Fukuyama Kapitał Społeczny
1. KS – zestaw nieformalnych wartości i norm etycznych wspólnych dla członków okr. grupy.
2. Zaufanie – smar zwiekszający wydajnośćmafia – omerta – wąski krąg zaufania, brak na zewnątrz – korupcja
3. KS – prawdomówność, wzajemność, obowiązkowość
4. Rodzina to pierwsze, ważne źródło kapitału społecznego – nepotyzm, korupcja
5. Weber – reformacja – uczciwość i wzajemność
6. KS – czynnik niezbędny do powstania zdrowego społ. ob.
7. KS nie zawsze przynosi korzyść – np Ku Klux Klan, Mafiaw pewnym momencie moze być przestarzały, wymagający deprecjacji na rachunku kapitałowego społeczeństwa. – lecz generalnie pozytywny skutek.
8. termin KS – Lyda Judson Hanifan, Jane Jacobs, Glenn Laury, Ivan Lightem – przy analizie społ. – Afroameryukanie – mniej zzaufania – mniej drobnej przedsiebiorczosci. Coleman, Putman
9. socjologia – KS – zbyt duzy swpływ ekonomii, ekonomia – zbyt mgliste.
10. Putnam – Demokracja w działaniu – KS spada w USA, Włochy płn-poł.
a. dane statystyczne – frekwencja, grupy dobrowolne
b. sposoby spędzania wolnegoczasu – Powszechny Sondaż Społeczny
c. Nie wszyscty zgadzają sie ze w USA KS maleje – zbyt złożone społ.
11. KS ma istotny wymiar jakościowy – różnica – Kościół a klub sportowy – należy uwzględnić charakter działań zespołowych – stopień skomplikowania, wartość wyników..
12. Dodatni efekt zewnętrzny – dodatni promień zaufania – np purytanizm – uczciwość wobec wszystkich, nie tylko wobez swoich. Grupy członkowskie – nikłe relacje między członkami.
13. Niekorzystne efekty zewnętrzne – Ku-Klux Klan - więzi działają izolacjonistycznie
14. Brakuje jednolitych kryteriów oceny występujących różnic jakościowych.
15. Pomiar dysfunkcji – rozwody, kradzieże....- pomijają kwestie dystrybucji
16. Źródła zasad moralnych – KS jest cały czas tworzony spontanicznie przez ludzi wykonujących swoje codzienne obowiązki –
17. Hayek – „rozszerzony porządek kooperacji międzyludzkiej” – suma zasad, norm, wartości, dzięki którym jednostki są w stanie razem pracować w ramach społ. kap.
18. hierarchia – od transcendentnej,do „etyki korporacyjnej” – normy: generowane spontanicznie i hierarchicznie, formalne/mniej rofmalne.
19. hierarchicznie/spontanicznie racjonolnie/irracjonalnie – racjonalnie – alternatywne normy zostały rozważone
20. socjologia – w trakcie dojrzewania jesteśmy społecznie przygotowywani do danej roli – ogranicza to możliwość wyboru.
21. Poglądy ekonomistów –
a. R. Heiner- nie mzemy podjąć jednakowo racjonalnych decyzji w swym życiu (schematy, heurystyka)
b. nowy instytucjonalizm – zasady i normy stanowią podst. element racjonalnych zachowań ekonomicznych.
c. D. North – „instytucja” – norma bądź zasada formalna lub nie, która rządzi ludzkimi interakcjami społecznymi- obniżają koszty transakcji(np norma własności).
d. Ekonomiści przypisują sobie wiedzą na temat pochodzenia norm i zasad, socjologowie skupiają się na opisie – statyczny obraz
e. teoria gier – sposób dochodzenia do norm jest procesem racjonalnym – zasada prób i błędów - przychodzimy na świat jako izolowane, egoistyczne jednostki – jeśli współdzałamy, osiagamy korzyści (jestem altruistą – ktoś inny będzie altruistą wobec mnie).
f. modernizacja –hierarchicznie i racjonalnie - a np gender?, „samoorganizacja”
22. zasady rządzące spontanicznymi porozumieniami
a. G. Hardin – tragedia rzeczy wspólnych – R. Sugden, R. Ellickson – Elinor Ostrom – społeczności ludzkie znacznie sprawniej radziły sobie z tzw tragedią rzeczy wspólnych niż się powszechnie uważa – (zwyczaj) – powtarzalność – świadomość życia w społeczności gdzie są dane normy.
b. Warunki konieczne do samoorganizacji
i. wielkość -„jazda na gapę” – niemożność kontroli(M. Olson)
ii. zasady przynależności – motywacja, eksluzywizm zwiększa przestrzegalność norm – z psychologii..
iii. ciągłość interakcji
iv. Wcześniejsze normy budują wspólną kulturę – warbalne i niewerbalne(słownik)
v. Władza i sprawiedliwość – zdolność dominacji –czasem niesprawiedliwosć mimo zgodnosci z prawem - np niewolnictwo
vi. Uporczywość złych wyborów – „ewolucja ku rosnącej wydajnosci”, lecz złe stare normy mogą funkcjonować – tradycha, rytuał..
23. KS może być generowany spontanicznie w stos. niewielkich stabilnych grupach – gdy wieksze populacje, musi być trwały system – KS to pochodna rządów prawa
24. Sformalizowane prawo odgrywa ważną rolę w kształtopwaniu nieformalnych norm a religia wciąż pozostaje ważnym źródłem norm kulturowych, nawet w zlaicyzowanym społeczeństwie.