Techno ma swoje korzenie w latach '80,w muzyce disco,a potem w tzw.housie,który wykorzystywał najnowsze zdobycze muzycznej techniki.To była muzyka elektroniczna,tworzona przez komputery i najnowsze instrumenty. Była popularna najpierw w Ameryce,a póżniej dotarła do Europy. Zmieniła się,ewoluwała,a póżniej wyrosła z niej właśnie techno.
Niektórzy twierdzą,że powstanie techno związane jest z powstaniem niemieckiej grupy Kraftwerk,inni wskazują na kapelę Clock DVA,a jeszcze inni wymieniają DJ-a Dericka Cartera czy ogólnie tzw.EBM,czyli Electro Body Music. Każdy z tych prądów ma swój udział w powstaniu techno,ale od samego początku specyfiką tej muzyi jest to,że aby ją tworzyć,nie trzeba być wykształconym muzykiem. Wystarczy dobry pomysł i trochę niezbędnego,elektronicznego sprzętu.
Do Polski techno zawitało dzięki upadkowi muru berlińskiego,po roku '89.Dziś fani techno tworzą u nas jedna z najliczniejszuch subkultur,a Polacy są jedną z najlepiej reprezentowanych narodowości podczas Love Parade,która jest największym spotkaniem fanow techno na świecie. Milion ludzi bawiących się na ulicach i w setkach techno-klubów w Berlinie robi wrażenie. W Łodzi raz do roku organizowana jest podobna,coć mniejsza impreza - Parada Miłości.W wielu innych miastach wyrasta jej konkurencja.Największe imprezy odwiedza czasem po kilkanaście tysięcy osób.
Ambient
Istnieja definicje ambientu, zaczynajace sie od slow "rytmiczna, transowa muzyka z kosmicznymi melodiami". Inne zas opisuja ambient jako muzykę "pozbawiona rytmu i wyraznej melodii". Jedni mowia o "muzyce, w ktorej nic sie nie dzieje", podczas gdy inni opisuja ambient jako "poszukiwanie najpiekniejszego dzwieku zaraz po ciszy". Skad biora sie te sprzecznosci? Jak opisac styl, ktorego instrumentarium stanowia dowolne obiekty emitujace dzwieki, a "typowe" tempo oscyluje w granicach 0 - 170 bmp? AMBIENT Definicji tego gatunku jest tyle, ile jego - bardzo rozniacych sie miedzy soba - odmian. Ogolnie, ambient to styl, ktory mala uwage przywiazuje do melodii, harmonii, nut, akordow i rytmu, koncentrujac sie na brzmieniach i tworzeniu nastroju, dzwiękowych obrazow, muzycznych przestrzeni. Wazna cecha ambientu jest tez fakt, ze artysta często manipuluje "zastanymi dzwiekami", zamiast kreowac cos samodzielnie. Moga byc to dzwieki pochodzace z otoczenia (ambient, czyli "to, co otacza"), albo tez istniejaca już muzyka. W zwiazku z powyzszymi cechami, jest oczywiste, ze ambient rozwinal sie w duzej mierze dzieki powstaniu samplerow. Pochodne ambientu to miedzy innymi: Ambient Dub, Ambient House (Electronic Listening Music [ELM]), Ambient industrial, Ambient Techno. Chill out - (ang. relaksować się) Za ojca ambientu uznaje się Brian'a Eno (pelne imie i nazwisko: Brian Peter George St. John Le Baptiste De La Salle Eno). Na przelomie lat 70. i 80. zdefiniowal ten styl, dal mu nazwę i podstawy teoretyczne. Wypuscil szereg doskonalych, klasycznych albumow. Wspolpracowal z dziesiatkami artystow i zalozyl kilka wytworni plytowych. Ambient nazwal "muzyka, ktora opisuje doswiadczenia przestrzeni otaczajacej sluchacza". Napisal kilka ksiazek zawierajacych notatki, szkice i wykłady poswiecone muzyce. Złosliwi twierdza nawet, ze bardziej jest znany z muzyki o ktorej pisal, niz tej, która faktycznie tworzył. Przykłady: Aphex Twin, Orbital, The Orb, Tangerine Dream. Illambient - ( ill + ambient = chory ambient). Intelligent Techno - Alternatywne okreslenie dla ambientu techno, majace swoje zrodlo w serii kompilacji wydanych przez Warp Records - "Artificial Intelligence". Jumbient - tym mianem zdefiniowano (po raz pierwszy w Japonii) skrzyzowanie ambientu i jungle. Prawa polkula mozgu zdominowana przez podswiadomosc, natomiast lewa odpowiada za swiadomy odbior docierajacych bodzcow. W ciagu poprzednich stuleci muzyka byla tworem (jezykiem) symbolicznym. Lewa polkula odbiera wiec muzyke i "przetwarza" symbole (nuty) na postac zrozumiała przez prawa polkule. Ambient zrywajac z rzadzacymi muzyka regulami, strukturami i uproszczeniami, posługujac się dzwiękami, a nie "nutami" powiazanymi w struktury, ma trafiac bezposrednio do podswiadomosci sluchacza. W ten sposob cichy (przewaznie), spokojny i bynajmniej nie wywrotowy styl stal sie czescia jednej z najwiekszych rewolucji w muzyce.
