Strona 1 z 1

joystick z 2+ przyciskami

: 28 lip 2021, 13:36
autor: mono
Czy ktokolwiek próbował podłączać do Komodorka 64/+4 wieloprzyciskowy joystick przykładowo https://github.com/ascrnet/Joy2Bplus ? Będzie to działać poprawnie?
Macie może jakieś własne rozwiązania? Coś przyjęło się jako standard?

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 28 lip 2021, 15:55
autor: ADI
user port może być rozwiązaniem... przykład kontrolera z NES na YT
https://www.youtube.com/watch?v=WVnwfwX ... he8-BitGuy

Pozdro...

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 28 lip 2021, 17:59
autor: rime.
Oczywiście, że istnieją joysticki dwu przyciskowe dla C64. Commodore sprzedawał takie akcesorium wraz z C64 Games System. Kolejne przyciski poza tym głównym uzyskuje się poprzez łączenie pinów odpowiedzialnych za wiosełka tj. oś X lub Y z zasilaniem (5V) poprzez rezystor. Gdy przycisk jest wciśnięty to komputer odczyta wartość X/Y jako bliską skrajnej. Można więc w dość prosty sposób uzyskać 3 przyciski (fire, POTX, POTY), a dobierając wiele wartości rezystorów dla poszczególnej osi - nawet więcej "przycisków".

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 28 lip 2021, 19:57
autor: mono
@rime.: Czyli wyglądałoby na to, że jest to zrobione identycznie jak dla Atari 8-bit, a więc i Joy2Bplus jak i Multifire https://atari8bit.net/projects/hardware/multifire/ nie powinno sprawiać kłopotów.
Ciekawi mnie czy ktoś może potwierdzić, że takie rozwiązanie można z powodzeniem podłączyć do C64 bez ryzyka uszkodzenia portu (głównie chodzi o SID'a obsługującego paddles, bo kierunki i pierwszy fire był rozwiązany standardowo).

Edit: A czy były jakieś gry/programy które taki wieloprzyciskowy joystick potrafiły wykorzystać?

Patent z wielowartościowymi wskazaniami paddles wykorzystano z padem od SNES'a https://github.com/ivop/snes2joy (więcej info chyba jest w wątku na AtariAge: https://atariage.com/forums/topic/27006 ... t-snes2joy ) - czy na Komodorku też używaliście?

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 08 sie 2021, 22:18
autor: ytm
Tak, właśnie tak to powinno działać - POTx/y albo rozłączone, albo (gdy dodatkowy fire wciśnięty) połączone poprzez rezystor do VCC:

http://wiki.icomp.de/wiki/DB9-Joystick# ... dification

W tym samym miejscu jest lista gier, które w jakiś sposób to obsługują.

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 09 sie 2021, 16:18
autor: KB777reborn
ytm pisze:
08 sie 2021, 22:18
YTM tutaj ! Nareszcie ;)

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 14 lip 2022, 00:06
autor: Jasnowidz
Jako szanujący innych i czaasami też siebie usenet user przeszukałem tutaj dział software i nawet duckduckgo zanim zadam pytanie i zdecydowałem że podepnę się do tego wątku :)

10. - szukam informacji albo chociaż waszych szacunków jaki procent gier w C64 obsługuje te wspomniane 2 przyciski ? Czy to mniej niż 1%, od 1-10% czy szacujecie inaczej?
20. - podobnie poproszę o opinię czy chociaż 1% używanych przez was gier wspiera (użytkuje) ośmiokierunkową oś czyli kierunki "na ukos" NW,NE,SE,SW?
30. - jaki jest udział aplikacji wspierających potX potY ? możecie mi jakieś polecić? Czy jest jakiś wymagający CAD albo Car?
40. - przeciętnie z jaką częstotliwością gry sprawdzają stan rejestru joysticka? 100Hz czy rzadziej, np co linię znakową 25Hz?
50. - pytanie na szóstkę: chciałem tanio kupić kabel do joysticka c64, wygrałem za 10zł niesprawdzony joystick ale dopiero później po odbiorze sam sprawdziłem że mam tam wtyczkę dwurzędową DB15 męską (z pinami), wygląda jak szeregowe DB15 bo były takie nawet DB25 - do jakiego popularnego urządzenia może pasować taki kabel i taki joystick?


Planuję zrobić własny joystick ponieważ już też co nieco poczytałem i porozmawiałem o popularnych joystickach np. Matt, o zestawach uC do sprowadzenia z chin z manipulatorem z wielką gałą.

