1. Pojęcie grafiki.
Grafika komputerowa – jest to obraz tworzony lub poddawany obróbce za pomocą komputera. Istnieje rozróżnienie pomiędzy grafiką bitmapową i wektorową. Bitmapy to obrazy będące zbiorami punktów – pikseli w różnych kolorach. Natomiast pliki grafiki wektorowej zawierają nie sam obraz, a instrukcje, które wykorzystywane są przez komputer do budowania grafiki na ekranie.
2. Manipulowanie grafiką.
Po utworzeniu obrazu w programie do malowania możemy poddać go dalszej obróbce – naturalnie za pomocą odpowiednich narzędzi. Możemy ich używać w odniesieniu do całego obrazu, jak i jedynie do wybranych jego fragmentów. Nie ma też żadnych przeszkód, aby kopiować lub wycinać obszary obrazu w jednym miejscu i wklejać w innym. Na przykład w programie Paint do zaznaczania służą dwa narzędzia selekcji: Zaznacz i Zaznacz dowolny kształt. Po wybraniu jednego z nich rysujemy linie lub prostokąt, po czym wywołujemy polecenie Edycja, potem Kopiuj lub Wytnij, a następnie Wklej. Wybrany obszar pojawi się w lewym, górnym rogu obszaru roboczego. Korzystając z myszy przesuwamy go teraz w dowolne miejsce i zostawiamy. Przy okazji przenoszenia lub kopiowania warto czasem skorzystać ze specjalnego efektu, który uzyskuje się przez przesuwanie wybranego obszaru przy naciśniętym klawiszu Shift. Obszar ten pozostawi za sobą ślad. Inne ciekawe efekty znajdziemy w opcji menu Obraz: Przerzuć/Obróć, Rozciągnij/Pochyl oraz Odwróć kolory. Paint pozwala również na rozciąganie i pochylanie zaznaczonych obszarów. W tym celu wystarczy nakreślić prostokąt selekcji – narzędzie Zaznacz i wybrać polecenie Obraz, a następnie Rozciągnij/Pochyl. Jeżeli natomiast interesuje nas tylko rozciąganie, wystarczy przesunąć w odpowiednim kierunku jeden z punktów zaczepienia prostokąta selekcji, które są widoczne na jego bokach i wierzchołkach. Jeśli chodzi o kolory to zarówno programy do rysowania , jak i do malowania w większości przypadku pozwalają na dowolny wybór i modyfikowanie planu i tła. Kolor pierwszego planu to ten, którym malujemy – pojawia się więc w momencie użycia któregokolwiek z narzędzi do malowania. Natomiast kolor tła to ten, który widzimy na początku tworzenia obrazu. W programie Paint i wielu innych służących do malowania, kolor pierwszego planu wybieramy za pomocą lewego przycisku myszy z palety kolorów – natomiast za pomocą prawego przycisku wybierany jest kolor tła. Paint oferuje 28 różnych barw pozwalając dodatkowo na mieszanie i tworzenie nowych.
3. Monitor a grafika.
Do pracy z komputerem niezbędne jest między innymi urządzenie wyświetlające obraz, czyli monitor. Jest on szczególnie istotnym elementem systemu, gdy jego użytkownik zajmuje się rysowaniem, edycją lub obróbką cyfrowych filmów wideo. Informacje o przetwarzanym obrazie są przekazywane do monitora w postaci sygnału wideo z karty graficznej. Ta z kolei jest odpowiedzialna za przetwarzanie wszelkich danych związanych z obrazem. Ponieważ zarówno jeden, jak i drugi komponent jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania systemu, każdy produkowany komputer osobisty musi być w nie wyposażony. Stąd też tak liczna grupa firm, które zajmują się produkowaniem czy to kart graficznych, czy monitorów. Należą do nich takie firmy jak: Samsung, NEC, Sony, Panasonic, Hitachi, Philips. Na rynku pojawiły się już nowe monitory, których ekrany to płaskie, ciekłokrystaliczne wyświetlacze. Posiadają one wiele niewątpliwych zalet. Mózg człowieka nie męczy się nieustannym korygowaniem perspektywy, co ma miejsce w przypadku ekranów wypukłych. Dzięki nowoczesnej technologii pojawiają się też monitory z krótkimi kineskopami i całkowicie płaskimi ekranami.
