Jak we własnym zakresie zrobić SD2IEC
Tylko ze ja mam w nim 4 OSy 27C512 (oryginał i jeszcze 3 alternatywne), jak płaciłem za kość, to wyszedłem z założenia że niech jest wykorzystana do full, a uniwersalkę znalazłem co sie nada, tylko muszę z niej rozlutować to co kiedyś tam było.
E.... jednak sie poddałem z tym rozlutowaniem starej uniwersalki przy niedzieli nie mam do tego natchnienia, no i za dużo burdelu by sie narobiło. Zamówiłem za to m1284 i płytkę + inne drobnica ale nie związana z C64.
E.... jednak sie poddałem z tym rozlutowaniem starej uniwersalki przy niedzieli nie mam do tego natchnienia, no i za dużo burdelu by sie narobiło. Zamówiłem za to m1284 i płytkę + inne drobnica ale nie związana z C64.
A szóstego dnia Bóg stworzył człowieka ... Aby mógł się napić.
IMHO "scenowcy" to bardziej aktywni userzy niż "giercownicy" "nostalgowicze". Wytłumacz giercownikowi po co mu 1541U? Animiki na reu? .... Ja chce magnetofon i kasetkę mp3 z kabelkiem i graćsuchy pisze: bo ta robi "klapki w oczach" w postaci 170KB i koniec. Piszę to z punktu widzenia elektronika, nie scenowca, bo Ci ostatni nadal skazani są na stację (bo kogo tak naprawdę stać na 1541U)
Dla Twojej wiedzy całkiem sporo ludzi ze sceny już taki wynalazek ma, ze względów właśnie na powyższy fakt, im nie trzeba tłumaczyć co to potrafi.
Uzupełnię ten zapis:
@Nitro, za szybko "znika" możliwość edycji postów!!
PS @Jacek31, dla mnie uniwersalka, to płytka jednorazowego użytku!
@Kisiel, offtop się robi, nadawaj jak masz coś pomocnego i ciekawego do powiedzenia w temacie SD2IEC!
@Jacek31, Nitro, może lepiej zmienić temat na bardziej "nośny": "Jak we własnym zakresie zrobić SD2IEC" czy coś w tym stylu? A mój temat:
http://c64scene.pl/viewtopic.php?t=412
skasuj, bo link nieaktualny, a poprawić i tak nie mogę
... to oczywiście dotyczy plików oglądanych w PCcie, natomiast na karcie SD sformatowanej FAT16 (co by korzystać w komciu z różnych commanderów plików dla SD2IEC) ta baza gier zajmuje: 392MB, więc chyba wygodniej jest jednak stosować trochę większe karty SD, niż te o których wspomina wyżej Jacek31. Dla przyzwyczajonych do dyskietek NO PROBLEM, niech sobie "machają" mniejszymi kartami do wolisuchy pisze:... Plik spakowany zajmuje ok 118MB, a po rozpakowaniu 168MB ...
@Nitro, za szybko "znika" możliwość edycji postów!!
PS @Jacek31, dla mnie uniwersalka, to płytka jednorazowego użytku!
@Kisiel, offtop się robi, nadawaj jak masz coś pomocnego i ciekawego do powiedzenia w temacie SD2IEC!
@Jacek31, Nitro, może lepiej zmienić temat na bardziej "nośny": "Jak we własnym zakresie zrobić SD2IEC" czy coś w tym stylu? A mój temat:
http://c64scene.pl/viewtopic.php?t=412
skasuj, bo link nieaktualny, a poprawić i tak nie mogę
C64PLC
-
- Posty: 361
- Rejestracja: 05 lip 2010, 22:25
Ja jestem początkującym, i chętnie skorzystam z takiego wątku.
Ze złożeniem tego urządzenia "do kupy", myślę że dam radę. Obawiam się fazy programowania atmegi, nigdy tego nie robiłem, a chęć mam.
Jacku, z pomysłem 3 LED in 1, to ja się poddałem. Nie jest to w ogóle czytelne.
Suchy, tak patrząc na twojego pająka. Dlaczego podałeś +5V, głębiej na płytkę czytnika, a nie w odpowiedni otwór po wtyczce USB?
Ze złożeniem tego urządzenia "do kupy", myślę że dam radę. Obawiam się fazy programowania atmegi, nigdy tego nie robiłem, a chęć mam.
Jacku, z pomysłem 3 LED in 1, to ja się poddałem. Nie jest to w ogóle czytelne.
Suchy, tak patrząc na twojego pająka. Dlaczego podałeś +5V, głębiej na płytkę czytnika, a nie w odpowiedni otwór po wtyczce USB?
