Zajmiemy się opisem ruchu rozumianym jako zmiany położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Zwróć uwagę, że to samo ciało może poruszać się względem jednego układu odniesienia a spoczywać względem innego. Oznacza to, że ruch jest pojęciem względnym.
Prędkość
Prędkość jest zmianą odległości w jednostce czasu.
Prędkość stała
Jeżeli ciało, które w pewnej chwili t0 znajdowało się w położeniu x0, porusza się ze stałą prędkością v to po czasie t znajdzie się w położeniu x danym związkiem
x-x0 = v(t-t0)
czyli
(2.1)
Interpretacja graficzna: prędkość to nachylenie prostej x(t) (różne nachylenia wykresów x(t) odpowiadają różnym prędkościom).
Wielkość v (wektor) może być dodatnia albo ujemna, jej znak wskazuje kierunek ruchu !!! Wektor v ujemny to ruch w kierunku malejących x.
Prędkość chwilowa
Jeżeli obiekt przyspiesza lub zwalnia to wskazania szybkościomierza nie zgadzają się ze wyrażeniem (2.1) chyba, że weźmiemy bardzo małe wartości x - x0 (Dx) czyli również bardzo małe t?t0 (Dt). Stąd prędkość chwilowa:
Tak definiuje się pierwszą pochodną, więc
(2.2)
Prezentacja graficzna
Prędkość chwilowa - przejście od siecznej do stycznej. Nachylenie stycznej to prędkość chwilowa (w chwili t odpowiadającej punktowi styczności).
Prędkość średnia
Średnia matematyczna. Znaczenie średniej - przykłady. Przykłady rozkładów niejednostajnych - czynniki wagowe.
Przykład 1
Samochód przejeżdża odcinek 20 km z prędkością 40 km/h a potem, przez następne 20 km, jedzie z prędkością 80 km/h. Oblicz prędkość średnią.
t1 = x1/v1 = 20/40 = 0.5 h
t2 = x2/v2 = 20/80 = 0.25 h
= 53.33 km/h
a nie 60 km/h; (wagi statystyczne). Ponieważ viti = xi więc
(2.3)
przesunięcie wypadkowe/czas całkowity.
Przykład 2
Korzystamy z wartości średniej do obliczenia drogi hamowania samochodu, który jedzie z prędkością 25 m/s (90 km/h). Czas hamowania 5 sekund. Prędkość maleje jednostajnie (stała siła hamowania). Prędkość średnia 12.5 m/s (45 km/h).
Z równania (2.3) x - x0 = 12.5?5 = 62.5 m.
To najkrótsza droga hamowania. Wartość średnia daje praktyczne wyniki. Ten przykład wprowadza nas do omówienia przyspieszenia.
Przyspieszenie
Przyspieszenie to tempo zmian prędkości.
Przyspieszenie jednostajne i chwilowe
Prędkość zmienia się jednostajnie z czasem czyli przyspieszenie
(2.4)
jest stałe.
Gdy przyspieszenie zmienia się z czasem musimy wtedy ograniczyć się do pomiaru zmian prędkości Dv w bardzo krótkim czasie Dt (analogicznie do prędkości chwilowej). Odpowiada to pierwszej pochodnej v względem t.
(2.5)
Ruch jednostajnie zmienny
Często chcemy znać zarówno położenie ciała i jego prędkość. Ze wzoru (2.4) mamy
v = v0 at. Natomiast do policzenia położenia skorzystamy ze wzoru (2.3).
Ponieważ w ruchu jednostajnie przyspieszonym prędkość rośnie jednostajnie od v0 do v więc prędkość średnia wynosi
= (v0 v)/2
Łącząc otrzymujemy
x = x0 (1/2) (v0 v)t
gdzie za v możemy podstawić v0 at. Wtedy
x = x0 (1/2) [v0 (v0 at)]t
więc ostatecznie
(2.6)
Dyskutując ruch po linii prostej możemy operować liczbami, a nie wektorami bo mamy do czynienia z wektorami równoległymi. Jednak trzeba sobie przy opisie zjawisk (rozwiązywaniu zadań) uświadamiać, że mamy do czynienia z wektorami.
Przykład 3
Dwa identyczne ciała rzucono pionowo do góry z prędkością początkową v0 w odstępie czasu Dt jedno po drugim. na jakiej wysokości spotkają się te ciała?
Dane: v0, Dt, g - przyspieszenie ziemskie.
Możemy rozwiązać to zadanie obliczając odcinki dróg przebytych przez te ciała:
1) , v = v0 - gtg, v = 0
2)
3) , tg td = t Dt
Trzeba teraz rozwiązać układ tych równań.
Można inaczej: h - to położenie czyli wektor (nie odcinek). Podobnie v0t i (1/2)gt2.
W dowolnej chwili h jest sumą dwóch pozostałych wektorów. Opis więc jest ten sam w czasie całego ruchu (zarówno w górę jak i w dół).
Sprawdźmy np. dla v0 = 50 m/s, g = 10 m/s2; więc równanie ma postać: h = 50t-5t2. Wykonujemy obliczenia przebytej drogi i wysokości w funkcji czasu i zapisujemy w tabeli poniżej
czas [s] położenie (wysokość) droga [m]
0 0 0
1 45 45
2 80 80
3 105 105
4 120 120
5 125 125
6 1 w dół 120 130 5 (w dół)
7 2 105 145 20
8 3 80 170 45
9 4 45 205 80
10 5 0 250 125
Opis matematyczny musi odzwierciedlać sytuację fizyczną. Na tej samej wysokości h ciało w trakcie ruchu przebywa 2 razy (w dwóch różnych chwilach; pierwszy raz przy wznoszeniu, drugi przy opadaniu). Równanie musi być więc kwadratowe (2 rozwiązania). Rozwiązaniem równania (1/2)gt2 - v0t h = 0 są właśnie te dwa czasy t1 i t2.
Z warunku zadania wynika, że t1 - t2 = Dt. Rozwiązanie:
Pamiętanie o tym, że liczymy na wektorach jest bardzo istotne. Szczególnie to widać przy rozpatrywaniu ruchu na płaszczyźnie.