Po zapoznaniu się z zadanym tematem do rozważań, wpadłam w nie lada panikę. "Co ja mam napisać?" - pomyślałam. Postanowiłam, że zacznę standardowo: "Tak, zgadzam się z twierdzeniem Kochanowskiego, że czyste sumienie ma duży związek z wolnością...". Potem tylko rozwinięcie a na koniec widok zadowolonej pani od polskiego.
W połowie pisanego tekstu odłożyłam długopis i zaczęłam się zastanawiać, czy to ma jakiś sens, takie pisanie narzuconych przez kogoś myśli. Nie mam zwyczaju powielać bezmyślnie czyichś przekonań. Przecież mam własne, niepowtarzalnei to nimi chcę się dzielić! Tak więc, z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że mam całkowicie odmienne zdanie niż wybitny pisarz Jan Kochanowski. Już na pierwszy rzut oka na frg pieśni "człowiek sumienia całego czuje się prawie na wolności" miałam ochotę krzyczeć "co on wygaduje?" Biorąc pod uwagę fakt, iż większość moich rówieśników co niedzielę zasiada przed telewizorem by śledzić losy "Skazanego na śmierć" a plakaty głownego bohatera zdobią i mój pokój, myślę, że nie tylko ja zinterpretowałam ów cytat pod tym kątem. Weźmy właśnie dla przykładu sądownictwo. Jak wiele jest przypadków, gdzie skazanym na karę pozbawienia wolności jest niewinny człowiek o czystym sumieniu. Co on wtedy czuje? Możemy się tylko domyślać. Naturalnie, może i duchowo jest wolny, ale czy będzie w stanie to odczuć siedząc w zamkniętej celi, pozbawionej wszelakich wygód? Takich przypadków jest więcej, mając na uwadze również życie codzienne. Często zostajemy ukarani za to, czego wcale nie zrobiliśmy. Moim zdaniem twierdzenie tego pisarza jest jak najbardziej trafne, ale tylko dla jednej grupy - dla optymistów. Jednak i tu znajduję sprzeczność. Ludzie tacy są z wolnością za pan brat nie tylko wtedy, gdy mają czyste sumienie, ale również gdy coś przeskrobią. Może problem tkwi w tym, że wolność interpretujemy na różne sposoby? Tak czy inaczej- to wszystko zależy od naszego indywidualnego spojrzenia. Bo choć już starożytni Grecy trwali w przekonaniu, że wolność to czyste sumienie, my powinniśmy zastanowić się, czy czyste sumienie jest równoznaczne z wolnością.