Wcześniej władza była pojmowana jako atrybut jednostki, nie cecha stosunku społecznego. Weber jako pierwszy posłużył się jej pojęciem jako podstawową kategorią analityczną rozmaitych systemów społecznych. Definiował ją jako: "szansę realizacji przez jednostki lub grupy ich własnej woli w ramach wspólnego działania, nawet wbrew oporowi innych, którzy w tym działaniu biorą udział". Tak pojmowana władza jest aspektem większości stosunków społecznych i wynika z "konstelacji interesów" (wspólnych pewnej liczbie osób interesów materialnych i duchowych).
Od władzy należy odróżnić panowanie, które opiera się na stosunku nadrzędności i podrzędności oraz na założeniu, że rozkaz zostanie wykonany pod wpływem wiary w prawomocność władzy, która rozkaz wydaje.
Władza ma wiele aspektów:
- behawioralny- władza jest rodzajem zachowania jednostkowego lub zbiorowego, które wpływa na zachowanie innej jednostki lub zbiorowości, lub też je determinuje
- teleologiczny- jest drogą do osiągania szczególnych celów (osobistych lub społecznych), sformułowanych na podstawie wcześniej istniejących interesów
- instrumentalny- władza umożliwia korzystanie ze środków tylko władzy dostępnych np. przemoc, przymus, a także przekonywanie, perswazja
- konfliktowy- władza umożliwia rozstrzyganie konfliktów na korzyść strony uprzywilejowanej w stosunku władczym, w sytuacji rozbieżności interesów
- relacjonalny- władza jest szczególnego rodzaju stosunkiem społecznym
- personalny- nosicielami władzy są głównie jednostki, a nie instytucje czy organizacje społeczne
Władza ma charakter instrumentalny, a więc pomocniczy wobec funkcji władzy (osiągania określonych celów, realizacji interesów jednostkowych i grupowych etc.). Weber wielokrotnie podkreślał jej konfliktowy aspekt, ale wskazywał też , że władza stabilizuje i reguluje stosunki społeczne.. Bywa też celem samym w sobie, ale i wtedy jest źródłem osiągania innych pożądanych korzyści np. pieniędzy, prestiżu.
Jej 3 elementami konstytutywnymi są: jednostka (osoba), konflikt, przemoc i przymus.
Uczestnicy stosunku władzy mogą się zmieniać. Sam stosunek władzy też podlega zmianom, wykazując w ten sposób swoją szczególna dynamikę.