1. ALITERACJA – rozpoczynanie sąsiednich wyrazów tymi samymi głoskami
- przykład: „(…)moreny, mureny i morza i zorze(…)”(W. Szymborska „Urodziny”)
- funkcje:
* uwypuklenie danego fragmentu tekstu;
* podkreślenie melodyjności wiersza
2. ANAFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi
- Przykład: „myśli o duszy tkliwe, myśli o duszy z czułością” (Z.Herbert „Dusza Pana Cogito”)
- funkcje:
* poetycka – koncentruje uwagę na tekście;
* homologiczna – przynosi każdorazowo ten sam materiał dźwiękowy
3. ANIMIZACJA – nadawanie przedmiotom nieożywionym, zjawiskom przyrody lub pojęciom abstrakcyjnym atrybutów istot żyjących
- przykład: „(…)pożar trawiący w sobie, cokolwiek(…)” (L. Staff „Marek Aureliusz mówi”)
- funkcja:
* dynamizuje opis poetycki
4. ANTYTEZA – zestawienie dwóch opozycyjnych znaczeniowo segmentów wypowiedzi (najczęściej zdań)
- przykład: „Pełno nas, a jakoby nikogo nie było(…)” (J. Kochanowski „Tren VIII”)
- funkcja:
* uzyskanie silniejszego efektu (podkreślenie znaczenia)
5. ALEGORIA – rodzaj personifikacji. Prawdy ogólne i stosunki międzyludzkie ukryte są pod postaciami zwierząt, roślin, przedmiotów
- przykład: „Gdzie bystrym tylko Orzeł polotem pierzchnie pogania ptaki(…)” (A. Naruszewicz „Balon”)
- funkcja:
* Zadaniem odbiorcy jest rozszyfrowanie ukrytego znaczenia motywu alegorycznego
6. APOSTROFA - bezpośredni zwrot do osoby, bóstwa, uosobionego przedmiotu
- przykład: „(…)moja droga Orszulo(…)” (J. Kochanowski „Tren VIII”)
- funkcja:
* nadanie podniosłego, uroczystego tonu
7. ELIPSA – pominięcie w zdaniu lub wyrażeniu jakiegoś składnika
- przykład: „(…)włos złotem, perłą ząb(…)” (J. A. Morsztyn „Niestatek”)
- funkcja:
* służy zdynamizowaniu wypowiedzi
8. EPIFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi
- przykład: „Innego końca świata nie będzie, innego końca świata nie będzie.” (C. Miłosz „Piosenka o końcu świata”)
- funkcje:
* poetycka – koncentruje uwagę na tekście;
* homologiczna – przynosi każdorazowo ten sam materiał dźwiękowy
9. EPITET - wyraz (przymiotnik, imiesłów, rzeczownik) określający rzeczownik, uwydatniający charakterystyczne cechy osób lub przedmiotów
- przykład: „(…)pannom rumianym smukłym giętkim” (E. Lipska „Mądry król”)
- funkcja:
* służy uwydatnieniu charakterystycznej cechy opisywanego przedmiotu, osoby, zjawiska
10. HIPERBOLA - metafora, w której występują elementy zamierzonej przesady
- przykład: „(…)nadchodzi śmierć milowym krokiem(…)” (F. Petrarka „La vita fugee…”)
- funkcja:
* wyolbrzymienie i uintensywnienie składników obrazu zawartego w przenośni
11. INWERSJA – szyk wyrazów w zdaniu, zmiana normalnej kolejności zależnych składniowo od siebie wyrazów
- przykład: „Gęstego pełen garniec błota” (W. Potocki „Człowiek”)
- funkcje:
* wykorzystywana w języku potocznym do uwydatnienia wartości emocjonalnej lub logicznej pewnych wyrazów;
* służy efektom brzmieniowym
12. METAFORA – wyrażenie, w którego obrębie następuje zamierzona przemiana znaczeń składających się na nie słów
- przykład: „(…)skakać głazy nauczył.” (A. Naruszewicz „Balon”)
- funkcje:
* upoetycznienie wypowiedzi;
* zespół wyrazów zyskujący specjalne, odmienne znaczenie od tego, które wynika z poszczególnych jego składników, np. morze gwiazd.
