"1. Stary Donald farmę miał ija, ija o! A na tej farmie krowę miał ija, ija o! Krowa mu, krowa – mu, krowa - mu, mu, mu. Ija, ija o! 2. Stary Donald farmę miał ija, ija o! A na tej farmie świnkę miał ija, ija o! Świnka chrum, świnka –...
1. Skale pięciostopniowe: a) pentatonika bezpółtonowa (c – d – e – g – a ) nadaje się na akordy C, Ais, Des, Fmnj, itp. b) pentatonika półtonowa (c – des- f – g – as) dla akordów Cm lub c- d – fis – g – a dla akordów D/C c) pentatonika bluesowa...
17. MUZYKA LUDOWA I JEJ WALORY DYDAKTYCZNE ORAZ MIEJSCE W TREŚCIACH KSZTAŁCENIA MUZYCZNEGO (INSPIRACJE MUZYKĄ LUDOWĄ W KOMPOZYCJACH XIX/XX WIEKU OBECNYCH W PROGRAMACH NAUCZANIA) Muzyka ludowa różnych narodów europejskich i muzyka innych kultur...
Fryderyk Chopin Nokturn c – moll op. 48 nr 1 Nokturn, to utwór o charakterze miniatury instrumentalnej, głównie fortepianowej. Formę tę kontynuował w swej twórczości Fryderyk Chopin, który jest twórcą 19 nokturnów. Większość tego rodzaju...
Fryderyk Chopin Mazurek D – dur op. 33 nr 2 Fryderyk Chopin jako romantyk a zarazem przedstawiciel polskiej szkoły narodowej, w swojej twórczości sięga do kultury ludowej, którą zachwyca się od młodzieńczych lat. Analizowany utwór, jest...
Dramat muzyczny Wagnera Ryszard Wagner (ur. 22 maja 1813 w Lipsku; zm. 13 lutego 1883 w Wenecji), niemiecki kompozytor. Pochodził z amatorskiej rodziny aktorskiej. W dzieciństwie uczyła się gry na skrzypcach i fortepianie, ale nie został...
Temat: Polskie pieśni hymniczne. Cel główny: poznanie utworów , które osiągnęły rangę pieśni hymnicznych oraz zapoznanie się z ich historią. Cele operacyjne: Uczeń: · Potrafi wyjaśnić pojęcie pieśni hymnicznej · Zna tytuły...
Temat: Przeboje Stanisława Moniuszki Cel główny: poznanie sylwetki kompozytora i zapoznanie się z jego różnorodną twórczością Cele operacyjne: Uczeń: ü zna najważniejsze fakty z życia kompozytora ü zna tytuły najważniejszych oper...
Karol Szymanowski Jego dziadek Feliks, był właścicielem Tymoszówki na Ukrainie, gdzie Karol Szymanowski urodził się 3 października 1882 roku. Ojciec – Stanisław Korwin Szymanowski – odznaczał się wybitną muzykalnością, uczył swoje dzieci...
Poglądy starożytnych filozofów na muzykę Muzyka w starożytności tworzyła bardzo ważne ogniwo. Obejmowała dwa obszary: sacrum i profanum. Obszar sacrum stanowił ten,w którym muzyka prowadzić miała do poszerzania świadomości i kontemplacji...
ROMANTYZM (ok. 1820 – 1900) Cechy postawy romantycznej (na podstawie twórczości Beethovena) - eksponowanie w swojej muzyce uczuć, przeżyć i podporządkowanie im języka dźwiękowego - służba wobec sztuki, tworzenie dla przyszłych pokoleń i dla...
Jan Amos Komeński W pierwszej połowie XIX w. pod wpływem nowej filozofii budzi się żywy ruch na polu pedagogicznym. Z różnych stron podnoszą się głosy o potrzebie skrócenia i ułatwienia żmudnej nauki łaciny, o naturalnej konieczności uczenia...
Szkolnictwo reformacji i kontrreformacji Ruch reformacyjny, który przetoczył się przez całą Europę w ciągu XVI wieku, był konsekwencją renesansowej kultury, jej ogromnego zainteresowania potrzebami i sprawami życia codziennego, ostrej oceny...
Recenzja książki E. E. Gordona „Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci”, Kraków 1997, ISBN 83-86434-31-3 Praca Edwina Gorgona, stosunkowo niewielka objętościowo, jest już klasyką. Skromna, bezpretensjonalna, napisana przystępnym językiem,...
STAROŻYTNOŚĆ (3 tyś. lat p.n.e. – ok. 5 wiek n.e.) Muzyka rozwijała się na czterech obszarach: Ř Mezopotamia Ř Palestyna Ř Egipt Ř Grecja Dowiadujemy się o jej istnieniu przede wszystkim z: Ř przekazów literackich Ř hieroglifów (które...
Praca przedstawia zasięg geograficzny i wygląd liry korbowej. Opisuje też status lirnika.
W twórczości Schonberga można wyróżnić kilka etapów poszukiwań własnej metody komponowania. Przemiany stylistyczne w jego twórczości miały charakter ewolucyjny. Lata 1899-1907 to okres tonalności charakteryzuje Schonberga jako osobę...