4. Jak zwiększyć jakość utworzonej grafiki?
Jeżeli w tworzonych publikacjach umieszczamy ilustracje lub jakiekolwiek inne elementy graficzne, powinniśmy pamiętać o tym, aby wstawiana grafika odznaczała się możliwie jak najwyższą jakością, Jednak im wyższa ona będzie, tym więcej czasu nasz komputer będzie potrzebował na przetworzenie grafiki. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie przestawienie rozdzielczości wyświetlania elementów graficznych w programie DTP na możliwie najniższą wartość. Dzięki temu wszystkie czynności będą wykonywane szybciej. Jakość wydruku ograniczają zawsze możliwości używanej przez nas drukarki. Tekst i grafika rozmieszczone na stronach drukowanego dokumentu zanim trafią na papier są zamienione w ciąg instrukcji zrozumiałych dla urządzenia drukującego. Oczywiście możemy podłączyć do komputera starą drukarkę igłową, ale efekty nie będą zadowalające.
5. Rozdzielczość.
Gdy tworzymy rysunek za pomocą programu do malowania, nanoszone nań kolory są zapisywane w postaci informacji na temat każdego punktu obrazu. Podobnie jest z grafiką otrzymywaną w efekcie skanowania. W trakcie drukowania trafiają one do drukarki. Niezależnie od tego, w jaki sposób przygotowujemy elementy graficzne, pamiętajmy, że to właśnie ich jakość bezpośrednio wpłynie na klasę końcowego wydruku. Nie oznacza to, że fotografia będzie wyglądała gorzej na wydruku niż na ekranie, ale powinniśmy trzymać się pewnej zasady: obrazy powinny być drukowane w takich rozmiarach, w jakich były prezentowane na ekranie monitora. Pamiętajmy jednak, że najwyższą jakość otrzymamy, gdy przekażemy pliki publikacji drukarni, która posiada wyspecjalizowany sprzęt.
6. Akceleratory graficzne.
W ostatnich kilku latach na rynku pojawiła się dość duża liczba nowych procesorów graficznych wspierających wyświetlanie trójwymiarowych obrazów. Riva TNT, S3 Savage 3D, Matrox G200, Permedia 3, Voodoo Banshee, 3D Rage 128 są już znane, jednak projektanci tworzą nowe modele. Wielkim wydarzeniem miało być wypuszczenie na rynek następcy Voodoo2 i Banshee. Istnieją także akceleratory trochę gorszej jakości np. GeForce 256 DDR, GeForce 2 MX, Matrox G400, Savage 2000, ATI Maxx, ATI Rage 128, ATI Rage 128 Pro, Riva Vanta, na które starczy nam 1000zł w portfelu.
7. Programy do rysowania.
a) Microsoft PowerPoint.
Program ten wchodzi w skład popularnego pakietu biurowego MS Office i oferowany jest w polskiej wersji językowej. PowerPiont wyraźnie został zaprojektowany jako ogniwo łączące elementy przygotowane przez wyspecjalizowane aplikacje. Mocną stroną programu jest zachwycające bogactwo dostarczonych z programem szablonów w języku polskim.
b) Lotus Freelance Graphics.
Program ten posiada niespotykane narzędzia do śledzenia i konsolidacji komentarzy wprowadzonych przez różnych autorów, z których każdy jest identyfikowany dzięki elektronicznej sygnaturze. Program bezpośrednio udostępnia także funkcję uruchamiania prezentacji z jednego komputera na innym za pośrednictwem sieci lokalnej, modemu, połączenia szeregowego lub równoległego. Lotus oferuje duży zestaw efektów animacji i wygodne funkcje definiowania zachowania obiektywów.
c) Corel Presentations.