13. NEOLOGIZM – wyraz nowo utworzony zgodnie z normami słowotwórczymi
- przykład: „(…)komediant i komediantka, ulubieńcy publiczności(…)” (W. Szymborska „Buffo”)
- funkcja:
* w poezji pełnią szczególną funkcję ekspresywną
14. OKSYMORON – związek frazeologiczny obejmujący 2 opozycyjnie znaczeniowo wyrazy
- przykład: „(…)wrzucono do jeziora ognia.” (Nowy Testament „Apokalipsa Św. Jana”)
- funkcja:
* podkreślenie znaczenia obrazu lub pojęcia
15. ONOMATOPEJA – imitowanie za pomocą dźwięków mowy rozmaitych, pozajęzykowych zjawisk akustycznych
- przykład: „(…)beczące stado dwunogów” (Z. Herbert „U wrót doliny”)
- funkcje:
* pozwala osiągnąć większą wyrazistość opisu;
* służy efektom brzmieniowym
16. PERSONIFIKACJA – przedstawienie tworów nieożywionych, zjawisk natury i kosmosu, zwierząt, roślin jako działających lub przemawiających postaci ludzkich
- przykład: „(…)ucieka niby źdźbło bystre (…)” (F. Petrarka „La vita fugee…”)
- funkcja:
* jako podstawa metafory tworzy zwykle rozwinięty obraz poetycki
17. PERYFRAZA – zastąpienie nazwy jakiegoś zjawiska przez bardziej rozbudowane jego opisanie
- przykład: „Czyliś na szczęśliwe wyspy zaprowadzona?” (J. Kochanowski Tren X)
- funkcje:
* służąca w dawnej twórczości do wzbogacenia i rozwijania tematu;
* pełni rolę swoistej zagadki poetyckiej, skłaniając czytelnika do definiowania i nazwania zjawiska
18. PORÓWNANIE - zestawienie dwóch przedmiotów lub zjawisk ze względu na jakąś wspólną im cechę, która stanowi podstawę porównania
- przykład: „(…)przemija jak cień chwilowy(…)” („Księga Hioba”)
- funkcja:
* zwrócenie uwagi na cechy i właściwości opisywanego zjawiska
19. PORÓWNANIE HOMERYCKIE – porównanie bardzo rozbudowane, którego jeden człon jest szczegółowym obrazem, zwykle dotyczy czynów ludzkich zestawianych z zachowaniem zwierząt lub zjawiskami przyrody
- przykład: „Jak kiedy wichr południowy ze wschodnim uderzą na siebie i wysokimi targają drzewami na leśnej polanie(…) (Homer „Iliada”)
- funkcje:
* zwrócenie uwagi na cechy i właściwości opisywanego zjawiska
* przedstawienie rozwiniętego obrazu poetyckiego, wprowadzającego w takt wypowiedzi
20. POWTÓRZENIE – wielokrotne wystąpienie tego samego elementu językowego w odrębie określonego odcinka wypowiedzi
- przykład: „(…)a oto otwarto księgi. I inną księgę otwarto, która jest księgą życia.” (Nowy Testament „Apokalipsa Św. Jana”)
- funkcje:
* uzyskania rytmizacji;
* podkreślenia znaczenia, zwiększenia ekspresji
21. PYTANIE RETORYCZNE - zdanie ujęte w formie pytania, na które nie oczekuje się odpowiedzi
- przykład: „Chcemy być sobie radzi?(…)” (J. Kochanowski Pieśń IX)
- funkcje:
* zasygnalizowanie wątpliwości;
* zaprezentowania własnych przekonań;
* podkreślenia swojego punktu widzenia
22. SYMBOL - motyw lub zespół motywów występujący w dziele, będący znakiem treści bezpośrednio nie ujawnionych i mający sygnalizować ich istnienie
- przykład: „(…)berło i jabłko,które zgniło w dłoni(…)” (T. Różewicz „Syn marnotrawny”)
- funkcje:
* reprezentuje pewne głębiej ukryte treści pojęciowe (etyczne, religijne, ideologiczne, itp.)
