ZAŁOŻENIA PROGRAMU KODYFIKACJI PRAWA KARNEGO:
1. powstanie humanitarnej doktryny prawa karnego
był inspirowany ogólnymi hasłami ideologii oświeceniowej,jak i hasłami i postulatami wysuwanymi przez wielkich myslicieli
podjęcie walki z bezprawiem i nadużyciami feudalnego wymiaru sprawiedliwości
walka z okrucieństwem kar
przedstawiciele nurtu humanitarnego: Christian thomasius-wystapił przeciwko karalności czarów
encyklopedia-ośrodek skupiający zwolenników humanitaryzmu,wiele postulatów w dziełach Monteskiusza,a we Wloszech postulaty humanitarysty Kajetana Filangeriego
Polacy- Teodor Ostrowski, Sebastian Czochron, Józef Szymanowski
decydujacy wpływ na podjecie reform w duchu humanitaryzmu podjeli Voltaire i Beccaria
2.PROGRAM HUMANITARYSTÓW W DZIEDZINIE PR. KARNEGO MATERIALNEGO
walka z feudalnym bezprawiem,arbitralnościa sedziów
nullum crimen sine lege
sprzeciwiali sie zasadzie analogii
kodeksy miały byc zupełne,zawierajace wszystkie rodzaje przestępstw
formalna równość wobec prawa
pełna subiektywizacja odpowiedzialności karnej
najwiecej miejsca w dziełach humanitarnych zajął problem kary
ich protest wywołało okrucieństwo kar
istota kary miało stać się osiągnięcie określonych pożytków dla społeczeństwa
kara miała słuzyć poprawie przestępcy
żądanie zniesienia kar okrutnych i kar mutylacyjnych
zniesienie kwalifikowanej kary śmierci
kara miałabyć ustawowo współmierna do przestępstwa
postulat nieuchronności kary,czyli pewność ukarania