1. Geneza utworu
Wesele powstało między końcem listopada 1900 r. a marcem 1901 r. Premiera sztuki miała miejsce 16 marca 1901 r. Wyspiański napisał wesele zainspirowany autentycznym ślubem poety Lucjana Rydla z chłopkom Jadwigą Mikołajczykówną. Wesele odbywało się w podkrakowskich Bronowicach w domu Włodzimierza Tedmajera.
Postacie realistyczne
Marysia – jedna ze sióstr Mikołaczykówien, która wyszła za mąż za chłopa chociaż prawdziwą miłością darzyła kogoś innego.
Dziennikarz – Rudolf Stażewski, redaktor krakowskiego pisma „czas”
Poeta – Kazimierz Przerwa Tedmajer, brat gospodarza autor poematu „Zawisza Czarny”, twórca podejmujący w swojej twórczości tematy dekadenckie.
Pan Młody – Lucjan Rydel, poeta.
Dziad – starzec będący przed laty uczestnikiem rabacji galicyjskiej.
Gospodarz – Włodzimierz Tedmajer, malarz, w jego domu odbywało się wesel, jako jeden pierwszych Krakowskich inteligentów poślubił chłopkę.
Postacie fantastyczne
Widmo – zmarły za ojczyznę, pierwszy narzeczony Marysi.
Stanczyk – błazen ostatnich Jagiellonów znany z ostrego języka i mądrości politycznej, jest symbolem marzeń dziennikarza o pisanie tekstów patriotycznych odważnych politycznie.
Rycerz Zawisza- średniowieczny rycerz, uczestnik bitwy pod Grunwaldem, symbol męstwa, chce pobudzić poetę do czynu, chce, aby stał się on patriotą, który wzywa naród do walki o niepodległość.
Hetman – Ksawery Branicki, hetman wieki koronny, zdrajca biorący pieniądze od Carycy Katarzyny II, jeden z przywódców Targowicy, która doprowadziła do trzeciego rozbioru i utraty przez Polskę niepodległości.
Upiór – Jakub Szela, przywódca rzezi, znany z okrucieństwa, symbolizuje on rozdźwięk między chłopami, a szlachtą, który w przyszłości może doprowadzić do rozlewu krwi.
Wernyhora – postać legendarna – zwolennik pojednania między Polakami i Kozakami, przyniósł on gospodarzowi złoty róg, którego dźwięk miał być znakiem do rozpoczęcia powstania, pod warunkiem pojednania różnych warstw społecznych.
2. Rekwizyty symboliczne z Wesela
Złoty róg – jego dźwięk ma być sygnałem do rozpoczęcia powstania, jest symbolem moc i siły.
Czapka Krakowska z piórami – symbol egoizmu i dbania o własne interesy.
Złota podkowa – zgubił ją koń Wernyhory, gospodyni ukryła ją w skrzyni, jest symbolem szczęścia odłożonego na później.