Trójmian kwadratowy to inaczej równanie postaci : ax^2+bx+c=0, gdzie a!= 0. (!= oznacza nie może być). Jak najszybciej rozwiązać równanie takiej postaci ?
Ano przy pomocy tzw. kanonicznej postaci trójmianu kwadratowego oraz wyróżnika trójmianu kwadratowego (delta).
Jak wyprowadzić ze wzoru ax^2+bx+c=0 kanoniczną postać ? To kiedy indziej. I tak byłoby mi ciężko przenieść taką postać w formie tekstu, gdyż jest tam sporo kresek ułamkowych....
Tak więc rozpatrujemy 3 przypadki.
d = delta
sqrt - oznaczenie pierwiastka drugiego stopnia,
np. sqrt(4) - czyt. pierwiastek z czterech.
I Przypadek: d > 0,
* dwa rozwiązania
* x1 = (-b-sqrt(d))/2a
* x2 = (-b+sqrt(d))/2a
II Przypadek: d = 0,
* jedno rozwiązanie
* x = -b/2a
III Przypadek: d < 0,
* brak rozwiązań w zbiorze liczb rzeczywistych.
W następnym odcinku (o ile takowy będzie), spróbuję mimo wszystko wyprowadzić kanoniczną postać z tej kretyńskiej formy ax^2+bx+c=0. Dysponuję również programem napisanym w Turbo Pascalu "Quadrat3", który rozwiązuje absolutnie wszystkie równania kwadratowe.