1. Wyjaśnij;
Boska proporcja(złoty podział)- (łac. divina proportio) – podział odcinka na dwie części tak, by stosunek długości dłuższej z nich do krótszej był taki sam, jak całego odcinka do części dłuższej.
Claritas- blask formy, jasność w filozofii klasycznej jeden z podstawowych wyznaczników piękna. Najbardziej znane rozumienie blasku w estetyce sformułował Tomasz z Akwinu, w którego myśli stanowi on jedną z trzech obiektywnych właściwości piękna obok proporcjonalności i zupełności (całkowitości). Jako wyznacznik piękna blask odnosi się w myśli św. Tomasza tak do przedmiotów fizycznych, jak i duchowych.
Epifania- termin religioznawczy oznaczający objawienie się. W literaturze zastosował go J. Joyce, nazywający epifanią sytuacje, momenty, w których drobne wydarzenia urastają do rangi wieloznacznych symboli.
2. Opis i przykłady
• W okresie starożytności piękno rozumiano jako ;
- piękno pochodzi od boga, najwyższym pięknem jest piękno boskie
- gwarancją trwałości jest piękno wewnętrzne, które nigdy nie umiera
- piękno jest warunkiem doskonałości i najwyższej sztuki
- Starożytność doszukiwała się piękna w proporcji, tzn. odpowiednim doborze wielkości względem, jakości, ilości elementów oraz wzajemny ich stosunku
- Grecy odnajdywali to piękno w ludzkim ciele, naturze i postaciach bogów a następnie przenosili je do sztuk plastycznych (rzeźba, malarstwo a nawet architektura).
• jedynym odstępstwem od tak pojętego kanonu piękna są takie działa jak ;????
• wg. Kanta I Humea piękno jest nie jest rzeczą, lecz tworzy się w umyśle człowieka, każdy dostrzega piękno inaczej. Piękno nie jest materią, nie można go dotknąć, zbadać.
• W baroku; człowiek krucha istota, najważniejszy jest Bóg religijność, człowiek pełen obaw/ niepokoju, wojny, głód, W renesansie; człowiek potężny, pan natury, piękno, natura, uroda życia, carpe diem ,handel, bogacenie się
• Wczesny barok określano mianem manieryzmu . Manieryzm- dążył do doskonałości formy i techniki dzieła. Charakteryzował się też wysubtelnieniem, wyrafinowaniem , wykwintnością i swobodą formy.
• Sztuka dla sztuki –sztuka jest celem sama w sobie, sztuka ma być wartością absolutną, nie podporządkowana żadnym celom
3. Tabela ;
1. Dawid z głową Goliata – Caravaggio
2. Spisek Klaudiusza Cywilisa – Rembrandt
3. Ekstaza Świętej Teresy – Bernini
4. Kruki nad polem pszenicy – Van Gogh
5. Śmierć Marata- David
6. Niewolnicy wyrzuceni za burtę- Turner