Big Beat
Nazywany zartobliwie hip-hop'em dla studentow. Inna nazwa to "funky breakbeat". Narodzil sie w malym londynskim klubie "The Albany" w sierpniu 1994 roku. Wtedy to zaczeto organizowac tam imprezy pod nazwa "Sunday Social". Zaczeto puszczac rozmaita muzyke, czyli wszystko to co krecilo zgromadzonych. Mixowanie zeszlo na drugi plan. Tanczacych zabawiali Tom i Ed (z Chemical Brothers - uwazani za tworcow big-beat'owego brzmienia; wtedy bylo to jeszcze Dust Brothers), Norman Cook (Freak-Power, Pizzaman, The Mighty Dub Katz, Fatboy Slim - to wszystko to jego pseudonimy), Jon Carter. Z czasem impreza "Sunday Social" stala sie coraz bardziej rozpowszechniona, zyskala rozglos i uznanie. Wszyscy, ktorzy siegneli po Big Beat twierdzili, ze znudzila im sie juz muzyka puszczana non-stop w klubach. Mieli dosc house'u ("house po prostu nudzil mnie do lez" - stwierdził Cook). Nowa muzyka, która zaczeto tworzyc przyciagala nie tylko zwolennikow muzyki tanecznej, ale takze muzyki rock'owej. Big Beat opieral sie na szybkim rytmie, mocnej sciezce basu z odrobina kwasnego brzmienia Rolanda TB-303 urozmaiconymi czysto rockowymi instrumentami. Przyklady: Fatboy Slim, Chemical Brothers.
BreakBeat
Styl muzyczny zapoczatkowany w Anglii; wykorzystuje oryginalny break-beat (lub przyspieszony drum'n'bass). Czesto w kawalkach breakbeatowych znajdziemy akcenty jazzowe lub funk'owe, pianina, organy, scratch'e, wycinki z muzyki filmowej, fragmenty starych nagran i inne ciekawostki. Wszystko to oprawione polamanym rytmem tworzy calkiem przyzwoita calosc. Przyklady: Laidback, LHB, Rasmus, Westway itp.
Detroit
Jak sama nazwa wskazuje powstał w pewnym Amerykanskim miasteczku pod tytulem Detroit - kiedy to DJ'e z tego miasta zaczeli....(o tym napisze pozniej). Najbardziej chyba rzucajaca w oczy cecha tego gatunku jest podkreslenie beatu; i tak na prawde to ten gatunek chyba tylko na tym sie opiera. Muzyki mamy tu wyjatkowo malo jesli w ogole jest jakas(chyba zawsze jest jakas). Ogolnie rzecz biorac detroit to twarda, ciezka i pokrecona muza.
