BUDDYZM,
jedna z wielkich religii światowych, która rozwinęła się z systemu etyczno-soteriologicznego,
stworzonego przez Buddę w V w. p.n.e. i głoszonego przezeń na obszarze północnych Indii.
Idee buddyzmu wyrosły z rodzimych pojęć i wierzeń, wspólnych religiom indyjskiego
subkontynentu. Buddyzm pierwotny, pochodzący bezpośrednio od Buddy, jest trudny do
odtworzenia z powodu braku pism samego twórcy (naukę spisywali uczniowie). W późniejszym
okresie nauka Buddy uległa znacznym przeobrażeniom pod wpływem miejscowych wierzeń
ludności, która ją przyjmowała. Kilkakrotnie zwoływane synody nie zapobiegły wyodrębnieniu
się 2 podstawowych kierunków: hinajany i mahajany, na początku n.e., oraz trzeciego, tzw.
mantrajany, ok. V w.; główny zrąb nauki pozostał jednak nie zmieniony we wszystkich
kierunkach buddyzmu do czasów współczesnych.
Kanon religijny buddyzmu.
Spisany przez członków kierunku hinajany w języku pali w I w. n.e., zachował się w Sri Lance,
a jego część w sanskrycie w Indiach; poza tym istnieje znaczna liczba dzieł religijnych,
komentarzy, legend itp., a także wersje tybetańskie i chińskie ksiąg kanonicznych buddyzmu.
Buddyzm jest w założeniu systemem ateistycznym; bogowie nie mają żadnego znaczenia
wobec samodzielnej drogi jednostki do doskonalenia się i wyzwolenia. Punktem centralnym
jest problem cierpienia, ujęty w tzw. 4 szlachetne prawdy, które Budda objawił w swym
pierwszym kazaniu w Benares (Waranasi). Celem życia jest wyzwolenie z cierpienia
(tj. kręgu wcieleń) i osiągnięcie całkowitego spokoju, wygaśnięcie wszelkich pragnień
w nirwanie. Kolejne byty łączące tzw. osobowość ludzką zmieniają się pod wpływem dharm,
podległych prawu przyczynowości, które konsekwentnie wymierza zapłatę za czyny dobre i złe;
etyczna wartość uczynków, karman, wpływa na rodzaj następnego wcielenia.
Samodoskonalenie duchowe sprzyja osiąganiu coraz wyższego bytu; najłatwiej je osiągnąć
w izolacji od świata, w obrębie gminy zakonnej. Klasztory są jedynymi zorganizowanymi
instytucjami buddyzmu; pierwsze gminy zakonne (sangha) męskie, potem także żeńskie,
powstawały za życia Buddy. Dyscyplina zakonna obejmuje ćwiczenie się w 3 podstawowych
cnotach buddyjskich: majtri - uczuciu przyjaźni do wszystkich stworzeń, ahinsie - nieszkodzeniu
nikomu, i karunie - miłosierdziu, oraz w technikach medytacyjnych; poza tym obowiązuje
opanowanie zmysłów i abstynencja seksualna. Klasztory odegrały w ciągu dziejów znaczną rolę
jako ośrodek życia religijnego, naukowego i artystycznego. Na ich terenie tworzono wielkie
uczelnie, jak np. indyjskie Nalanda czy Wikramaśila, kształcące po kilkanaście tysięcy studentów
z całej Azji. Buddyzm różni się od innych religii tym, że nie ma do niego żadnego formalnego
przyjęcia, nie istnieją też żadne ograniczenia kastowe czy rasowe: buddystą jest ten, kto żyje wg
zasad buddyzmu. Obecnie buddyzm dominuje w Sri Lance, Birmie, Tajlandii, Laosie, Kambodży,
Nepalu, Bhutanie; wielu buddystów jest w Chinach, Korei Południowej, Japonii, Wietnamie,
Mongolii, Indonezji, Malezji, Rosji, Indiach; ogólną liczbę wyznawców buddyzmu szacuje się
na ok. 300 mln.