Wiem już że:
- wszystko jest możliwe, tylko nie wiem czy już wszystko zrobili, np. można oprogramować wątek aplikacji na wypadek kiedy user jednocześnie umieści joya do góry i do dołu albo jednocześnie w lewo i w prawo i wiem jak wykreować taki joystick... tylko nie pytam czy ktoś to wykorzystał w więcej niż 1% gier :)
- lightpen jest super w C64 ale niestety bez monitora CRT lub TFT z odświeżaniem conajmniej 10.000,00 Hz to będzie słaba zabawa :)
- fire działa na wysokim TTL w przeciwieństwie do ówczesnych C64 "A-mikrokomputerów"
- potX potY obslugiwany jest przez port B/2
- wiem że żeńska wtyczka DB9 (DE9?) musi być zalewana długa bo takie żeńskie od urządzeń rs232 to nie wejdą.
- w tym półroczu trwa polski kickstarter z joystickiem po 56$ za sztukę, cena rynkowa ale co z tego jak nie wiem jak działa ich joystick :)

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 14 lip 2022, 08:46
autor: Steffan
@20. ciężko rzucać procentami, ale myślę, że większość używa skosy
@40. ktoś na forum już to trenował jakiś czas temu.
@50. joy do starego grzyba przez game port dołączany do / zintegrowany z kartą msx ???

Steffan

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 14 lip 2022, 09:06
autor: Gordian
Kabel z wtyczką DB9 kupisz na Aliexpress.

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 14 lip 2022, 19:05
autor: Jasnowidz
Dzięki - @50 w sumie zapomniałem że to przecież port midi w karcie dźwiękowej do PeeSee :) - a przecież sam w 98" robiłem kierownicę i przycisk gazu na potencjometrach do N4S :)

Kabla nie mogę znaleźć w Chinach ani przez {db9,de9} pomnożone przez słowa {expansion,extenstion,expander, 1.8, female male} - znajduje same kable do switchy itp urządzeń ze śrubkami - mam takie kable w polsce po 25zł (1.8m) ale faktycznie to moja nieudolność że nie mogę się nauczyć chińskiego angielskiego i znaleźć czarny z zalewaną wtyczką :(

Edit: dobra znalazłem - trzeba szukać "przedłużacz db9 | albo joystick" po polsku! a potem odsiać przedłużacze Nintendo, Xbox i trafiasz na "Przewód przedłużający 9 Pin 1.8M/6FT do kontrolerów Sega Genesis 2 uchwyt rękojeści gry akcesoria do grania" :)który jest db9

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 15 lip 2022, 00:06
autor: Jasnowidz
@50 - no jest ten temat ale w sumie to terra incognita - jak ktoś zaimplementował w grze tak jest, popularne ze strony joysticków to autofire 25-60Hz, popularne wypełnienie to 40% ale loader CD Code Masters mógł odczytywać audio z płyty CD przez port joysticka nawet na 20kHz (kilobitów) https://www.c64scene.pl/viewtopic.php?f ... ick#p45633

Re: joystick z 2+ przyciskami

: 02 sie 2022, 20:47
autor: ayran
Jasnowidz pisze:
14 lip 2022, 19:05
Dzięki - @50 w sumie zapomniałem że to przecież port midi w karcie dźwiękowej do PeeSee :) - a przecież sam w 98" robiłem kierownicę i przycisk gazu na potencjometrach do N4S :)

Kabla nie mogę znaleźć w Chinach ani przez {db9,de9} pomnożone przez słowa {expansion,extenstion,expander, 1.8, female male} - znajduje same kable do switchy itp urządzeń ze śrubkami - mam takie kable w polsce po 25zł (1.8m) ale faktycznie to moja nieudolność że nie mogę się nauczyć chińskiego angielskiego i znaleźć czarny z zalewaną wtyczką :(

Edit: dobra znalazłem - trzeba szukać "przedłużacz db9 | albo joystick" po polsku! a potem odsiać przedłużacze Nintendo, Xbox i trafiasz na "Przewód przedłużający 9 Pin 1.8M/6FT do kontrolerów Sega Genesis 2 uchwyt rękojeści gry akcesoria do grania" :)który jest db9
Właśnie pracuję nad joystickiem na db9. Więc tak:
- skosy to np. Bruce Lee i Giana -- jeśli lubisz tylko 4-kierunki to pomyśl o przycisku dodatkowym UP (jak np. w grach SNESOWYCH). Mam adapter GenAssister v2 do C64 od Backbit -- podłącza się tam tam pad od MegaDrive -- jak jest 6 przyciskowy to jeden klawisz działa jako UP i wtedy skos = PRAWO/LEWO na D-padzie + przycisk UP i to naprawdę super sprawa
-kabel to przedłużasz db9 uniwersalny do C64/Atari/Amigi/MegaDrive. Jest na allegro i kosztuje chyba 20 zł. Są wszystkie 9 żył -- wystarczy odciąć jedną stronę i masz kabel do joysticka.
https://allegro.pl/oferta/przedluzacz-d ... 9708656426
-Nie ma jednej poprawnej częstotliwości autofire -- różne joysticki mają różnie -- u mnie autofire jest na attiny85 więc można sobie częstotliwość zaprogramować. Są tacy co autofire robią (klasycznie) na NE555 i tam montują potencjometr i wtedy częstotliwość jest regulowana. Na PPA zaproponowali mi 15hz, Speedlink Competition na usb ma 25hz.