GATUNKI LITERACKIE:
*Powieść - utwór epicki, pisany prozą, wielowątkowy o rozbudowanej fabule, akcja toczy się w dłuższym okresie czasu i występuje duża ilość bohaterów.
*Powieść historyczna - utwór epicki, pisany prozą, wielowątkowy o rozbudowanej fabule, akcja toczy się w dłuższym okresie czasu, a obok postci i zdarzeń fikcyjnych występują postacie i zdarzenia historyczne.
*Tren - utwór żałobny, wyrażający żal po czyjejś śmierci, rozpamiętujący czyny i myśli zmarłego oraz zawierający pochwałę jego zalet i zasług.
*Przypowieść ( parabola ) - utwór o charakterze dydaktycznym, przekazujący myśl moralną przez przykład lub alegorię.
*Ballada - wierszowana opowieść o niezwykłych, często fantastycznych zdarzeniach, o których opowiada narrator - obserwator. Utrzymana w nastroju tajemniczości i graozy.
*Hymn - uroczysta pieśń pochwalna, sławiąca bóstwa, czyny lub wartości.
*Nowela - utwór epicki, pisany prozą, jednowątkowy, w którym akcja toczy się w krótszym okresie czasu i występuje niewielu bohaterów.
*Opowiadanie - krótki utwór, pisany prozą, w którym wydarzenia połączone są w ciąg przyczynowo - skutkowy, a fabuła obfituje w liczne opisy i refleksje narratora.
*Tragedia - utwór oparty na istnieniu sprzecznych racji, między którymi nie sposób dokonać wyboru. Bohater uwikłany w konflikt tragiczny zawsze ponosi klęskę.
RYMY:
Układ rymów:
* a a b b - parzysty
* a b a b - krzyżowy
* a b b a - okalający
Rodzaje rymów:
*żeńskie, męskie
*dokładne, niedokładne
*gramatyczne, niegramatyczne
ŚRODKI ARTYSTYCZNE:
*Apostrofa - zwrot do osoby nieobecnej
*Uosobienie - nadanie roślinom i zwierzętom cech ludzkich
*Ożywienie - nadanie roślinom i rzeczom cech istot żyjących
*porównanie - jak, jakby, jakoby
*Anafora - powtórzenie
*Epitet - rzeczownik + przymiotnik
*Archaizm - wyrazy, któe wyszły z użycia (snadnie, zawżdy, łacno)
ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE:
1) Kainowe znamię - piętno zbrodniarza, bratobójcy (Biblia)
2) Jabłko Adama - dość wydatna, zwykle u mężczyzn chrząstka tarczowa (Biblia)
3) Ikarowe loty - śmiałe plany, przedsiębzięcia, które mogą skończyć się tragicznie (mitologia)
4) Męki Tantala - dręczące, niezaspokojone pragnienie czegoś (mitologia)
5) Judaszowe srebrniki - zapłata otrzymana za zdradę (mitologia)
6) Syzyfowa praca - praca bazsensowna, zadanie niewykonalne (mitologia)
7) Salomonowy wyrok - wyrok uwzględniający interesy obu stron, sprawiedliwy (Biblia)
8) Ziemia obiecana - ziemia bogata we wszystko, urodzajna (Biblia)
9) Zakazany owoc - rzecz niedozwolona (Biblia)
10) Nić Ariadny - wskazówka, nić przewodnia (mitologia)
11) Stajnia Audiasza - zaniedbania, które należy usunąć (mitologia)
12) Pięta Achillesa - czyjaś słaba strona (mitologia)
13) Puszka Pandory - źródło zła, kłopotów i nieszczęść (mitologia)
14) Węzeł gordyjski - rozwiązać trudny, bardzo zagmatwany problem w sposób gwałtowny (mitologia)
15) Manna z nieba - coś co przychodzi latwo, bez wysiłku, nieoczekiwanie (Biblia)
16) Wdowi grosz - niewielka ofiara dana ze szczerego serca (Biblia)
17) Arka Noego - wielki, niezgrabny powóz (Biblia)
17) Wieża Babel - zamęt, bałagan, zamieszanie (Biblia)
18) Miska soczewicy - sprzedać coś za marne pieniądze (Biblia)
19) Sodoma i Gomora - gniazdo rozpusty (Biblia)
20) Suknia Dejamiry - zatruta szata (mitologia)
JEST TO ŚCIĄGA, KTÓRA PRZYDA SIĘ SZCZEGÓLNIE W PIERWSZEJ KLASIE GIMNAZJUM xD