Niewinne anioły w białych czepkach przypominają bohaterki filmu Jerzego Wójcika Wrota Europy – młodziutkie pielęgniarki, ochotniczki ze szpitala polowego, gwałcone i zabijane przez bolszewików. Jako zgwałcony anioł zostaje też pokazana idąca przez salę pełną ludzi upokorzona dziewczyna w jasnej sukience – bohaterka filmu Andrzeja Wajdy Pierścionek z orłem w koronie, skrzywdzona przez sowieckich żołnierzy. Podobnym zgwałconym aniołem, uosobieniem skrzywdzonej niewinności, jest niezwykle pobożna Anusia, siostra głównej bohaterki Bożej podszewki Teresy Lubkiewicz-Urbanowicz, uchodząca za świętą, skrzywdzona przez Kozaka podczas powrotu z kościoła do domu. Wyprawę tę, ofiarowaną za zdrowie i szczęśliwy powrót rodziców, Anusia przypłaca utraconym dziewictwem i, co gorsza, utratą niewinności myśli i uczuć, ciężką chorobą i śmiercią.