Epopeja – utwór liryczny, pisany wierszem lub prozą, ukazujący wszechstronnie i szczegółowo życie narodu w przełomowym momencie historycznym; charakterystyczne jest wprowadzenie bogatego tła obyczajowego, realizm, wielowątkowość akcji, pozwalająca określić wiele środowisk i odzwierciedlić życie społeczne.
Mickiewicz pisząc „Pana Tadeusza” korzystał z antycznego wzoru epopei, ale jednocześnie dokonał jego przetworzenia. Jego utwór zawiera pewne podobieństwo do epopei antycznej, ale też wprowadza nowe cechy.
1. Utwór jest obszerny, zazwyczaj wierszowany,
2. Ukazanie legendarnych lub historycznych dziejów bohaterów w przełomowych dla nich mementach historycznych; momentem przełomowym jest kampania napoleońska w 1812 r., ale także decyzja Tadeusza, Zosi o zniesieniu pańszczyzny,
3. Nawiązanie do mitów, podań i baśni
4. Paralelizm między światem ludzi i światem bogów, wola i decyzje bogów stanowią główną motywację dla czynów bohaterów – w „Panu Tadeuszu” brak paralelizmu, występuje jedynie motyw Matki Boskiej,
5. Narrator wszechwiedzący, obiektywny, zachowujący dystans wobec wydarzeń ale ujawniający swoją obecność w bezpośrednich wypowiedziach do odbiorcy; narrator w „Panu Tadeuszu” ujawnia się w inwokacji i na końcu utworu, jest nieobiektywny – pobłażliwie traktuje zarówno przemijające szlacheckie panowanie jak i nową kosmopolicką kulturę,
6. Inwokacja jako szczególnie wyraziste miejsce ujawniania się bohaterów; w „Panu Tadeuszu” bohater nie ujawnia się występuje odwołanie się do ojczyzny,
7. Połączenie w narracji i opisach patosu a drobiazgowością; w „Panu Tadeuszu” patetyczna mowa o ukochanej ojczyźnie i Matce Bożej oraz drobiazgowy opis krajobrazu,
8. Duża rola opisów, szczególnie w scenach batalistycznych; w epopei antycznej opisy przedmiotów spełniały wyłącznie funkcję retardacyjną, natomiast w „Panu Tadeuszu” dominują opisy przyrody, które mogą pełnić wiele funkcji,
9. Stałe epitety i rozbudowane porównania homeryckie,
10. Styl wysoki, podniosły, jednorodność stylistyczna; w „panu Tadeuszu” brak jest jedności stylistycznej – wymieszanie stylu wysokiego z językiem potocznym.
SIELANKA
Zosia jako pasterka – lekka i beztroska dziecina
Idyllyczność życia w Soplicowie
Ślub jako pokaz ludowości
KOMEDIA
Błaha intryga miłosna
Komizm sytuacji, komizm postaci
Opowieść o Domeyce i Doweyce
Spór Asesora z Rejentem
SATYRA
Satyra na konserwatyzm o wychowaniu
Satyra na przywiązanie szlachty do tradycji
POWIEŚĆ POETYCKA
Tajemnicza postać – ks. Robak ukrywa swoje prawdziwe pochodzenie
Nieszczęśliwa miłość – Jacek Soplica i Ewa Horeszkówna
Motyw cierpienia – Jacek Soplica ma wyrzuty sumienia z powodu zabójstwa
GAWĘDA
Gawęda to swobodny tok w opowiadaniu, bezpośrednie zwroty do czytelnika, narracja w 1 osobie, dygresje, zakłócona chronologia
Nauka sędziego o grzeczności – bezpośrednie zwroty do słuchaczy
Opowieść o Domeyce i Doweyce – urozmaica treść, jest przerywnikiem
Opowieść o zamku, przytoczona przez Gerwazego – brak obiektywizmu na określony cel
BAŚŃ
Częste stosowanie epitetu „złoty”
Opis matecznika – nieokreślone miejsce, dawne czasy, ukryte moce
Opis przyrody – opis puszczy
Przedstawienie postaci: Maciek – kreowany na czarnoksiężnika, Zosia – niewinna dzieweczka, Jacek Soplica - przeklęty rycerz
Opis bitwy, która nie wstrząsa drastycznością zabijania
Optymistyczny ton utworu
Personifikacja zjawisk przyrody
POEMAT HEROIKOMICZNY
Opis bitwy – powaga sytuacji zostaje zakłócona np. porównaniem bohaterów do płazów
Cały impet zajazdu uderza w zwierzęta gospodarskie – opis rzezi kurcząt, gęsi i bydła
Błahy konflikt a wielka bitwa
Parodia w opisie bitwy – czyny niezwykłe są wręcz nierealne
POWIEŚĆ AWANTURNICZO-HISTORYCZNA WALTERA SCOTTA
Odpowiednia sceneria – zamek
Motyw pięknej nieznajomej – Zosi
Motyw zdrady, zakończony małżeństwem – Zosia i Tadeusz
Walka pomiędzy rodami
Tło to wydarzenia historyczne
Szczęśliwe zakończenie – wszystko zostaje wyjaśnione