Program ten został wyposażony w wiele niespotykanych w tej klasie oprogramowania funkcji graficznych. Z Corelem zintegrowany jest niezłej klasy edytor bitmap, który oprócz możliwości kadrowania, obracania i retuszu oferuje zaawansowane wypełnienia i efekty specjalne. Do dyspozycji dostajemy nader bogaty zbiór projektów układów stron i ładnych, graficznych teł.
d) Fine Artist.
Jest to program stworzony dla dzieci. Oferuje on obok wielu narzędzi do malowania również cliparty, wzorki do wypełniania oraz efekty specjalne, a nawet prezentacje multimedialne. Na przyciskach narzędzi widnieją wesołe rysunki, dzięki którym dzieci bez problemu zapamiętują ich znaczenie. A w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów zawsze można zapytać o radę wesołego pomocnika McZee.
8. Słowniczek.
a) Karta graficzna – jest to karta rozszerzeń zamieniająca instrukcje programów w elektryczne sygnały, przesyłane następnie do monitora i sterująca jego pracą. Od zainstalowanej karty graficznej w głównej mierze zależy liczba kolorów możliwych do jednoczesnego wyświetlania na ekranie komputera oraz możliwa do uzyskania rozdzielczość obrazu. Za czasów panowania systemu MS-DOS karty graficzne pracowały w standardzie Hercules, potem EGA/CGA, a wreszcie w VGA. Z czasem jednak wydajność komputerów osobistych w znaczącym stopniu zwiększyła się, i to do takiego stopnia, że możliwe stało się stosunkowo sprawne przetwarzanie niezwykle złożonych obrazów grafiki przestrzennej. Do tego jednak niezbędna jest między innymi odpowiednio wydajna karta graficzna. Od samego początku liderem stała się firma Matrox, której karty Millenium i Mystique do dzisiaj znajdują się w czołówce tego typu sprzętu. Inne znane firmy to:
- ATI
- Elsa
- Videologic
- Orchid
- Diamond
- Hercules
b) Programy graficzne – to ogólne określenie obejmujące swym znaczeniem programy służące do malowania i rysowania – jak na przykład Paint z akcesoriów Windows czy shareware’owy Paint Shop Pro – nadają się szczególnie dobrze do malowania własnych obrazków lub obróbki grafik bitmapowych. Natomiast programy do rysowania, takie jak CorelDRAW, bazują na grafice wektorowej i służą do jej tworzenia oraz obróbki. Programy tego typu znajdują zastosowanie przy tworzeniu projektów technicznych lub planów.
c) Filtr graficzny – to niewielki program służący do szybkiego i prostego używania plików graficznych zapisanych w różnych formatach, w dowolnych programach graficznych. Właśnie dzięki odpowiedniemu filtrowi graficznemu, obecnemu w Wordzie, możliwe jest umieszczenie w tym edytorze obrazów utworzonych w różnych programach graficznych. Ponadto możliwe jest też instalowanie dodatkowych filtrów, dzięki czemu zwiększana jest liczba formatów, w jakich obrazy mogą być wstawiane do Worda.
d) Układ graficzny – jest to serce każdej karty graficznej, czyli procesor służący do przetwarzania nadsyłanych z komputera informacji. To on jest odpowiedzialny za obliczanie obrazu, który następnie pojawia się na ekranie monitora. Układy takie są jednak tworzone przez niewielu producentów kart graficznych. Należą do nich między innymi ATI i Matrox. W przypadku większości innych kart graficznych procesory pochodzą od obcego producenta. Wiele takich układów pochodzi właśnie od firmy ATI lub na przykład S3. Miłośnicy gier komputerowych z pewnością znają pojęcie „dopalacza 3D”. Jest to zwykle dodatkowa karta wyposażona w specjalne układy. Najbardziej znanym producentem takich układów jest firma 3Dfx.