profil

Turbo Pascal

poleca 85% 952 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

WSTĘP

Każda procedura, zmienna lub funkcja musi być zakończona średnikiem (;). Wyjątek END. i BEGIN

1. CO POWINNO I MOŻE ZNALEŹĆ SIĘ W KAŻDYM PROGRAMIE

Uses crt; {musi znaleźć się}
var
{..tu można wpisać zmienne ..}
begin {początek programu, musi się znaleźć}
clrscr; {wyczyść ekran}
{..tu można pisać treść programu..}
readkey; {aby wyjść z programu naciśnij coś}
end. {koniec programu, musi się znaleźć}


2. OBSŁUGA GRAFIKI

Uses
crt,graph;
var
gd,gm:integer;
begin
gd:=vga; {sterownik}
gm:=vgahi; {tryb}
initgraph(gd,gm,’c: p gi’);
{...tu wpisz program...}
closegraph;
end.

1.Inicjowanie grafiki:
Detectgraph(sterownik, tryb);
..............................................................
Initgraph(sterownik, tryb, ’adres’);
..............................................................
zamknięcie grafiki:
...................................
Closegraph;
............................
2.Kolor:
Setcolor(kolor);
.................................................
Setbcolor(kolor); {kolor tła}
..................................................
3.Linie:
SetLineStyle(rodzaj, wzór, grubość);
rodzaje linii: 0=ciągła, 1=........., 2=-.-.-.-.-,
3=--------, 4=linia zdefiniowana przez użytkownika,
grubość: 1=cienka, 2=pogrubiona
........................................................................................
4.Wypełnianie obszaru:
SetFillStyle(wzór, kolor wypełnienia);
.........................................................................
Floodfill(x, y, kolor linii granicznej);
(x, y) - współrzędne dowolnego punktu z
wypełnionego obszaru
..........................................................................
5.Tekst w grafice:
SetTextStyle(krój, położenie, wielkość);
położenie: 0=poziome, 1=pionowe
.......................................................................
Outtext(‘tekst’);
.........................................
Outtextxy(x, y, ‘tekst’);
.........................................
6.Figury geometryczne:
Putpixel(x, y, kolor); {punkt}
....................................
Line(xp, yp, xk, yk); {odcinek}
...................................
Lineto(xk, yk);
.............................................
Circle(xśr, yśr, promień); {okrąg}
.............................................
Arc(xśr, yśr, a, b, promień); {łuk}
.................................................................................
Ellipse(xśr, yśr, kąt pocz, kąt końc, szer, wys);
{elipsa}
.................................................................................
Rectangle(xg, yg, xd, yd); {prostokąt}
..............................................
Bar(xg, yg, xd, yd); {wypełniony prostokąt}
..................... ...........................................................
Bar3d(xg, yg, xd, yd, głębokość, wierzchołek);
{trójwymiarowe słupki}
......................................................................................
FillPoly(liczba punktów, współrzędne punktów);
{wypełniony wielokąt}
......................................................................................
FillEllipse(xśr, yśr, szer, wys); {wypełniona elipsa}
.....................................................
Sectror(x, y, a, b, szer, wys); {wypełniony odcinek
elipsy}
...................................................
PieSlice(x, y, a, b, r); {wycinek koła}

3. OBSŁUGA MYSZY

1.Procedury:
Mouseinit {inicjalizacja i reset myszy}
...................................................................
Show_mouse {pokaż kursor myszy}
...............................................................
Hide_mouse {schowaj kursor myszy}
..................................................................
Mouse_read {odczytaj bufor myszy}
....................................................................
Leftmousepress(x1, y1, x2, y2:integer);
{sprawdzanie, czy naciśnięty został określony
prostokąt na ekranie}
..................................................................................
2.Zmienne:
Mouse_button:byte {numer klawisza myszy, który
jest aktualnie naciśnięty: 1=lewy, 2=prawy,
3=żaden}
.......................................................................................
Mouse_x:integer {pozycja X kursora myszy}
................................................................................
Mouse_y:integer {pozycja Y kursora myszy}

4. OBSŁUGA MUZYKI

Uses crt;
const
c=262; d=294; e=330; f=350; g=392; a=440; c1=523;
{częstotliwość dźwięku}
begin
{...tu wpisz program...}
nosound;
end.


Uses crt;
begin
sound(220); {dźwięk}
delay(200); {dźwięk będzie trwać 200 milisekund,
0,2 sekundy}
nosound; {koniec grania}
end.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty

Ciekawostki ze świata