W literaturze często wykorzystywane są wątki i postacie biblijne. Jedną ze świętych osób opisywanych w utworach literackich jest Maryja. W wielu dziełach przedstawiane są jej różne oblicza. Przykładami kompozycji, w których ukazane są wizerunki Matki Boskiej są "Lament świętokrzyski", "Bogurodzica" i "modlitwa do Bogarodzicy" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
"Lament świętokrzyski" składa się z kliku części. Podmiotem lirycznym jest cierpiąca Maryja, natomiast adresaci są różni. W pierwszej części Matka Boska zwraca się do wszystkich ludzi i mówi im, że przeżywa ciężkie chwile, ponieważ Jej miły, ukochany Syn jest bity przez niewiernego Żyda. W drugim fragmencie adresatem jest Jezus. Maryja stoi pod krzyżem i z czułością, i miłością prosi Syna o możliwość współcierpienia z Nim. Chce Mu pomóc i ulżyć w bólu. W części trzeciej Najświętsza Maryja Panna robi wyrzuty aniołowi Gabrielowi, gdyż zamiast obiecanej łaski i miłości, doznaje tylko smutku i żalu. Następnie Matka Boska wygłasza przemówienie do wszystkich matek. Mówi im, żeby prosiły Boga, aby nigdy nie musiały oglądać cierpienia swoich dzieci, tak jak Ona widziała męki swojego niewinnego Syna. Na koniec Maryja zwraca się z czułością do Chrystusa i obiecuje Mu, że już nigdy nie będzie miała takiego potomka jak On. Utwór pisany jest staropolskim językiem. Występuje w nim wiele archaizmów np. "jen" czyli "który", "rozdizel" czyli "podziel" i "wszakom" czyli "przecież". W dziele tym pojawiają się również epitety np. "Synku miły", "Synku wybrany", "nadzieja miła". Autor stosuje je, aby podkreślić, jak bardzo Maryja kochała Jezusa i jak był dla Niej ważny. Ponadto w "Lamencie świętokrzyskim" zawarte są metafory np. "krwawa głowa" czyli "krwawa śmierć" oraz "krwawe gody" czyli "krwawy czas". Dodatkowo w utworze zostaje powtórzone wiele razy słowo "krwawy" po to by podkreślić makabryczność sytuacji.
Podmiot liryczny w Bogurodzicy" jest zbiorowy. Są nim wszyscy ludzie. W pierwszej zwrotce zwracają się oni do Matko Boskiej z prośbą o wstawiennictwo u Chrystusa i wybłaganie łask dla innych. W drugiej natomiast adresatem jest Jezus. Obywatele błagają Syna Bożego, aby zapewnił im szczęśliwe życie na ziemi i życie wieczne w Raju. Utwór pisany jest staropolskim językiem. Występują w nim archaizmy np. "napełń myśli" czyli "spełń zamiary", "jegoż" czyli "czego". Ponadto pieśń ta zawiera epitety np. "zbożny pobyt", "rajski przebyt". Są one użyte w celu podkreślenia próśb ludzkich.
Podmiotem lirycznym w wierszu "Modlitwa do Bogarodzicy" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jest sam autor i powstańcy II wojny światowej. Adresatem natomiast jest Maryja. W pierwszej strofie Matka Boska proszona jest o kierowanie uczestnikami walki. W kolejnej żołnierze błagają promienistą, czystą i łagodną Bogarodzicę o możliwość bycia prawym człowiekiem w czasie konfliktów zbrojnych. W następnej, jako osoba żyjąca przy Bogu, z osobami świętymi i postępująca według przykazań Dekalogu Najświętsza Maryja Panna ma dać siłę ludziom walczącym w powstaniu. W czwartej strofie podmiot liryczny prosi, aby Święta Panienka jako Nauczycielka i Matka cierpiąca po stracie Syna, przygotowała rodziny żołnierzy do bólu. W ostatniej zwrotce Maryja jako nadzieja, pogoda, blask i dom Boży ma zmusić wszystkich do walki spowodowanej względami patriotycznymi. Wiersz Baczyńskiego pisany jest pięknym, poetyckim językiem. Na początku każdej strofy jest apostrofa. W utworze zawarte są epitety np. "nocne grogi", "obłoki niebieskie", "pogody słoneczniej", które opisują świat oraz porównania, np. "która jesteś jak nad czarnym lasem blask", czyli Matka Boska jest nadzieją.
Uważam, że powyższe przykłady doskonale przedstawiają różne wizerunki Maryi. W "Lamencie świętokrzyskim" jest Ona przedstawiona jako cierpiąca Matka, w "Bogarodzicy" jako osoba wypraszająca u Boga łaski dla ludzi, a w "Modlitwie do Bogarodzicy" jako siła dla powstańców i ich rodzin.