Psychokulturalizm
Franz Boas – osobowość to biologicznie, emocjonalna charakterystyka, która przesądza o sposobie w jaki jednostka reaguje wobec kultury, w której żyje
Początki kierunku – antropologia osobowości – orientacja konfiguracjonistyczna
nacisk na badania terenowe jako na źródło hipotez
socjalizacja – jednostka a system kulturowy (integracja systemu kulturowego i systemu osobowościowego)
główni przedstawiciele: R.Benedict i M.Mead
3. R. Benedict – kultura jako konfiguracja wzorów
k. jako rezultat wyborów spośród rozmaitych alternatyw sposobów działania w różnych sytuacjach
k. nie jest zapleczem sposobów zachowań, lecz zintegrowaną harmonijną całością
reakcje – wzory zachowań – wykształciły się w procesie historycznym
k. to systematyczna i zintegrowana konfiguracja
podstawowy wzór kulturowy
jednostka jest produktem kultury, rezultatem procesów socjalizacji i jej aktywnym współtwórcą – determinacja kulturowa dokonuje się w toku socjalizacji
w rezultacie powstaje osobowość członka społeczności, której zasadnicze zręby są identyczne u wszystkich członków
osobowość to przeniesiona na poziom indywidualny kultura, zawiera dominujący motyw, tendencja w umyśle działania
wokół przewodniego wzoru grupuje się konfiguracja wzorów będących indywidualnym sposobem reakcji na życiowe sytuacje (jeśli osobowościowe predyspozycje nie zgadzają się z dominującym wzorem, są dewiantami i zmusza się je do podporządkowania lub spycha na margines)
4. Mead – kultura to konfiguracja harmonijnie ze sobą powiązanych wzorów zachowań
jednostka jest zdeterminowana przez kulturę, jej osobowość to rezultat procesów socjalizacji w kulturze i epoce
Dojrzewanie na Samoa
Analiza kultury Manus
typologia kultur – post, ko i pre-figuratywna
Teoria Freudowska – Kardiner
Podsumowanie – Dyoniziak – integracja kultury i kategoria wzrostu kulturowego; problemy enkulturacji i technik wychowawczych; podstawowa struktura osobowości i osobowość modalna, badania nad charakterem narodowym