C64II+SD2IEC+JiffyDOS+SwinSid88
No niestety mnie sie budowa opuźni o jakieś 2 -3 tygodnie bo w sklepie nie mają na stanie ATMegi 1284P.
Nitro, pierwotnie temat nie miał być o budowie całego urządzenia, ale dzięki że zmieniłeś. Samoistnie się to jakoś tak rozrosło do step by step.
Co do 3 kolorowej LEDy to faktycznie powinna to być w matowej obudowie inaczej będzie nawet ślepić po oczach, natomiast wygaszanie POWER podczas operacji na SD/MMC chyba nie będzie trudne, wystarczy bramka NOR, czyli 2 diody, 2 oporniki i tranzystor PNP.
Nitro, pierwotnie temat nie miał być o budowie całego urządzenia, ale dzięki że zmieniłeś. Samoistnie się to jakoś tak rozrosło do step by step.
Co do 3 kolorowej LEDy to faktycznie powinna to być w matowej obudowie inaczej będzie nawet ślepić po oczach, natomiast wygaszanie POWER podczas operacji na SD/MMC chyba nie będzie trudne, wystarczy bramka NOR, czyli 2 diody, 2 oporniki i tranzystor PNP.
A szóstego dnia Bóg stworzył człowieka ... Aby mógł się napić.
@starymarabut, to był wypadek przy pracy . Niewielka płytka (wielkości karty SD), cyna bezołowiowa i transformatorówka w roli rozłutownicy to kiepski mariaż, na dodatek dupniasty laminat z dalekiego wschodu (pewnie najtańszy, który rozłazi się już przy niewielkiej temperaturze) i rezultat jest taki jaki jest Widać na zdjęciu BOTTOM punkty lutownicze, które odpadły! Nawet gdyby punkt nie odpadł, to lutowanie tam elastycznego kabelka (co innego sztywny wtyk USB z dodatkowymi mocowaniami mechanicznym) byłoby głupotą (kabelek masowy mogłem zalutować bo punkt lutowniczy jest "zakotwiczony" w miedzi). Jak ktoś będzie korzystał z takiego (czy podobnego) czytnika za 3 zeta (w roli gniazda SD z płytką + stabilizator 3V) to można ten wtyk USB olać (ja go wylutowałem, bo był mi potrzebny).
@klax, jeśli chodzi o bootloader to nie ze wszystkimi kartami SD to dobrze działa. Jak się ma procka na podstawce to nie ma sensu nawet lutować na płytce złącza do ISP (szkoda na to szpilek), wyjęcie procka i zaprogramowanie to minuta roboty, pod warunkiem, że ma się programator z podstawką, a nie tylko z kabelkiem do ISP.
@Jacek31, tak myślałem, że nie bedzie tych procków w "Potworze". Każdy się chwali w necie że ma to i tamto, a jak co do czego, to połowę nie ma na stanie! Będziesz miał czym zaprogramować 1284P jak go w końcu (?) dostaniesz ??
@klax, jeśli chodzi o bootloader to nie ze wszystkimi kartami SD to dobrze działa. Jak się ma procka na podstawce to nie ma sensu nawet lutować na płytce złącza do ISP (szkoda na to szpilek), wyjęcie procka i zaprogramowanie to minuta roboty, pod warunkiem, że ma się programator z podstawką, a nie tylko z kabelkiem do ISP.
@Jacek31, tak myślałem, że nie bedzie tych procków w "Potworze". Każdy się chwali w necie że ma to i tamto, a jak co do czego, to połowę nie ma na stanie! Będziesz miał czym zaprogramować 1284P jak go w końcu (?) dostaniesz ??
Ostatnio zmieniony 02 lut 2011, 19:25 przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.
C64PLC
Mam STK200 na LPT, ale mam też programator na USB, chyba nawet w pierwszym poście podałem link do niego. + to:
http://www.cyfronika.com.pl/kityavt3/avt1452.htm
Mam jeszcze niby programator wellon VP-290, ale on nie obsługuje tych procy, bardziej nadaje się do BIOSów PC, GALi, PICów i innych dziwactw serwisowych.
http://www.cyfronika.com.pl/kityavt3/avt1452.htm
Mam jeszcze niby programator wellon VP-290, ale on nie obsługuje tych procy, bardziej nadaje się do BIOSów PC, GALi, PICów i innych dziwactw serwisowych.
A szóstego dnia Bóg stworzył człowieka ... Aby mógł się napić.
Nie zajmuję się już profesjonalnie elektroniką (teraz to tylko jedno z moich hobby ) i z AVRami wielkiego doświadczenia nie mam. Więc tym bardziej miło będzie jak ktoś lepiej obeznany z tymi prockami podepnie się do tego tematu!
