Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

Tutaj możemy porozmawiać o sprzęcie i modyfikacjach C64.
Wiadomość
Autor
Gordian
Posty: 235
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#1 Post autor: Gordian »

Witajcie,

Czy ktoś z Was ma jakiś pomysł jak uzyskać z Ultimate64 obraz pixel-perfect, tzn. piksel z C64 odpowiadający jednemu pikselowi na monitorze?
Myślałem, aby wykorzystać sygnał RGB z U64 i adapter RGB2HDMI (znany bardziej Amigowcom), ale nie wiem czy dobra ścieżka.

Awatar użytkownika
KB777reborn
Posty: 207
Rejestracja: 12 lut 2020, 08:30
Grupa: 1100°Crew
Kontakt:

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#2 Post autor: KB777reborn »

Rgb2hdmi Amigowe podpina się pod cyfrowy sygnał (12 bitów), jak Ci się to uda z U64 to będzie world first. Tylko hmm... U64 ma już HDMI :)
Do U64 sprawiłem sobie full HD 10 calowe czy cuś (od Waveshare), ujdzie, choć lepiej wygląda na starym NECu 24 cali z wyłączonym skalowaniem (proporcje w końcu normalne).

A pixel perfect to chyba tylko streamerem (nie używałem prawdę mówiąc). Choć to półśrodek.
1100°C

Gordian
Posty: 235
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#3 Post autor: Gordian »

Wydaje mi się, że nie byłby to world first.
RGB2HDMI zaistniało na potrzeby komputerów BBC. Potem rozwinęło się na praktyczni wszystkie platformy nie potrafiące generować sygnału HDMI.
https://github.com/hoglet67/RGBtoHDMI/w ... Screencaps

Z powyższego wynika, że C64 można również podłączyć, ale korzystając wpierw z:
https://github.com/c0pperdragon/C64-Video-Enhancement

Oczywiście, że U64 ma HDMI, ale wiemy, że nie chodzi o sam sygnał, ale obraz pixel-perfect.
Mój pomysł wziął się z adaptera dla C128, który w trybie 80-kolumnowym generuje sygnał RGBi, który można przekształcić na RGB - taki jak U64 na wyjściu Video.

comankh
Posty: 1622
Rejestracja: 08 wrz 2009, 12:10
Kontakt:

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#4 Post autor: comankh »

kar78787878 pisze:
24 cze 2021, 09:48
Czy ktoś z Was ma jakiś pomysł jak uzyskać z Ultimate64 obraz pixel-perfect, tzn. piksel z C64 odpowiadający jednemu pikselowi na monitorze?
ale ... na jakim monitorze?

Awatar użytkownika
Steffan
Posty: 854
Rejestracja: 04 maja 2019, 19:43
Grupa: BooM!

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#5 Post autor: Steffan »

comankh pisze:
24 cze 2021, 23:36
kar78787878 pisze:
24 cze 2021, 09:48
Czy ktoś z Was ma jakiś pomysł jak uzyskać z Ultimate64 obraz pixel-perfect, tzn. piksel z C64 odpowiadający jednemu pikselowi na monitorze?
ale ... na jakim monitorze?
Jeśli jest tak:
The output resolution is 720 x 576 at 50 Hz (for the PAL version), also noted as 576p50.
dustlayer.com-screen-raster-cycles.png
dustlayer.com-screen-raster-cycles.png (174.7 KiB) Przejrzano 1766 razy
Pewnie chodzi o to, aby ten obraz 403*284 był wycentrowany w tej rozdzielczości hd (dodatkowe ramka). Wtedy będzie pixel/pixel - bez skalowania. Jak się mylę to niech autor posta mnie poprawi.