23. WYKRZYKNIENIE - krótkie zdanie wykrzyknikowe wtrącone w tok wypowiedzi
- przykład: „Tylko nie w oko!” (K. I. Gałczyński „Filon i Laura i dobrze poinformowany facet”)
- funkcja:
* wyraża bardzo silne emocje, zaangażowanie mówcy
24. WYLICZENIE – polega na kolejnym wymienianiu i ewentualnym opisywaniu wszystkich składników pewnego, wskazanego w wypowiedzi zespołu
- przykład: „Miłość nie zazdrości, nie szuka poklasku, nie unosi się pychą; nie dopuszcza się bezwstydu(…)” (Nowy testament „Hymn do miłości”)
- funkcje:
* podkreślenie oraz uwypuklenie wskazanego zdania lub wyrazu
25. WYRAZ ZŁOŻONY - wyrazy powstałe z połączenia dwóch (lub kilku) wyrazów; należą do nich zrosty i złożenia
- przykład: „Okamgnienie trwać będzie(…)” (W. Szymborska „Radość pisania”)
- funkcja:
* tworzy rozwinięty obraz poetycki
26. ZDROBNIENIE - wyraz utworzony za pomocą odpowiedniego formantu, oznaczający przedmiot mniejszy w stosunku do przedmiotu, którego nazwa stała się podstawą słowotwórczą tego wyrazu
- przykład: „(…)pod kropką kopytka” (W. Szymborska „Radość pisania”)
- funkcja:
* wyrazy zyskują specjalne zabarwienie uczuciowe - zwykle czułość, sympatię, ale mogą mieć też charakter ironiczny
27. ZGRUBIENIE - formacja słowotwórcza (rzeczownik, przymiotnik, przysłówek), która odnosi się najczęściej do wyrazu większego niż wyraz oznaczony nazwą podstawową
- przykład: „(…)niechlujny dziad(…)” (J. Paradowski „Królestwo piekieł”)
- funkcja:
* wyrazy zyskują specjalne zabarwienie uczuciowe - często jako wyrażenie antypatii
Tabela
Rodzaj środka | Przykład | Funkcja |
---|---|---|
ALITERACJA – rozpoczynanie sąsiednich wyrazów tymi samymi głoskami | „(…)moreny, mureny i morza i zorze(…)” (W.Szyborska „Urodziny”) | ·uwypuklenie danego fragmentu tekstu; ·podkreślenie melodyjności wiersza |
ANAFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi | „myśli o duszy tkliwe, myśli o duszy z czułością” (Z.Herbert „Dusza Pana Cogito”) | · poetycka – koncentruje uwagę na tekście ; · homologiczna – przynosi każdorazowo ten sam materiał dźwiękowy |
ANIMIZACJA – nadawanie przedmiotom nieożywionym, zjawiskom przyrody lub pojęciom abstrakcyjnym atrybutów istot żyjących | „(…)pożar trawiący w sobie, cokolwiek(…)” (L.Staff „Marek Aureliusz mówi”) | ·dynamizuje opis poetycki |
ANTYTEZA – zestawienie dwóch opozycyjnych znaczeniowo segmentów wypowiedzi (najczęściej zdań) | „Pełno nas, a jakoby nikogo nie było(…)” (J.Kochanowski „Tren VIII”) | ·uzyskanie silniejszego efektu (podkreślenie znaczenia ) |
ALEGORIA – rodzaj personifikacji. Prawdy ogólne i stosunki międzyludzkie ukryte są pod postaciami zwierząt, roślin, przedmiotów | „Gdzie bystrym tylko Orzeł polotem pierzchnie pogania ptaki(…)” (A.Naruszewicz „Balon”) | ·Zadaniem odbiorcy jest rozszyfrowanie ukrytego znaczenia motywu alegorycznego |
APOSTROFA - bezpośredni zwrot do osoby, bóstwa, uosobionego przedmiotu | „(…)moja droga Orszulo(…)” (J.Kochanowski „Tren VIII”) | ·nadanie podniosłego, uroczystego tonu |
