Jean Baptiste Racine -jego tragedia uczuć -jego zapatrywania artystyczne były zgodne ze stylem epoki - subtelne i proste środki i zarazem duża sugestywność dramatyczna - jego wiersze nie mają silnego brzmienia ale są delikatne i precyzyjne, trudne do...
- w jego twórczości widać duże odstępstwa od doktryny klasycznej, choć on sam akceptuje ogóle założenia -według niego ostatecznym celem tragedii jest „podobanie się publiczności”, nawet za cenę odstępstwa od reguł (odmienna perspektywa u Corneille’a wynika z jego...
-Najstarszy indyjski tekst o estetyce ( i jednocześnie o sztuce teatru) to Natjaśastra (Nauka o teatrze) – III w. po Chr. B. istotna teoria smaków (rasa) w przeżyciu estetycznym- dzieło sztuki w kontakcie z odbiorcą nabiera smaku. - Struktura dramatu: złożona z 5...
1)Dramat liturgiczny – w pełni podporządkowany Kościołowi, -z jednej strony mieści się już w konwencji dramatu, z drugiej zaś był jeszcze całkowicie podporządkowany obowiązującej liturgii -inscenizacja wybranych wydarzeń ze Starego i Nowego Testamentu, a związane...
Wczesne komedie hiszpańskie tego okresu można podzielić na: comedia a noticia (komedia prawdziwa i comedia a fantasia (komedia fantastyczna). Następnie miał miejsce rozwój prowadzący do wykształcenia comedii nueva- ten nowy typ komedii wyłonił się z rozwoju rodzimej...
W KOMEDIACH „płaszcza i szpady” – wprowadza innowacje: zmniejsza narracyjno-epicki charakter sztuk, uszczuplając ilość i długość epizodów, ujednolica i koncentruje akcję, wprowadza hierarchię postaci umieszczając je wokół protagonisty, który jest w centrum,...