Julian Przyboś
„Gmachy"
konstruktywizm - wyraz zachwytu nad konstrukcjami architek.
„Poeta - wykrzyknik ulicy" - metafora odległych skojarzeń
metafora musi być oryginalna i nowoczesna,
nie zbanalizowane, utarte myśli
zestawić dotąd nie zestawione pojęcia, odległe od siebie
kiedyś opiewał, teraz wykrzykuje, słyszany w wielkomiejskim tłumie
wygląd człowieka widzianego z daleka przypomina wykrzyknik
nie budowle kradną powietrze, ale powietrze rozłupuje budowle (ulica)
dwurząd bloków stanowi masę
budynek - element statyczny, a tu twory dynamiczne
(dynamizowane przez człowieczy trud)
jest wznoszony, zmienia się jego wygląd, masa zatrzymana
piętra znieruchomiałe, dachy przerwane w trakcie skłaniania się
to nie jest martwa materia, bezduszny obiekt cywilizacji
3xM (miasto, masa, maszyna), pejzaż wielkomiejski nie przytłacza
życie w warunkach miejskich wygodne, można nawet polubić
to sprawa naszego stosunku do rzeczywistości
miasto trzeba polubić takie, jakie jest, bo ma służyć ludziom
jego wygląd - nieograniczone ludzkie możliwości kreowania przestrzeni
i układania sobie życia
„Cieśle"
hiperbolizacja - poprzez nagromadzenie elementów,
materiałów służących cieślom do pracy
to wszystko przybrało określony kształt dzięki pracy cieśli
apoteoza - pochwała zbiorowego wysiłku cieśli
przystępują do więzienia ducha materii w kształcie, który efektem jakiejś zachcianki
z plątaniny sprzętów wyzierają źródła energii
łykowate muskuły (przypominają łyko, stwardniałe)
efekt pracy - znów gmachy
stwarza warunki do wygodnego i spokojnego życia
człowiek kształtuje naturę świadomie, zmaga się z nią, podporząd. własnym potrzeb.
„Z Tatr"
„słyszę" - ujawnia się sytuacja liryczna; obserwatorem, świadkiem
zmysłowy charakter, ekspresyjny
niewybuchły huk - paradoks; słyszy coś, co nie wydaje dźwięku
wrzask wody - onomatopeja; nacechowane emocjonalnie
emocje bo mogłoby się za chwilę coś groźnego wydarzyć
huk - potencjonalny; woda wrzeszczy, bo obdzierana, oddzielana od łożyska
gromobicie ciszy - panuje cisza, ale on zdaje się słyszeć grom
deklaruje, że w przyszłości będzie bez emocji patrzył na ten krajobraz
że ten świat nie będzie już taki groźny, silnie nacechowany emocjami
zwrot do kogoś, kto zmarł, jej pamięć nie zostanie zapomniana
wspomnienie tragedii - przyczyna napięcia
skały - potencjalne zagrożenie, miejsce, gdzie dochodzi do tragedii
zgrzyt całym twoim światem - skrót myślowy
nastąpił zgrzyt czekana (wbijanego), od tego zgrzytu zależało czyjeś życie
„zwisanie i w oczach przewraca się obnażona ziemia" - upadek, koziołkowanie
„Pola pochyłe"
pola w górach lub na nich ciężko pracujący ludzie
chce tworzyć historię tego miejsca, tych stron
ale nie ma o co zaczepić rąk, skoro tu wszystko w sposób cykliczny
wynędzniały chłop wciąż powierza swą dolę ziemi
dola zależy od tego, ile zdoła ziemi wydrzeć, dola wynędzniała
chce być piewcą tych miejsc
ma świadomość, że poezja - możliwość utrwalenia, uwznioślenia