@Jacek31, sam programator to jeszcze nie wszystko, patrzyłeś, czy sofcik twoich obsługuje ATmega1284P, bo ja jakoś nie mogłem się doszukać.
@Jacek31, sam programator to jeszcze nie wszystko, patrzyłeś, czy sofcik twoich obsługuje ATmega1284P, bo ja jakoś nie mogłem się doszukać.
C64PLC
... 644P programowałem SI-prog'iem (nieskomplikowany do złożenia programator jak ktoś ma jeszcze seriala w PCcie) , wykorzystując intuicyjny i prosty w obsłudze soft pod win: PonyProg Lanconnelliego (ale dalej nierozwijany).
... chyba trzeba będzie się przerzucić na sofcik AVRDUDE:
http://www.bsdhome.com/avrdude/
... ten ma w wykazie ATmega1284P i obsługuje zarówno Twój programator STK200 (po LPT) jak i mojego SI-Proga (po Serial), a nawet można w razie co zmajstrować programator na USB (obsługiwany przez AVRDUDE):
http://www.fischl.de/usbasp/
PS Khazama i eXtreme Burner, sofciki pod winXP nie obsługują jeszcze 1284P (przed chwilą zainstalowałem).
Ktoś się bawił BASCOM AVR - robi ATmega1284P?? Sprawdziłem - wersja darmowa DEMO BASCOM AVR jest tylko do 4KB kodu, a więc nie dla nas (chyba, że ktoś ma scrakowanego )
... ciekawe co piszą na ten temat na forum64.de ??
... chyba trzeba będzie się przerzucić na sofcik AVRDUDE:
http://www.bsdhome.com/avrdude/
... ten ma w wykazie ATmega1284P i obsługuje zarówno Twój programator STK200 (po LPT) jak i mojego SI-Proga (po Serial), a nawet można w razie co zmajstrować programator na USB (obsługiwany przez AVRDUDE):
http://www.fischl.de/usbasp/
PS Khazama i eXtreme Burner, sofciki pod winXP nie obsługują jeszcze 1284P (przed chwilą zainstalowałem).
Ktoś się bawił BASCOM AVR - robi ATmega1284P?? Sprawdziłem - wersja darmowa DEMO BASCOM AVR jest tylko do 4KB kodu, a więc nie dla nas (chyba, że ktoś ma scrakowanego )
... ciekawe co piszą na ten temat na forum64.de ??
C64PLC
Ale te ograniczenie dotyczy tylko kompilatora, a właściwie kodu wynikowego generowanego przez niego. jak masz już gotowy skompilowany wsad w *.bin lub *.hex to możesz wgrać do dowolnego proca, niezależnie od jego rozmiaru.Ktoś się bawił BASCOM AVR - robi ATmega1284P?? Sprawdziłem - wersja darmowa DEMO BASCOM AVR jest tylko do 4KB kodu, a więc nie dla nas (chyba, że ktoś ma scrakowanego )
W BASCOM fajne jest to że tam ciężko poknocić fusy, natomiast czasami są problemy z komunikacja, szczególnie jak procesor jest taktowany jakimś nietypowym zegarem. Np 500Khz.
A szóstego dnia Bóg stworzył człowieka ... Aby mógł się napić.
Sprawdziłem AVRdude. Jest fajny bo obsługuje sporą ilość różnych programatorów. W wersji najnowszej (5.10) w wykazie jest ATMega1284P - Instrukcja-AVRdude 5.10. Stąd można ściągnąć AVRdude 5.10, skompilowanego pod win. Działa toto, choć upierdliwe w obsłudze, bo z konsoli (cmd) trzeba go obsługiwać, zadając odpowiednie komendy, jak za dawnych czasów DOSa - o pomyłki nie trudno! Warto w takim wypadku skorzystać z tego kalkulatora, który podaje dla wybranego procka AVR konwersję ustawionych przez nas fuse-bitów dla avrdude (nie trzeba przeliczać na piechotę). Jest też w necie dostępna nakładka (może znacie inne, obsługujące ATMega1284P ??) ułatwiająca korzystanie z avrdude, napisana w Javie: AVR8-Burn-O-Mat, ale niestety póki co z jej poziomu nie można obsłużyć ATmega1284P! Chyba pozostaje "klepanie" w konsoli do avrdude! Jednak tę nakładkę warto sobie zainstalować i poprawnie skonfigurować do pracy z AVRdude (zwłaszcza jak pierwszy raz bawimy się avrdude), bo można szybciej opanować tego drugiego, podglądając w okienku komunikatów jak nakładka się komunikuje z avrdude. W poniższym, przykładzie w celach testowych odczytywałem moim programatorem (SiProg na COMie) Flasha w ATMega32 (taki mikrokontroler AVR miałem luzem pod ręką):
Zrzut ekranowy
... pozostaje kupić ATMega1284P PDIP40, tylko gdzie go dostać od ręki??? Dobre pytanie, myślałem, że kupię w detalu u naszych dystrybutorów, ale chyba kicha!
