Moim zdaniem Paweł Obarecki zasługuje na potępienie. Kiedy rozpoczął pracę w Obrzydłówku pragnął zwalczać aptekarzy sprzedającym chorym bezwartościowe leki za grube pieniądze. Ale w ciągu sześciu lat pobytu w Obrzydłówku wewnętrzny ogień doktora Obareckiego wypalił się, a energia zużyła na walkę o codzienny grosz pozwalający przetrwać. Wiele sił musiał poświecić na przetrzymanie niechęci z jaką go w Obrzydłówku przyjęto. Zmogła go nuda prowincjonalnego życia, w którym nic się nie dzieje, oraz pogoń za pieniędzmi. Inna rzecz, że pan doktor nie ma charakteru ze stali. W końcu dość łatwo wyrzeka się marzeń i szybko traci chęć do szerzenia oświaty wśród ludu. Pije, gra w karty z lokalnymi osobistościami Obrzydłówka, słowem upodabnia się do otoczenia, które początkowo tak go raziło. Pan doktor traci głębsze zainteresowanie, porzuca chęć ulepszania świata.
Właśnie ten brak chęci zmienia ludzi i świat. zbyt łatwo się pan Obarecki pogodził, iż nic nie da sie zrobić. Zbyt szybko przystał do elity Obrzydłówka składającej się z ludzi chciwych i głupich. W Obrzydłówku Paweł Obarecki żyje wygodnie ale bezmyślnie. Uznał, że już tak musi być.
Zupełnie inaczej postępuje nauczycielka Stanisława Bozowska. Ona, podobnie jak doktor Obarecki wybrała wieś. Kierowała się tym, że jest to miejsce najtrudniejsze: ubodzy ludzie, niskie zainteresowanie kulturą. Stanisława Bozowska nie poddaje się mimo takich trudności. Wierzy, że wiele rzeczy można zmienić. Postanawia działać i swe decyzje zamienia w czyn. Panna Bozowska pozostawia po sobie rękopis książki "Fizyka dla ludu". Tytuł wskazuje, że książka ta przybliży ludziom ubogim sprawę najnowszych osiągnięć naukowych.
Obrzydłówek to mieścina ogłupiająca nudą, ale wieś na którą decyduje się Stanisława to już zupełne odludzie. Pan Obarecki rezygnuje ze swej miłości do panny Stasi. Cały jego wywód myślowy ukazuje jego samolubstwo i brak prawdziwego uczucia. Zrezygnował ze swych marzeń dla pogoni za pieniędzmi i dlatego jest on postacią negatywną. Jest on typem oportunisty, który rezygnuje z zasad dla swojej korzyści, uchyla się od walki.