ELIPSA – pominięcie w zdaniu lub wyrażeniu jakiegoś składnika | „(…)włos złotem, perłą ząb(…)” (J.A.Morsztyn „Niestatek”) | ·służy zdynamizowaniu wypowiedzi |
EPIFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi | „Innego końca świata nie będzie,innego końca świata nie będzie.” (C.Miłosz „Piosenka o końcu świata”) | · poetycka – koncentruje uwagę na tekście ; · homologiczna – przynosi każdorazowo ten sam materiał dźwiękowy |
EPITET - wyraz (przymiotnik, imiesłów, rzeczownik) określający rzeczownik, uwydatniający charakterystyczne cechy osób lub przedmiotów | „(…)pannom rumianym smukłym giętkim” (E.Lipska „Mądry król”) | ·służy uwydatnieniu charakterystycznej cechy opisywanego przedmiotu, osoby, zjawiska |
HIPERBOLA - metafora, w której występują elementy zamierzonej przesady | „(…)nadchodzi śmierć milowym krokiem(…)” (F.Petrarka „La vita fugee…”) | ·wyolbrzymienie i uintensywnienie składników obrazu zawartego w przenośni |
INWERSJA – szyk wyrazów w zdaniu, zmiana normalnej kolejności zależnych składniowo od siebie wyrazów | „Gęstego pełen garniec błota” (W.Potocki „Człowiek”) | ·wykorzystywana w języku potocznym do uwydatnienia wartości emocjonalnej lub logicznej pewnych wyrazów; ·służy efektom brzmieniowym |
METAFORA – wyrażenie, w którego obrębie następuje zamierzona przemiana znaczeń składających się na nie słów | „(…)skakać głazy nauczył.” (A.Naruszewicz „Balon”) | ·upoetycznienie wypowiedzi; ·zespół wyrazów zyskujący specjalne, odmienne znaczenie od tego, które wynika z poszczególnych jego składników, np. morze gwiazd. |
NEOLOGIZM – wyraz nowo utworzony zgodnie z normami słowotwórczymi | „(…)komediant i komediantka, ulubieńcy publiczności(…)” (W.Szymborska „Buffo”) | ·w poezji pełnią szczególną funkcję ekspresywną, |
OKSYMORON – związek frazeologiczny obejmujący 2 opozycyjnie znaczeniowo wyrazy | „(…)wrzucono do jeziora ognia.” (Nowy Testament „Apokalipsa Św.Jana”) | ·podkreślenie znaczenia obrazu lub pojęcia |
ONOMATOPEJA – imitowanie za pomocą dźwięków mowy rozmaitych, pozajęzykowych zjawisk akustycznych | „(…)beczące stado dwunogów” (Z.Herbert „U wrót doliny”) | ·pozwala osiągnąć większą wyrazistość opisu; ·służy efektom brzmieniowym |
PERSONIFIKACJA – przedstawienie tworów nieożywionych, zjawisk natury i kosmosu, zwierząt, roślin jako działających lub przemawiających postaci ludzkich | „(…)ucieka niby źdźbło bystre (…)” (F.Petrarka „La vita fugee…”) | ·jako podstawa metafory tworzy zwykle rozwinięty obraz poetycki |
PERYFRAZA – zastąpienie nazwy jakiegoś zjawiska przez bardziej rozbudowane jego opisanie | „Czyliś na szczęśliwe wyspy zaprowadzona?” (J.Kochanowski Tren X) | ·służąca w dawnej twórczości do wzbogacenia i rozwijania tematu; ·pełni rolę swoistej zagadki poetyckiej, skłaniając czytelnika do definiowania i nazwania zjawiska |
