Czym jest impresjonizm?
Impresjonizm to kierunek w sztuce, kt贸rego zaistnienie zawdzi臋czamy francuskim artystom. W latach 70-tych XIX w. dokonali oni rewolucji w malarstwie oraz ukierunkowali dalszy rozw贸j sztuk pi臋knych.
Impresjoni艣ci
Gdyby kto艣 chcia艂 w艂o偶y膰 malarzy- impresjonist贸w i ich dzie艂a do jednego worka, jestem pewna, 偶e zako艅czy艂by si臋 to kl臋sk膮. Ot贸偶 Alfred Sisley nie zajmowa艂 si臋 niczym innym poza pejza偶ami, natomiast Edgar Degas nigdy nie wychodzi艂 w plener. Pomimo tych r贸偶nic Claude Monet, Berta Morisot, Auguste Renoir, Camille Pissarro, Gustave Caillebotte, Edgar Degas i Mary Cassatt wypracowali nowy spos贸b ukazywania 艣wiata i razem z innymi artystami pokazali swoje obrazy na Wystawach Impresjonist贸w. Tak, wi臋c w przeciwie艅stwie do dzie艂 艣redniowiecznych czy renesansowych, dzie艂a impresjonistyczne s膮 tak zr贸偶nicowane, 偶e czasem trudno powiedzie膰, 偶e zalicza si臋 je do tej samej podgrupy.
Tajniki sztuki impresjonizmu
"prawo kontrastu symultanicznego". Najostrzejsze kontrasty powsta艂y w wyniku przeciwstawienia sobie kolor贸w dope艂niaj膮cych: czerwonego z zielonym i niebieskiego z pomara艅czowym (Manet)
Technika impresjonist贸w polega na rozmyciu kontur贸w, grze p贸艂ton贸w, 艣wiate艂 i cieni, kt贸r膮 osi膮ga si臋 dzi臋ki punktowemu nak艂adaniu farby. W Polsce pod wp艂ywem impresjonist贸w ju偶 w latach 80-tych XIX w. malowali:
- W艂adys艂aw Podkowi艅ski
- J贸zef Pankiewicz
- Wojciech Weiss;
- Stanis艂aw Wyspia艅ski.
Etymologia s艂owa "impresjonizm?
Nazwa kierunku zosta艂a zupe艂nie przypadkowo nadana i przyj臋ta przez grup臋. Jeden z artyst贸w Claude Monet, na pierwszej s艂ynnej wystawie w 1874 r., przedstawi艂 sw贸j obraz i zatytu艂owa艂 go "Impression - solei levant". Wsp贸艂organizator wystawy Edmond Renoir, brat jednego z znanych impresjonist贸w, zajmowa艂 si臋 katalogowaniem dzie艂 ekspozycji, rozz艂o艣ci艂 si臋 permanentnie powtarzaj膮cymi si臋 tytu艂ami. Dzie艂a w wi臋kszo艣ci to pejza偶e i cz臋艣膰 z nich rzeczywi艣cie by艂a zatytu艂owana "Widok". Zmienia艂y si臋 tylko miejsca, z kt贸rych pochodzi艂y krajobrazy. Monet zgodzi艂 si臋 zmieni膰 d艂ug膮 nazw臋 na "Impresja", by podkre艣li膰 ulotno艣膰 chwili i lekko艣膰 tematyki. Edmond doda艂 jeszcze do tytu艂 "Wsch贸d s艂o艅ca". Tak te偶 zacz臋to nazywa膰 sztuk臋 grupy, mimo, 偶e ani Monet, ani Renoir nie mieli takich intencji. Dzie艂o "Impresja. Wsch贸d s艂o艅ca" wraz z innymi obrazami zosta艂 wystawiony i niestety nie przypad艂 do gustu, przyzwyczajonej do klasyki, francuskiej krytyce. Zw艂aszcza jeden z krytyk贸w nie kry艂 niesmaku. Louis Leroy wy艣mia艂 dzie艂a m艂odych, nowatorskich artyst贸w. Napisa艂 artyku艂 do satyrycznego pisma "Charivari" , w kt贸rym wykorzysta艂 zmieniony tytu艂 obrazu Moneta "impresja" by o艣mieszy膰 malarzy. Nazwa przylgn臋艂a na dobre do, nie zniech臋caj膮cej si臋, grupy artyst贸w, a i oni zaakceptowali j膮. Krytycy ci膮gle atakowali tw贸rczo艣膰 impresjonist贸w, ale mimo to kierunek cieszy艂 si臋 coraz wi臋ksz膮 popularno艣ci膮. Nazwa wkr贸tce przesta艂a kojarzy膰 si臋 z czym艣 negatywnym
Grupa Batignolles - ciekawostki
Je艣li mo偶na m贸wi膰 o miejscu narodzin impresjonizmu, z pewno艣ci膮 by艂a to paryska dzielnica Batignolles. Wielu awangardowych artyst贸w mieszka艂o tutaj, a w latach 60. W miejscowej Cafe Guerbois odbywa艂y si臋 o偶ywione dyskusje o nowoczesnej sztuce, kt贸rym zazwyczaj przewodzi艂 Manet. Sta艂ymi bywalcami tej kawiarni byli popieraj膮cy kontrowersyjne malarstwo Maneta krytycy i m艂odsi malarze, tacy jak Fantin-Latour, Degas czy Bazille (kt贸ry by艂 przyjacielem rodziny Maneta). Bazille przyprowadza艂 tam swoich koleg贸w z pracowni Glayre'a - Moneta, Renoira i Sisleya. Pojawiali si臋 tak偶e Pissarro i Cezanne. Lecz w lipcu 1870 roku grupa Batignolles musia艂a si臋 rozpa艣膰, gdy Francja przyst膮pi艂a do wojny z Prusami. Manet i Degas wst膮pili do Gwardii Narodowej, natomiast Monet, Sisley i Pissarro uciekli do Anglii. Renoir dosta艂 przydzia艂 z dala od linii frontu. Bazille nie mia艂 tego szcz臋艣cia: zgin膮艂 na froncie w wieku 29 lat.
Pocz膮tki kariery impresjonist贸w przypad艂y na czasy, gdy tylko oficjalny sukces na Salonie, oficjalnej dorocznej wystawie, by艂 艣wiadectwem kariery artystycznej. Salon popiera艂, wystawia艂 i nagradza艂 tylko nieskazitelnie wyko艅czone, konwencjonalne obrazy o tre艣ci historycznej, religijnej lub mitologicznej. Zdarza艂y si臋 wyj膮tki, ale impresjoni艣ci, z ich szkicow膮 technik膮, zainteresowaniem wsp贸艂czesnymi widokami i subiektywnymi obrazkami z 偶ycia Pary偶a byli konsekwentnie odrzucani przez jury Salonu. Ostatecznie w 1874 roku 30 cz艂onk贸w 艣wie偶o za艂o偶onego Societe Anonyme des Artistes Peintres zbojkotowa艂o Salon i zorganizowa艂o w艂asn膮, niezale偶n膮 wystaw臋, znan膮 odt膮d jako pierwsza wystawa impresjonist贸w (oby艂o si臋 ich osiem).