CYWILIZACJA [łac.], poziom rozwoju osiągnięty przez społeczeństwo w danej epoce hist. ze szczególnym uwzględnieniem poziomu kultury materialnej (przede wszystkim wiedzy ścisłej i techniki), będącej wskaźnikiem opanowania przez ludzi sił przyrody i wykorzystywania jej bogactw na swoje potrzeby. Tak rozumianej cywilizacji przeciwstawia się czasem kulturę, pojmowaną jako kultura duchowa, tj. sfera duchowej twórczości człowieka. Nie jest to jedyny sposób rozumienia terminu cywilizacja, używa się go jeszcze w co najmniej 3 znaczeniach: 1) jako hist. określenie najwyższego w systemie ewolucji ludzkości stadium rozwoju kultury po pierwotnym etapie dzikości (ludy zbieracko-łowieckie) i okresie barbarzyństwa (ludy pasterskie), które rozpoczynać się miało wg XIX-wiecznych etnologów (L.H. Morgan) od wynalezienia pisma; 2) współcześnie pod pojęciem cywilizacji rozumie się typ kultury zaawansowanej społecznie (m.in. hierarchiczna organizacja, system prawa, instytucja państwa, urbanizacja), materialnie (technika i wiedza prakt.) i ideologicznie (rozwinięta sztuka, literatura, zaawansowane systemy rel. z teologią i refleksją filoz.), charakterystyczny dla tzw. społeczeństw cywilizowanych (złożonych) przeciwstawianych społeczeństwom niecywilizowanym (prostym, przedpiśmiennym); 3) jako określenie zespołu kultur etnicznych, tworzących razem krąg kulturowy, tj. szerszą wspólnotę kulturowo-hist., odznaczającą się wspólnym dla niej zestawem elementów tradycji i wzorów życia. W kulturze eur. termin cywilizacja rozpowszechnił się w 2 poł. XVIII w.; społ. rozgłos i znaczenie nadali mu przede wszystkim pisarze oświecenia franc., wiążąc jego treść z nauk. i techn. postępami działalności ludzi w zakresie opanowania sił przyrody i stwarzania racjonalnych form życia społecznego. Cywilizację przeciwstawiano barbarzyństwu; łączyło się to z przekonaniem, że wszystkie ludy muszą wcześniej lub później przebyć podobne szczeble rozwoju od stanu dzikości, przez barbarzyństwo do cywilizacji i w niej dalej się doskonalić; z czasem dopiero pojęcie cywilizacji objęło dorobek materialny i kult. ludzkości. Wraz ze wzrostem eur. wiedzy etnologicznej i hist. dostrzeżono, iż istniało wiele cywilizacji różniących się systemami idei i wartości, obyczajów i instytucji (np. cywilizacja starożytnego Egiptu, chiń., arab. itd.); własną cywilizację zwano — zamiennie — chrześc., eur., zach. lub nowoż., rozmaicie przy tym datując jej początki i wytyczając granice. Podkreślono, że cywilizacja ta odznacza się wyjątkową wynalazczością i zmiennością, poza tym cechuje ją ogromna zdolność do ekspansji na obszary innych kultur i cywilizacji — w drodze podboju i kolonizacji, handlu albo samego tylko przenikania jej wzorów, dóbr i norm. Ten dynamizm, podważając uświęcony tradycją ład społ., wywoływał, obok entuzjazmu, także liczne ostrzeżenia krytyków. Cywilizację zachodnią oskarżono (zwł. w XIX w.) o prymat wartości ekon. nad duchowymi i o wykorzenienie jednostki ludzkiej ze wspólnoty. Uznając, że motorem rozwoju cywilizacji zachodniej jest ciągły przyrost wiedzy, innowacji techn. i potrzeb materialnych, często do tych dziedzin ograniczano pojęcie cywilizacji, przeciwstawiając mu pojęcie kultury, które miało silniej akcentować sferę wartości estet. i moralnych. W innych kontekstach ta sama para pojęć służyła raczej wydobyciu różnicy skali: do dziś wspólną kulturę przypisuje się raczej społeczeństwom stanowo-klasowym lub etniczno-nar., także wydzielonym okresom hist. (np. kultura oświecenia), natomiast cywilizacja oznacza częściej wielki krąg kulturowy o wspólnych ośr., podobnych wierzeniach, instytucjach i wielowiekowej trwałości. Cywilizacja europejska i kultura eur. (podobnie amer., chiń. itp.) są jednak pojęciami równoprawnymi i bliskoznacznymi, używa się natomiast takich terminów jak cywilizacja naukowo-techniczna, przem. lub postindustrialna, atlantycka (tj. euroamerykańska) itp. Pozostaje kwestią sporną, ile wielkich cywilizacji można wyróżnić w dziejach świata; nie wygasa również spór o to, czy nowocz. i ekspansywna cywilizacja, która wyrosła z pnia eur., zagłuszy lub wchłonie wszystkie inne cywilizacje na świecie, czy pozostawi miejsce dla wielości kultur.
Zdefiniowanie życia jest problemem towarzyszącym człowiekowi od zarania naszej myśli i ujmowane było w różnych formach przez wielkie religie i systemy filozoficzne. Fenomen życia dotyczy bowiem nas ludzi — my sami jesteśmy istotami ożywionymi i szukamy swojego miejsca w świecie; będąc cząstką życia, odbieramy jego istotę fenomenologicznie, rozumiemy — na różnych poziomach czym jest życie, ale i nie do końca umiemy ów fenomen zdefiniować.
Zagadnienie powstawania życia i jego rozwoju nie może być oderwane od kwestii pojawienia się świadomości. Nie do końca wiadomo dlaczego ewolucja doprowadziła do powstania obdarzonego świadomością swojej osoby człowieka. Jeżeli świadomość, a co za tym idzie cywilizacja jest bezpośrednim produktem ewolucji, to należy się zastanowić nad tzw. paradoksem Fermiego — jeśli ilość planet gdzie zaczęło się życie ma być praktycznie nieograniczona, to cywilizacje kosmiczne winny znajdować się na różnych poziomach rozwoju i powinniśmy z zaawansowanymi móc nawiązać kontakt; jak dotąd podejmowane przez nas próby nie przyniosły pozytywnego rezultatu.