Konserwatyzm
Wartości: tradycja, religia, naród, rodzina, hierarchia, autorytet, odpowiedzialność, wolność osobista, własność, poszanowanie prawa.
Miejsce jednostki w życiu społecznym: w ich przekonaniu człowiek nigdy nie będzie doskonały, ludzie nie są sobie równi, człowiek powinien szukać wskazówek do działań w tradycji, w religii, wiedzy przodków i autorytetów, odrzucają jednostronne spojrzenie na jednostkę jako istotę racjonalną.
Społeczeństwo: koncepcja człowieka jest ograniczoną całością, nie zaś zbiorem zatomizowanych jednostek; wspólnota jest nadrzędna wobec jednostki; społeczeństwo jest hierarchiczne- rządzi zasada ciągłości historycznej; k. krytykują społeczeństwo masowe, w którym zanika poszanowanie tradycji, potrzeba przynależności, samodzielność w wydawaniu sądów; krytycznie odnoszą się do rewolucji i reform głęboko ingerujących w Zycie społeczne.
Stosunek do demokracji: wg k. demokracja przedstawicielska jest ustrojem najlepiej godzącym autorytet państwa i wolności obywateli; opowiadają się za władzą elit i bezwzględnym respektowaniem zasady rządów prawa.
Gospodarka: powinna opierać się na prywatnej wolności i zasadzie wolnej konkurencji; akceptują politykę reform gospodarczych i socjalnych
Liberalizm
Wartości: wolność, indywidualizm, racjonalizm, równość wobec prawa, tolerancja, pluralizm, własność prywatna.
Rola jednostki: jednostka stanowi miejsce centralne; l. to realiści, którzy obok pozytywnych cech widza cechy ujemne; zakładają że człowiek myśli i działa racjonalnie; rozbudowują koncepcje praw człowieka; odrzucają działania zmierzające do zniewolenia jednostki.
Społeczeństwo: wszyscy ludzie są równi - warunek niezbędny do osiągnięcia pomyślności i szczęścia w życiu jednostki; instytucje polityczne i ekonomiczne powinny stwarzać ludziom warunki do korzystania z przyrodzonych im praw, ale o swój dobrobyt człowiek musi zabiegać samodzielnie;
Państwo i system polityczny: państwo powinno stworzyć warunki do swobody działania i realizacji swych praw przez jednostkę; państwo powinno spełniać tylko funkcje podstawowe- tzw.: „nocny stróż”
Gospodarka: zasada wolnego rynku; idea leseferyzmu; „niewidzialna ręka rynku” - symbol ładu gospodarczego opartego na prywatnej własności; koncepcja demokracji parlamentarnej i gospodarki rynkowej;
Myśl chrześcijańsko- demokratyczna
Wartości: wiara w Boga, godność osoby ludzkiej, miłość, sprawiedliwość, solidarność, odpowiedzialność, jedność praw i obowiązków, rodzina, własność prywatna, prawa, pluralizm, pokój
Społeczeństwo: ujmowane zgodnie z zasadami solidaryzmu społecznego, który uznaje nadrzędność dobra wspólnego nad partykularyzmem grup i egoizmem jednostek.; zasada solidarności określa wzajemne powiązanie oraz odpowiedzialność wszystkich jednostek w społeczeństwie.
Koncepcje ustrojowe: ustrój demokratyczny, respektujący prawa człowieka; uznaje konieczność istnienia instytucji przedstawicielskich, dużą wagę przywiązuje do rozwoju demokracji lokalnej; rozwiązania ustrojowe i wybór władz powinien zależeć od woli obywateli.
Gospodarka respektowanie własności prywatnej; społeczna gospodarka rynkowa; zakładają możliwość umiarkowanej ingerencji państwa w sferę ekonomiczną i społeczną; ważną rolę odgrywa praca ludzi; instytucje polityczne i gospodarcze powinny stworzyć człowiekowi godziwe warunki rozwoju
Myśl socjaldemokratyczna
Wartości: równość, sprawiedliwość społeczna, wolność, solidarność, wspólnota, zasada sprawiedliwości społecznej
Rola jednostki: stwarzają możliwości rozwoju dla osób z biednych sfer społecznych i poszkodowanych przez los
Społeczeństwo: ich ideologia określana jest jako reformizm, odrzucają przemoc i rewolucję zbrojną jako sposoby realizacji zmian społecznych; likwidacja podstawowych nierówności i konfliktów społ., stworzenie zabezpieczeń socjalnych dla grup znajdujących się w trudnej sytuacji
Państwo: instytucja neutralna, wyrażająca i uzgadniająca interesy różnych grup społecznych; przywiązują wagę do demokratycznych zasad, wartości i rozwiązań ustrojowych
Gospodarka: zapewniają sprawiedliwy podział dóbr, stworzenie nowego kanonu myślenia centrolewicowego
Nacjonalizm
Elementem wspólnym pozwalającym zidentyfikować różne doktryny jako nacjonalizm jest uznanie ze naród jest ważną wartością a jego istnienie i pomyślność powinny być celem działań polityków oraz zachowań jednostek
Populizm
Populizm jest ideologią, która odwołuje się do ludu, głosi program obrony jego interesów. Wprowadza podia na tych kryz sprawują władzę i są odpowiedzialni za wszelkie problemy społeczne i ekonomiczne, oraz na „rzeczywistych” obrońców interesów społecznych, którzy gdy dojdą do władzy spełniają jego żądania.