Pozdro
Steffan
B O O M !
we are the commodore terrorists
-------------------------------------
TEDDY BEER C=64 PARTY [csdb]

Gordian
Posty: 235
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#6 Post autor: Gordian »

comankh pisze:
24 cze 2021, 23:36
ale ... na jakim monitorze?
Nie ma znaczenia na jakim, tzn. w pewnym sensie ma - na takim aby obraz nie był skalowany w dół, czyli mieścił się przynajmniej bez ramek, ale nie wiem czy obecnie istnieją monitory o tak niskiej rozdzielczości, w których taki obraz nie mieściłby się.
Steffan pisze:
25 cze 2021, 08:58
Pewnie chodzi o to, aby ten obraz 403*284 był wycentrowany w tej rozdzielczości hd (dodatkowe ramka). Wtedy będzie pixel/pixel - bez skalowania.
Dokładnie tak. Czym większa natywna rozdzielczość monitora, tym większe dodatkowe, otaczające obraz ramki.
Ewentualnie skalowanie pikseli x2, x3, ale nadal całkowite, czyli bez rozmycia generowanego przez urządzenie wyświetlające.

Coś takiego, co możemy otrzymać w window mode w emulatorze Vice.

Awatar użytkownika
Steffan
Posty: 854
Rejestracja: 04 maja 2019, 19:43
Grupa: BooM!

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#7 Post autor: Steffan »

kar78787878 pisze:
25 cze 2021, 11:03
Steffan pisze:
25 cze 2021, 08:58
Pewnie chodzi o to, aby ten obraz 403*284 był wycentrowany w tej rozdzielczości hd (dodatkowe ramka). Wtedy będzie pixel/pixel - bez skalowania.
Dokładnie tak. Czym większa natywna rozdzielczość monitora, tym większe dodatkowe, otaczające obraz ramki.
Ewentualnie skalowanie pikseli x2, x3, ale nadal całkowite, czyli bez rozmycia generowanego przez urządzenie wyświetlające.

Coś takiego, co możemy otrzymać w window mode w emulatorze Vice.
Na rozdzielczość out HDMI nie masz wpływu. Zawsze będzie 720 x 576 at 50 Hz (PAL), chyba że kiedyś pójdzie apdejt do FullHD, więc potrzebujesz monitora/tv o dokładnie takiej matrycy/ lub wielokrotności, będzie skalowanie ale "idealne". Wyjście HDMI nie dostosuje swojej rozdzielczości do monitora (tak jak np. karta w PC do monitora). Oczywiście to tylko teoria, bo wyjscie U64 skaluje obraz do full rozmiaru HD 720 x 576. Teoretycznie dałoby się zrobić to co pisałem wyżej, ale może to zrobić tylko autor projektu (napisz może kiedyś coś takiego doda w apdejtach).

pozdro
S.

ps. Więcej dowiedziałbyś się od Wegi-ego, ma dużą wiedzę w tych tematach.
B O O M !
we are the commodore terrorists
-------------------------------------
TEDDY BEER C=64 PARTY [csdb]

Gordian
Posty: 235
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#8 Post autor: Gordian »

Nie mam wpływu, dlatego zasugerowałem na początku, że być może użycie sygnału RGB i konwersja do HDMI rozwiązałaby problem - czyli to co robi adapter RGB2HDMI, bo jest on skalerem integer.

Pisałem kiedyś do Gideona, odpisał:
Please note that the U64 does not have a frame buffer. What you are asking is only possible with a frame buffer, since the data needs to be streamed out in a shorter time frame, so the data from the VIC needs to be stored first in order to do that.
Also, the HDMI resolution that the U64 can produce is limited to 60 MHz pixel clock. All of the mentioned resolutions have higher pixel clock rates.

So, going short, it is not possible.
P.S. Podobno są telewizory, które mają integer scaling: https://tanalin.com/en/articles/integer-scaling/

Doman
Posty: 3
Rejestracja: 25 cze 2021, 11:23

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#9 Post autor: Doman »

Nie mam U64, ale z tego co czytałem, to na wyjściu HDMI obraz JEST pixel perfect, tzn sprzęt podwaja pixele w pionie i poziomie bez dodatkowych filtrów i potem dopycha ramka do pełnej rozdzielczości HDMI. Co potem zrobi z tego TV lub monitor to już niezależna sprawa.