Drum'n'Bass
Jeden z bardziej ekstremalnych stylow muzyki tanecznej. Opiera sie glownie na polamanym rytmie (ang. "break-beat"; rytm synkopowany tzn. akcentowany pomiedzy miarami), samplach i na niskotonowym, poddzwiękowym basie(nie tyle slyszalnym, co odczuwanym przez cialo - tzw. infra sound). Powstal w 1993 roku i oficjalnie uwaza sie, ze jest to jedyny styl calkowicie wyprodukowany i wypromowany przez Brytyjczykow. Z czasem stas sie popularny i dotarl takze za ocean. Pierwsi tworcy drum'n'bass to muzycy czarnoskorzy obracajacy sie w klimatach break-beat'u, hip-hop'u czy reggae. W przeciwienstwie do techno, drum'n'bass nie opiera sie na jakiejkolwiek petli, brak tam tez wyraznego motywu przewodniego, ot takie sobie polamane rytmy z ciężkim basem w srodku. Czasami drum'n'bass zblizony jest do ambientu - bardziej spokojny i atmosferyczny, czasami jest blizszy big-beat'owi, lecz nigdy nie traci charakterystycznego break'u w scieżce perkusji. Wiadomo w muzyce dozwolone sa wszelkie eksperymenty i w taki sposob rodza sie czasem "mieszanki wybuchowe". Ten gatunek do takich mieszanek napewno nalezy. Drum'n'Bass to tez styl bardzo blisko zwiazany z jungle, niektorzy nawet stosuja te dwie nazwy wymiennie. Głownymi postaciami sceny drum'n'bassowej sa: Goldie, Roni Size, Dj Suv, Dj Krust, Dj Hype, LTJ Bukem, E-Z Rollers, Kemistry& Storm(r.i.p), Jonny L, Adam F, Doc Scott, Ed Rush, Optical, Fabio, Ray Keith, Boymerang, Grooverider, Photek czy Dj Rap.
Dub
Łagodna melodia, dosc szybki rytm i elektroniczny beat. Jest to takze okreslenie na tworzenie nowego utworu z juz istniejacego. W dub'ie nie wazne sa formy. Motywy czerpie sie z roznych gatunkow. Dzwieki uklada sie w roznych kolejnosciach. Nie wazne sa reguly, wazne jest tworzenie, komponowanie.
Electro
Jeden z mlodszych odlamow muzyki technicznej. Wytworzyl sie okolo roku 1980 - na poczatku lat 80-tych. Powstal na podstawie prostego komputerowego rytmu i krotkich recytowanych tekstow w stylu Kraftwerk. Mieszanka GROOVE i muzyki elektronicznej(Europa) praktykowana w latach 80-tych. Dała poczatek HOUSE'owi i HIP HOP'owi E.B.M - Electronic Body Music - fuzja muzyki instrumentalnej i rytmow elektronicznych; byla jedna z przyczyn powstania techno na czele: Front242.
Gabba
Może być tez GABBER (HardCore holenderski), styl najbardziej popularny w Holandii, Niemczech a u nas w Polsce jego kolebka sa Kielce. Cecha charakterystyczna jest bardzo szybki (niekiedy oblednie - powyzej 200 bpm.), ostry beat i elementy break-beatu, industrialu, noiz. Jest to po prostu styl bardzo szybki, energiczny, bezwzgledny, mocny i brutalny - cos tylko dla maniaków gatunku. Tylko niewielu jest w stanie wytrzymac chocby kilka a co dopiero kilkanascie minut w tempie ponad 200bpm (czyli około 3 uderzeń na sekundę) przy takim tempie po około 10 minutach scina się białko w mózgu..... I pomyslec, ze ten styl jest calkiem popularny w niektorych kręgach.
