1. na pierwsze miejsce w teatrze romantycznym wysuwa się:
A) przyroda (noc księzycowa, ruiny, wiatry)
B) egzotyka ( tajemniczość)
C) historia (romantyzm średniowieczny)
· krajobraz romantyczny- dziki, melancholijny, zwykle uzywany przez anglików
· inscenizacja romantyczna- rozwija się w kręgu literatury romantycznej (teatrzyki bulwarowe, małe, zwykle wystawiane w stolicach głównych miast)
2. publiczność:
- wyczulona na rekwizyty
- kobiety- były wywyższane, pragnące namiętności
3. melodramat:
A) znaczenie teraźniejsze- utwór lichy, płaczliwy
B) znaczenie dawne- gatunek sceniczny wprowadzający stereotyoy rozumowania i romantycznej wrażliwości
C) bliższy było literaturze niż spektakle optyczne
4. spektakle optyczne- panoramiczna kompozycja malarska, rozciągająca się na ścianach, z elementami trójwymiarowymi, posiadająca kształt walca, (podłoga pochylona pod kątem).
5. inne odmiany-
- diora- podświetlenie obrazu od tyłu, obraz półprzeźroczysty
- dagere- dageroty- pierwszy slajd uzupełniony cykloramą, iluzja nieba (efekt światła)
6. cyrk olimpijski- uksztautowany na buwarach
- scena- zaplecze dla areny
- ruchome platformy
- konie galopujące po arenie
- popisy i manewry cyrkowe
- balet
- malarze teatralni