Gordian
Posty: 235
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#10 Post autor: Gordian »

Doman pisze:
25 cze 2021, 12:18
Nie mam U64, ale z tego co czytałem, to na wyjściu HDMI obraz JEST pixel perfect, tzn sprzęt podwaja pixele w pionie i poziomie bez dodatkowych filtrów i potem dopycha ramka do pełnej rozdzielczości HDMI.
Jesteś w stanie odnaleźć tą informację?
Choć i tak ona nic nie zmieni, bo rzadkością są urządzenia wyświetlające HDMI w skali 1:1. W sumie HDMI to standard dla multimediów, a nie pracy z monitorami, więc nikt nie oczekuje takiej jakości przy oglądaniu filmu.
U mnie na 1360x768 poprzez HDMI jest rozmyty, na 1680x1050 poprzez DVI, również.

Znalazłem jeszcze inne rozwiązanie, ale sprowadza się praktycznie do tego, że można uruchomić Vice na Windows i efekt będzie taki sam.
Mianowicie U64 pozwala streamować sygnał video poprzez sieć:
https://1541u-documentation.readthedocs ... reams.html
https://www.tsb.space/projects/u64-streamer/

Awatar użytkownika
KB777reborn
Posty: 207
Rejestracja: 12 lut 2020, 08:30
Grupa: 1100°Crew
Kontakt:

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#11 Post autor: KB777reborn »

kar78787878 pisze:
25 cze 2021, 12:53
Znalazłem jeszcze inne rozwiązanie[...]
Mianowicie U64 pozwala streamować sygnał video
O czym przecież napisałem ;)
1100°C

Awatar użytkownika
carrion
Posty: 2329
Rejestracja: 27 lut 2009, 17:38
Kontakt:

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#12 Post autor: carrion »

kar78787878 pisze:
25 cze 2021, 12:53
Mianowicie U64 pozwala streamować sygnał video poprzez sieć:
i to się przydaje do tego aby nagrać w 50Hz. Tak na kanale Bonzai mamy zgrane nasze dema.
c64portal.pl, retronavigator.com

Gordian
Posty: 235
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#13 Post autor: Gordian »

KB777reborn pisze:
25 cze 2021, 14:08
kar78787878 pisze:
25 cze 2021, 12:53
Znalazłem jeszcze inne rozwiązanie[...]
Mianowicie U64 pozwala streamować sygnał video
O czym przecież napisałem ;)
Myślałem, że piszesz o odrębnym urządzeniu fizycznym.

Doman
Posty: 3
Rejestracja: 25 cze 2021, 11:23

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#14 Post autor: Doman »

kar78787878 pisze:
25 cze 2021, 12:53
Jesteś w stanie odnaleźć tą informację?
To pewnie było gdzieś na FB, a wiadomo jak tam się szuka czegokolwiek. Na szybko wyszukałem tylko taki fragment dyskusji:
scaling.png
scaling.png (63.02 KiB) Przejrzano 1685 razy
sęk w tym, że to z czasów prototypów jeszcze i może być nieaktualne. Ale pamiętam, że czytałem kiedyś jak Gideon tłumaczył, że nie może użyć zbyt skomplikowanego skalowania, bo układ od tego ma za małą wydajność.

Gordian
Posty: 235
Rejestracja: 14 cze 2021, 13:32

Re: Ultimate64 i obrazel pixel-perfect

#15 Post autor: Gordian »

KB777reborn pisze:
23 cze 2021, 22:13
A pixel perfect to chyba tylko streamerem (nie używałem prawdę mówiąc). Choć to półśrodek.
carrion pisze:
25 cze 2021, 14:13
kar78787878 pisze:
25 cze 2021, 12:53
Mianowicie U64 pozwala streamować sygnał video poprzez sieć:
i to się przydaje do tego aby nagrać w 50Hz. Tak na kanale Bonzai mamy zgrane nasze dema.
Wcześniej nie sprawdzałem tej opcji. Teraz udało mi się znaleźć czas. W sumie to nie taki półśrodek - jeden monitor można wyłączyć, a całość i tak obsługiwać z poziomu U64. Ale można też z poziomu windowsowego U64Streamer montować i uruchamiać pliki .prg i .d64.
Uciążliwe jest tylko to, że trzeba sygnał puścić przez router, a router to oczywiście odrębny zasilacz.

Na poniższym obrazku zrzut ze streamowania. Niestety silnik forum skaluje obrazki, a więc: https://www.c64scene.pl/download/file.php?id=1915
u64_stream.png
u64_stream.png (14.5 KiB) Przejrzano 1672 razy

ODPOWIEDZ