Garage
Wyodrębnil sie z house'u, jest mieszanka muzyki house, soul'u i jungle. Wszystko rozpoczelo sie w klubach w poludniowej Anglii, gdzie DJ'e zaczeli grac house'owe kawalki wzbogacone o soul'owy vocal. Predkosc gramofonow przestawiono wowczas na + 8. Tymczasem za oceanem pewien dosc pomyslowy producent - Armand Van Helden sprobowal wymieszac jungle'owy bas z house'owym beat'em, potem dorzucic troche wokali no i oczywiscie przyspieszyc tempo. Tak powstal nowy gatunek muzyki najczesciej zaliczany do podgatunkow muzyki house. Prawdopodobnie pierwszym nagraniem garage'owym byla plyta Todd'a Terry'ego "Touch Me Baby". Charakterystyczne dla tego gatunku sa: dynamiczny (bardziej niż house) rytm, buczacy, niski i przeciagliwy bas(charakterystyczna gleboka reggae'owa linia basu), wplecione w całosc wokale oraz break-beat, czyli polamany rytm. Ogolnie speed garage łaczy w sobie elementy jazz'u, latin , jungle, reggae, rap(break-beat) a nawet techno. Niewatpliwie do sukcesu tego gatunku przyczynily sie pirackie rozglosnie radiowe takie jak: Deja Vu, Freak FM, Girls FM, Magic FM, Kiss FM, ktore podczas audycji lansowały nowa muzyke. Ten rodzaj muzyki wybieraja najczesciej ludzie znudzeni komercyjnym soul'em i rythm'n'blusem - w koncu znalezli to, czego szukali. Zwykle jest to starsza publicznosc - ludzie dobrze ubrani, jezdzacy dobrymi samochodami. A najciekawsze jest to, ze do wiekszosci londynskich speed garage'owych klubow nie wejdziecie w dzinsach i butach sportowych. Obowiazuje tam zasada: No Seans, No Trainers, No Basebll Caps ... . Czesto speed garage nazywany jest drum'n'bass'em dla dziewczyn. Inna teoria mowi, ze garage to tylko gleboki house bogato zdobiony wokalami (najczesciej czarnych artystow). Czolowi artysci sceny garage'owej to: Dreem Teem, Tuff Jam, Armand van Helden, R.I.P, i wielu innych.
Hardcore
Maksymalnie wyostrzona odmiana brytyjskiego techno. Zapoczatkowany na przelomie lat 80-tych i 90-tych (za rok narodzin uwaza sie rok 1991, kiedy to powstal kawałek 4 HERO "Mr. Kirk's Nightmare", inni za rok narodzin uznaja rok 1987/88). Pierwsze utwory hardcore'owe pochodza od house'u - tempo 125 bpm zwiekszono do 135-140 bpm. Charakterystyczne dla hardcore'u jest przyspieszanie i rozciaganie dzwiekow, wsteczne odtwarzanie i miksowanie dzwiekow z samplowanymi bitami, koncentracja na sekwencjach bitowych i basowych. Za przyklad moze posluzyc pierwszy album The Prodigy "Experience" (typowo hardcore'owy) HAPPY HARDCORE. Tempo zwiekszone do 150-155 bpm. W porownaniu do hardcore'u wyciszone bity i basy oraz skupienie sie na akompaniamencie i wokalu. "Happy hardcore" to przewaga pianin, bity odlozone na bok, a do tego spiewajace babki zsamplowane z popowych kawalkow". TERROR CORE Najciezsza odmiana hard core'u. Jesli nie wiecie co to jest "muzyczny terror" to sprobujcie posluchac na przyklad skladanki "Terror Done". Niektorzy twierdza, ze wszystko to co ma ponad 200bpm to sieczka i nic wiecej - a jednak na swiecie jest wielu zwolennikow wlasnie najostrzejszej odmiany hardcore'u.