PORÓWNANIE - zestawienie dwóch przedmiotów lub zjawisk ze względu na jakąś wspólną im cechę, która stanowi podstawę porównania | „(…)przemija jak cień chwilowy(…)” („Księga Hioba”) | ·zwrócenie uwagi na cechy i właściwości opisywanego zjawiska |
PORÓWNANIE HOMERYCKIE – porównanie bardzo rozbudowane, którego jeden człon jest szczegółowym obrazem, zwykle dotyczy czynów ludzkich zestawianych z zachowaniem zwierząt lub zjawiskami przyrody | „Jak kiedy wichr południowy ze wschodnim uderzą na siebie i wysokimi targają drzewami na leśnej polanie(…) (Homer „Iliada”) | ·zwrócenie uwagi na cechy i właściwości opisywanego zjawiska ·przedstawienie rozwiniętego obrazu poetyckiego,wprowadzającego w takt wypowiedzi |
POWTÓRZENIE – wielokrotne wystąpienie tego samego elementu językowego w odrębie określonego odcinka wypowiedzi | „(…)a oto otwarto księgi. I inną księgę otwarto,która jest księgą życia.” (Nowy Testament „Apokalipsa Św.Jana”) | ·uzyskania rytmizacji; · podkreślenia znaczenia, zwiększenia ekspresji |
PYTANIE RETORYCZNE - zdanie ujęte w formie pytania, na które nie oczekuje się odpowiedzi | „Chcemy być sobie radzi?(…)” (J.Kochanowski Pieśń IX) | ·zasygnalizowanie wątpliwości; ·zaprezentowania własnych przekonań; ·podkreślenia swojego punktu widzenia |
SYMBOL - motyw lub zespół motywów występujący w dziele, będący znakiem treści bezpośrednio nie ujawnionych i mający sygnalizować ich istnienie | „(…)berło i jabłko,które zgniło w dłoni(…)” (T.Różewicz „Syn marnotrawny”) | ·reprezentuje pewne głębiej ukryte treści pojęciowe (etyczne, religijne, ideologiczne, itp.) |
WYKRZYKNIENIE - krótkie zdanie wykrzyknikowe wtrącone w tok wypowiedzi | „Tylko nie w oko!” (K.I.Gałczyński „Filon i Laura i dobrze poinformowany facet”) | ·wyraża bardzo silne emocje, zaangażowanie mówcy |
WYLICZENIE – polega na kolejnym wymienianiu i ewentualnym opisywaniu wszystkich składników pewnego, wskazanego w wypowiedzi zespołu | „Miłość nie zazdrości,nie szuka poklasku,nie unosi się pychą;nie dopuszcza się bezwstydu(…)” (Nowy testament „Hymn do miłości”) | ·podkreślenie oraz uwypuklenie wskazanego zdania lub wyrazu |
WYRAZ ZŁOŻONY - wyrazy powstałe z połączenia dwóch (lub kilku) wyrazów; należą do nich zrosty i złożenia | „Okamgnienie trwać będzie(…)” (W.Szymborska „Radość pisania”) | ·tworzy rozwinięty obraz poetycki |
ZDROBNIENIE - wyraz utworzony za pomocą odpowiedniego formantu, oznaczający przedmiot mniejszy w stosunku do przedmiotu, którego nazwa stała się podstawą słowotwórczą tego wyrazu | „(…)pod kropką kopytka” (W.Szymborska „Radość pisania”) | ·wyrazy zyskują specjalne zabarwienie uczuciowe-zwykle czułość,sympatię,ale mogą mieć też charakter ironiczny |
ZGRUBIENIE - formacja słowotwórcza (rzeczownik, przymiotnik, przysłówek), która odnosi się najczęściej do wyrazu większego niż wyraz oznaczony nazwą podstawową | „(…)niechlujny dziad(…)” (J.Paradowski „Królestwo piekieł”) | ·wyrazy zyskują specjalne zabarwienie uczuciowe- często jako wyrażenie antypatii |
ale praca, godna podziwu. :D
super ;)
Truskawkowe petarda:D dzięki:)
odpowiedz