PIEŚNI Pieśń 9- p.biesiadna naśladowana częściowo z Horacego. Kochanowski- humanista popiera strategię życiową niezależnego umysłu.Niezależnego bo nie uwikłanego w teologiczne spekulacje umysłu. Pieśń9 nr2 - Autor jest przekonany o bezradności człowieka wobec własnego losu którego reżyserem jest Bóg. Zdaniem Kochanowskiego przeciwwagą dla ślepego przeznaczenia może być uniezależnienie się od okoliczności zewnętrznych, wybyciu się emocji. Poeta deklaruje postawę epikurejską przejawiającą się w dążeniu do szczęścia rozumianego jako poprzestaniu na małym zachowaniu umiaru. PIEŚŃ 12 zwana pieśnią o cnocie- P zawiera pochwałę największej wartości stoickiej jaką jest cnota rozumiana jako zespół szlachetnych przymiotów tj. : umiar, prawość, mądrość, dostatek, patriotyzm.Największą cnotą jest służba ojczyźnie ona zapewnia zbawienie.PIEŚŃ 23-P. o przemijaniu. Wszystko przemija jak pory roku. Autor przestrzega że człowiek nie zawsze będzie piękny i młody.Przyjdzie czas starości który jest nieunikniony. PIEŚŃ 24- to manifestacja renesansowego indywidualizmu poety, rozwinięcie horacjańskiej maksymy "non omnis moriar" czyli "nie wszystek umrę" Talent czyni artystę kimś absolutnie wyjątkowym. Wynosi go ponad tłum zapewnia sławę i nieśmiertelność. śmierć poeta traktuje bez lęku bo dzieła jakie stworzył zapewnią mu obecność w pamięci potomnych.PIEŚŃ 19- zwana pieśnią o dobrej sławie. Autor wyraża pochwałę dobrej sławy która może być przeciwwagą dla nietrwałości i kruchości ludzkiego istnienia. Obowiązkiem człowieka jest zabieganie o sławę bo w świecie poddanym przemijaniu, tylko ona zostaje gdy czas unicestwi ciało. Sławę można zdobyć przede wszystkim na polu bitwy.Śmierc poniesiona w walce za ojczyznę i wiarę chrześcijańską jest zaszczytnym zwieńczeniem rycerskiego żywota, zapewniającym trwałą sławę.PIEŚŃ 5-zwana pieśnią o spustoszeniu Podola . Autor głosi w niej kult patriotyzmu i cnót obywatelskich, krytykuje wielkopański styl życia polskiej szlachty nie zdradzającej zainteresowania sprawami kraju. Powinnością Polaka jest służba ojczyźnie. Dlatego w chwilach zagrożenia musi on zrezygnować z władzy przywileju zbytków a część pieniędzy przeznaczyć na opłacanie wojska zaciężnego. PIEŚŃ ŚWIĘTOJAŃSKA O SOBÓTCE- PANNA 12- Pochwała życia na wsi która została przedstawiona jako arkadia obfitości. W jej pejzaż wkomponował poeta łąki, pola, lasy, sady, rzeki a także dom i obejście. Stanowi ona teren gospodarskiego działania daje poczucie umiarkowanego dostatku, stabilności, niezależności, bezpieczeństwo daje radość i przyjemność. Arkodia- kraina szczęśliwości Tren V : W tym trenie , jednym z piękniejszych w literaturze pogrzebowej , Wyobraźnia poetycka Kochanowskiego poszukuje nie opisuje śmierci , lecz zakłóconej urody świata Urszula jak niedojrzała oliwka została ścięta przez nieostrożnego ogrodnika. Jej śmierć tak szybka , bo krótko rosła pod okiem rodziców , sprawiła wiele bólu . W końcowej część trenu skarży się na złą Persefonę , władczynię swiata zmarłych , sprawczynię tylu łez . Tren I Adresatem tego trenu śmierć Autor prosi filozofa Heraklita greckiego liryka greckiego Symonidesa i te wszystkie siły na raz , które pomogą mu opłakiwać śmierć ukochanego dziecka , która zabrała mu nie pobożna śmierć . Śmierć została przedstawiona jako bezbożna ciemna ( nieomal szatańska ) siła spadająca na bezbronne stworzenie . Tragedia ojca sięga zenitu , ponieważ ma on świadomość absolutnej niewinności trzyletniej córeczki. Była ona tylko dzieckieem ukochanym przez rodziców , ale wyjątkowo dobrym posłusznym i miłym . " Nie pobożna śmierć " ma więc wszelkie oznaki bezprawia i gwałtu . Używając symboliki smoka Kochanowski traktuje rzecz cała w kategoriach występku i zbrodni . Chwieje się w nim nie tylko dotychczasowy światopogląd ale i zwykła logika rzeczy . Nie dość zę stracił dziecko to jeszcze był świadkiem jego konania . Nie pobożna śmierć poraziła mu oczy dokonała gwałtu nie tylko na duchu ale i na rodzicach - niemych świadkach zgonu Urszulki . Tren XI autor wyraża zwątpienie w wartość stoickei jcnoty , W siłę rozumu w sens przykładnego pobożnego życia . Ludzkim losem rozporządza utajone fatum wszechpoteżne i nieprzejednane . Człowiek staje się marionetką w jego rękach . Załamania wiary w mądry porządek świata w sens istnienia Życie staje się fraszka ! Tren X autor wyraża zwątpienie w istnienie nieba i nieśmiertelności duszy Podważania podstawowych aksjomatów wiary chrześcijańskeij prowadzi do poszukiwania Orszuli w przestrzeniach zarówno chrześcijańskich jak i pogańskich raju Hadesie Wyspach szczęścia Tren IX Poeta wyraża w nim zatpienie w podstawową wartość filozofii stoickeij . jaką jest mądrość pozwalająca człowiekowi uniezależnić się od zewnętrznych okoliczności i wzruszeń wynosząc go ponad innych . W obliczu tragedii okazała siezawodna , poeta - mędrzec dążacy przez ałe życie do osiągnięcia mądrości ponosi klskę . Jego upadek intelektalny został przedstawiony jako spadanie ze stoni drabiny . Uczucie bólu po stracie bliskiej osoby zwyciężyło chlodny dystans do świata . Tren VI Zbolały ojciec przyrównuje zmarłą Orszulkę do wybitnej poetki greckiej - Safony . Ze względu na jej umiejętności i łatwość rymowania upatrywał w niej poeta swoją następczynię- Dziedziczka lutni była słowiczkiem , ktry nagle ucichł Śmierć sroga ja spłoszyła A ojciec pełen nietykalnego żalu - rozpacza Zostawiła rodziców i nadzieje jakie w niej pokładali . Jej śmierć prekreślił wszelki życiowe plany z nią zwiażane A oni - rodzice mimo tak ogromnej straty i bólu muszą żyć .