House
Powstal okolo roku 1985/6 w Chicago. Wytworzyl sie z takich gatunkow jak: groove, disco, electro, funku i innych. Kojarzony byl z imprezami w starych, opuszczonych, zdewastowanych halach i magazynach - stad nazwa "house" (od warehouse - ang. magazyn, hala), poza tym w Chicago Franikie Knuckles (ojciec house'u) zalozyl klub pod nazwa Warehouse. House to chyba jeden z najbardziej tanecznych, wokalnych i fundujacych gatunkow muzyki okreslanej jako techno. Jego historia zaczyna się w klubach dla czarnoskorych gejow, ktorzy ze wzgledu na kolor skory i preferencje seksualne musieli "zejsc do podziemia" by tam organizowac imprezy. Po klesce muzyki disco zaczeto rozgladac sie za innymi rodzajami muzyki. Era disco dobiegla konca a tymczasem na parkietach klubow czekaly setki klubowiczow spragnionych dobrej zabawy. Wtedy wlasnie pojawil sie Frankie Knuckles. Zaczynal w klubie The Gallery, gdzie razem z przyjacielem Larrym Levanem odpowiedzialny byl za podtrzymywanie dobrej atmosfery i miedzy innymi za przygotowywanie ponczu, do ktorego dodawali LSD. Frankie zaczynal od przerabiania starych nagran. Uzbrojony w zyletke i magnetofon szpulowy przerabial stare kawalki, wycinal czesci zbedne, wydluzal partie taneczne. Z czasem siegnal po syntezator i TR-909 Rolanda. Prymitywna technika okazala sie niezwykle skuteczna i przyniosla slawe Frankiemu nie tylko w Chicago, ale w calych Stanach. Jak sie pozniej okazalo - TR-909 stal sie symbolem muzyki house i jej nieodlacznym elementem. Tak zostalo zdefiniowane brzmienie house'u. W tamtych czasach nie bylo to nic innego jak tylko disco wzbogacone o mocniejszy rytm, w bardziej tanecznym wydaniu. Dzis house to mocny kick, dobry bas, wpadajaca w ucho melodia, jakis tekst, elementy disco i funk'u. Muzycy obywaja sie juz bez trupy instrumentalistow, czasami calej orkiestry - tak niezbednych przy nagraniach funk'owych i disco. Dzis wystarczy troche sprzetu, stare plyty do zmiksowania. Obecnie centrum muzyki house w Europie jest chyba Francja. Glownymi przedstawicielami house'u sa: Paul van Dyk, Daft Punk, Bob Sinclair, Dimitri from Paris, Cassius, Dj Sneak, Da Mob i wielu innych.
Jungle
Zdecydowanie jedna z mlodszych pochodnych techno. Swoje poczatki styl ten odnotowal w latach 90-tych. Jest to gatunek bardzo mocno zakorzeniony w ragga, powstal z polaczenia takich rzeczy jak dub, ragga.
Trance
Wariacja muzyki techno zapoczatkowana w Niemczech (1992r.). Mieszanka szybkich rytmow i powolnych, dlugich dzwiekow syntetycznych. Styl dosc szybki, czasem chaotyczny. Wynalazca jest Sven Vth. Znacznie szybszy od house'u no i oczywiscie nie ma w nim ani odrobiny funk'u. W transie najwiekszy nacisk kladzie sie na wywolanie atmosfery, nastroju a co za tym idzie i transu badz innego stanu swiadomosci (jak kto woli). Niestety w niektorych miejscach na swiecie wykleta jako muzyka szatana. Przykłady: Tromesa, Mesmerisa, Gagarin 108, Juno Rector, Total Eclipse, Prana, Quirk, Saafi Bros., X-Dream, Hallucinogen, Sandman, Astral Projection, Man With No Name, Joujouka i wiele, wiele innych.
Goa
To tag (czyli nazwa wlasna; symbol; skrot) oznaczajacy psychodeliczny trance. Pochodzi od portugalskiej prowincji Indii nad Morzem Arabskim o takiej samej nazwie. Jeszcze niedawno odbywaly sie tam masowe, deliryczne imprezy plazowe, na ktore co roku zjezdzaly tysiace europejczykow. Region ten jest (lub byl) dla muzyki trance kolebka. Obecnie masowe imprezy na plazach sa zakazane. Przepisy zabraniaja posiadania nawet najmniejszych dawek narkotykow a takze bycia pod ich wplywem, nie mowiac juz o sprzedawaniu. Surowe restrykcje stosowane sa wobec DJ-ow lub organizatorow imprez. Nazwa "Goa" odchodzi chyba powoli w zapomnienie. Psychodeliczny trance dobrze klimatyzuje sie w Izraelu, RPA czy Ameryce poludniowej.
Psy Trance
Nazwa stosowana do okreslania nowoczesnego psychedelic trance. Utwory tego podgatunku charakteryzuja sie zmiennym - breaktrance'owym podzialem rytmu oraz czestymi, harmonicznymi zmianami motywow muzycznych przechodzacych plynnie z jednego w drugi i stanowiacych calosc.