MLC64 - najszybsze na świecie Commodore 64

Tutaj możemy porozmawiać o sprzęcie i modyfikacjach C64.
Wiadomość
Autor
zyga
Posty: 177
Rejestracja: 05 gru 2008, 08:58
Grupa: Alliance

MLC64 - najszybsze na świecie Commodore 64

#1 Post autor: zyga »

W skrócie emulator 6510 na kicie Teensy 4.1 (ARM Cortex M7 600MHz).
https://www.hackster.io/news/ted-fried- ... 30915d888d
https://microcorelabs.wordpress.com/202 ... modore-64/

Zasłyszane na forum atariarea http://atarionline.pl/forum/comments.ph ... =1#Item_20

To chyba popularny ostatnio trend. Na amidze hitem jest PiStorm32.

Plusem jest to że Teensy 4.1 jest póki co dostępny w odróżnieniu od Raspberry Pi.

ytm
Posty: 13
Rejestracja: 08 sie 2021, 22:06

Re: MLC64 - najszybsze na świecie Commodore 64

#2 Post autor: ytm »

W końcu znalazłem trochę czasu, żeby opublikować wyniki moich zabaw z MCL64 sprzed ponad roku:

https://github.com/ytmytm/teensy64

Co działa:
- bez przyspieszeń to cycle exact emulator 6510, zastąpi zepsuty CPU
- firmware diagnostyczny: https://github.com/MicroCoreLabs/Projec ... L64_Tester
- wybrany szybki tryb jest włączany przez bit 0 z $d030; tak samo, jak tryb 2MHz na C128; w $d0f0-f2 umieściłem prototyp rejestrów do sterowania: włączenie/wyłączenie przyspieszeń, emulacji REU itp
- ładowanie z kasety jest przechwycone: SHIFT+RUN/STOP ładuje browser do ładowania plików z karty SD, podobnie jak TapeCart. Browser jest wbudowany w firmware Teensy, na karcie wystarczy mieć same pliki. Ładowanie programów działa tak samo jak DMA z U2+ - bezpośrednio do RAM 1 bajt na cykl CPU
- na konsoli serial USB jest prototyp linii poleceń do zdalnej kontroli/debugowania
- jest też prosty emulator REU na 256K, do 512K trzeba by wlutować dodatkowy RAM na płytce Teensy
- czterokrotne szybkie wciśnięcie RESTORE też jest przechwycone przez firmware, docelowo to miałby być sposób na dostęp do menu i łatwej zmiany opcji z poziomu C64 bez używanie POKE

Co nie działa:
- port Tape - te piny nie są w ogóle wyprowadzone z Teensy
- Sonic :( - rozpoznaje, że to nie C128 i nie próbuje korzystać z szybkiego trybu oraz nie ładuje się do końca - coś nie działa w emulatorze REU

Nie wiem jak szybkie to jest - wiele zależy od wyboru opcji w Arduino IDE i samego programu na C64. Zgaduję, że powinno być 10-20x szybsze od C64 w najszybszym trybie, czyli rzędu SCPU. Ograniczeniem jest też dostęp do I/O. Np. koloru ramki nie można zmieniać częściej niż co cykl i Teensy zatrzyma program aż faktycznie zapis się dokona:
mode2.jpg
mode2.jpg (263.8 KiB) Przejrzano 547 razy
Tu wygląda jak 1/2 cykle na czarny i biały kolor - ciężko stwierdzić czy Teensy nie nadąża czy mój dziadowski grabber robi deinterlace.

Oryginalny kod nie używa przerwań do synchronizacji z szyną C64 - w szybkich trybach działa więc wolniej niż gdyby kolejkował zapisy/odczyty, gubi cykle i potrafi się zawiesić. Planowałem to przepisać i to był główny powód przez który na razie porzuciłem ten projekt.

Jeśli ktoś chce spróbować to powinienem mieć jeszcze 2-3 gotowe płytki z elementami SMD. Do przylutowania będą piny i podstawka pod Teensy.

zyga
Posty: 177
Rejestracja: 05 gru 2008, 08:58
Grupa: Alliance

Re: MLC64 - najszybsze na świecie Commodore 64

#3 Post autor: zyga »

Noooo ! To już jest bodziec, żeby sobie polutować. Jakby co zgłaszam się na betatestera :)

ODPOWIEDZ