Zrzut ekranowy
... pozostaje kupić ATMega1284P PDIP40, tylko gdzie go dostać od ręki??? Dobre pytanie, myślałem, że kupię w detalu u naszych dystrybutorów, ale chyba kicha!
C64PLC
... o jest już nowa wersja (coś kiepsko u mnie z refleksem - dałem linka wcześniej, a nie zauważyłem, że tej wersji nie mam jeszcze wgranej ) firmware dla sd2iec: 0.10.1 z 25 grudnia - chyba był to prezent na święta (ostatnią wgraną do ATMegi644P mam 0.10.0).
Co nowego: NEWS
... dwa bugfixy i drobna kosmetyka w transferach dla JiffyDOS (jestem ciekaw tego ostatniego )
Co nowego: NEWS
... dwa bugfixy i drobna kosmetyka w transferach dla JiffyDOS (jestem ciekaw tego ostatniego )
C64PLC
Najnowsze firmware 0.10.1 już siedzi w moim SD2IEC:
... no nie powiem, ta kosmetyka dała odczuwalnie lepsze transfery!
Przy okazji pokażę jak prosta jest przy pomocy JiffyDOSa obsługa zegara RTC (PCF8583) podpiętego do SD2IEC:
... najpierw odczyt zegarka (po czterech miesiącach) z printem na ekran, potem dla przykładu wczytanie nowej wartości i ponowny odczyt. Żeby to zrobić w podstawowym kernalu to się dopiero trzeba naklepać openów, closów, inputów, printów, że aż ręce bolą!!
... no nie powiem, ta kosmetyka dała odczuwalnie lepsze transfery!
Przy okazji pokażę jak prosta jest przy pomocy JiffyDOSa obsługa zegara RTC (PCF8583) podpiętego do SD2IEC:
... najpierw odczyt zegarka (po czterech miesiącach) z printem na ekran, potem dla przykładu wczytanie nowej wartości i ponowny odczyt. Żeby to zrobić w podstawowym kernalu to się dopiero trzeba naklepać openów, closów, inputów, printów, że aż ręce bolą!!
C64PLC
@ - odczyt statusu SD2IEC,
T-R - (Time Read) odczyt zegara RTC (jeśli jest dopięty do SD2IEC)
T-WA - (Time Write) zapis danych do zegara RTC w formacie ASCII (dane można zapisywać do zegara również w formacie BCD i dziesiętnym)
PS O zegarze RTC i jego podpięciu do SD2IEC - niebawem (jak Jacek uruchomi najpierw swojego SD2IEC).
T-R - (Time Read) odczyt zegara RTC (jeśli jest dopięty do SD2IEC)
T-WA - (Time Write) zapis danych do zegara RTC w formacie ASCII (dane można zapisywać do zegara również w formacie BCD i dziesiętnym)
PS O zegarze RTC i jego podpięciu do SD2IEC - niebawem (jak Jacek uruchomi najpierw swojego SD2IEC).
C64PLC
Zanim Jacek dostanie 1284A to krótki tutorial używania commanderów w SD2IEC (z JiffyDOS proste jak budowa cepa):
1./ Obsługa Drabrowse (DB). Wgrywając z PCta na kartę SD (dla SD2IEC) program commandera, nazwę pliku zmieniamy, maksymalnie skracając i pisząc bez rozszerzenia *.prg po to aby potem w komciu jak najmniej wklepywać z klawiatury (np. DraBrowse - DB, DraCopy - DC, Fibr - FI - patent Skull'a )
Wczytanie Drabrowse z autostartem z SD2IEC:
Po uruchomieniu się DB wchodzimy do wybranego klawiszami CRSR up/down (podświetlonego) katalogu (w tym przypadku B 1 - są to katalogi z posortowanymi alfabetycznie grami) naciskając [RETURN]:
Z katalogu wybieramy (podświetlając analogicznie jak wyżej) grę (w tym przypadku BabyJack) i po naciśnięciu [RETURN]:
... gra ładuje się i uruchamia automatycznie (nic dodatkowo nie trzeba klepać z klawiatury!!!):
... i dalej wszystko jasne:
1./ Obsługa Drabrowse (DB). Wgrywając z PCta na kartę SD (dla SD2IEC) program commandera, nazwę pliku zmieniamy, maksymalnie skracając i pisząc bez rozszerzenia *.prg po to aby potem w komciu jak najmniej wklepywać z klawiatury (np. DraBrowse - DB, DraCopy - DC, Fibr - FI - patent Skull'a )
Wczytanie Drabrowse z autostartem z SD2IEC:
Po uruchomieniu się DB wchodzimy do wybranego klawiszami CRSR up/down (podświetlonego) katalogu (w tym przypadku B 1 - są to katalogi z posortowanymi alfabetycznie grami) naciskając [RETURN]:
Z katalogu wybieramy (podświetlając analogicznie jak wyżej) grę (w tym przypadku BabyJack) i po naciśnięciu [RETURN]:
... gra ładuje się i uruchamia automatycznie (nic dodatkowo nie trzeba klepać z klawiatury!!!):
... i dalej wszystko jasne:
Ostatnio zmieniony 06 lut 2011, 19:37 przez suchy, łącznie zmieniany 2 razy.
C64PLC
2./ Obsługa Fibra (FI)
Wczytanie z autostartem Fibra z SD2IEC:
Ups! SD2IEC nie znalazł Fibra bo go nie ma w tym katalogu. Jeżeli nie wiemy w którym aktualnie katalogu/podkatalogu się znajdujemy to prosta komenda w trybie bezpośrednim robi twardy reset SD2IEC i powrót do głównego katalogu:
@"U<SHIFT>J <RETURN>
... gdzie powinniśmy mieć wgrane commandery.
W moim przypadku wystarczyło podać komendę powrót do wyższego katalogu (@CD<-):
... i ponownie załadować z autostartem Fibra:
Po uruchomieniu się Fibra klawiszami [CRSR] up/down lub [F5]/[F7] wybieramy katalog i wchodzimy do niego naciskając [RETURN] (w tym przypadku wybrany katalog z grami: C 1):
... po czym podobnie wybieramy plik z grą (w tym przypadku Captured+) i naciskamy [RETURN]:
Gra się ładuje z autostartem (nic nie trzeba więcej klepać z klawiatury!!!):
W Fibrze jest klawy bajer pokazujący postęp ładowania pliku (choć tak na dobrą sprawę niewiele ma wspólnego z faktycznym czasem ładowania ale przynajmniej widzimy, że program "żyje"):
... jak się gra uruchomi to już wiadomo co dalej:
cdn
PS. Oprócz dziadka C64 w tutorialu brał udział mój dodatkowy, (awaryjny - jak nie mam dostępu do TVLCD) monitor monochromatyczny (czarno-biały) 14 calowy CRT NEPTUN150, zdezolowany już co nieco (bo składałem go od zera w czasach "głębokiego" PRLu) i od tamtej pory nie był konserwowany (ale ważne, że nadal dycha)!
Wczytanie z autostartem Fibra z SD2IEC:
Ups! SD2IEC nie znalazł Fibra bo go nie ma w tym katalogu. Jeżeli nie wiemy w którym aktualnie katalogu/podkatalogu się znajdujemy to prosta komenda w trybie bezpośrednim robi twardy reset SD2IEC i powrót do głównego katalogu:
@"U<SHIFT>J <RETURN>
... gdzie powinniśmy mieć wgrane commandery.
W moim przypadku wystarczyło podać komendę powrót do wyższego katalogu (@CD<-):
... i ponownie załadować z autostartem Fibra:
Po uruchomieniu się Fibra klawiszami [CRSR] up/down lub [F5]/[F7] wybieramy katalog i wchodzimy do niego naciskając [RETURN] (w tym przypadku wybrany katalog z grami: C 1):
... po czym podobnie wybieramy plik z grą (w tym przypadku Captured+) i naciskamy [RETURN]:
Gra się ładuje z autostartem (nic nie trzeba więcej klepać z klawiatury!!!):
W Fibrze jest klawy bajer pokazujący postęp ładowania pliku (choć tak na dobrą sprawę niewiele ma wspólnego z faktycznym czasem ładowania ale przynajmniej widzimy, że program "żyje"):
... jak się gra uruchomi to już wiadomo co dalej:
cdn
PS. Oprócz dziadka C64 w tutorialu brał udział mój dodatkowy, (awaryjny - jak nie mam dostępu do TVLCD) monitor monochromatyczny (czarno-biały) 14 calowy CRT NEPTUN150, zdezolowany już co nieco (bo składałem go od zera w czasach "głębokiego" PRLu) i od tamtej pory nie był konserwowany (ale ważne, że nadal dycha)!
C64PLC