Jak zacząć programowanie na C64
Jak zacząć programowanie na C64
A może komuś się przyda ...
------------------------------------------------------------------------------------------
książki, które są do pobrania za free w j.polskim :
http://www.elysium.filety.net/docs/programming/
(Pliki z rozszerzeniem .djvu wczytywać po instalacji programu "DjVu Viewer")
-------------------------------------------------------------------------------------------
skopiować i wkleić w wyszukiwarce google (książki w j.angielskim) :
Assembler :
40_Best_Machine_Code_Routines_for_C64.zip
BASIC :
101_Programming_Tips_and_Tricks.zip
Mapa pamięci :
Compute's_Mapping_the_Commodore_64.pdf
--------------------------------------------------------------------------------------------
Sporo kodów źródłowych, magazynów dyskowych i innych o programowaniu na C64:
ftp://ftp.padua.org/pub/c64/Docs/ml-tutorial.zip
--------------------------------------------------------------------------------------------
Przydatne opisy cartridge' y Action Replay 7, Final 2, Black Box 4 do C64 w j.polskim i kilka ciekawych książek :
http://www.filety.pl
------------------------------------------------------------------------------------------
książki, które są do pobrania za free w j.polskim :
http://www.elysium.filety.net/docs/programming/
(Pliki z rozszerzeniem .djvu wczytywać po instalacji programu "DjVu Viewer")
-------------------------------------------------------------------------------------------
skopiować i wkleić w wyszukiwarce google (książki w j.angielskim) :
Assembler :
40_Best_Machine_Code_Routines_for_C64.zip
BASIC :
101_Programming_Tips_and_Tricks.zip
Mapa pamięci :
Compute's_Mapping_the_Commodore_64.pdf
--------------------------------------------------------------------------------------------
Sporo kodów źródłowych, magazynów dyskowych i innych o programowaniu na C64:
ftp://ftp.padua.org/pub/c64/Docs/ml-tutorial.zip
--------------------------------------------------------------------------------------------
Przydatne opisy cartridge' y Action Replay 7, Final 2, Black Box 4 do C64 w j.polskim i kilka ciekawych książek :
http://www.filety.pl
a.k.a. Buddha/BotX/Roman W/Oskar Morawiecki
- GDMazaczeKK
- Posty: 6
- Rejestracja: 04 maja 2017, 18:38
- Grupa: Geometry Dash
- Kontakt:
Re: Jak zacząć programowanie na C64
Lubie dema Censor Design Dzięki za linki ale wolałbym w pdf . Napewno skorzystam
ѕιємαикσ ! Tutaj MazaczeKK w skrócie mazak . Zapoznałem sie z c64 w 2012 roku i fajnie byłoby popisać z kimś kto ogarnia ten temat. (bo w necie po angielsku ) i angielski nie ogarniam ;_;
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 17 maja 2017, 01:30
Re: Jak zacząć programowanie na C64
to sobie skonwertuj do PDF'aGDMazaczeKK pisze:Dzięki za linki ale wolałbym w pdf .
A od czego planujesz zacząć ? Ja może też bym skorzystałGDMazaczeKK pisze: Napewno skorzystam
- GDMazaczeKK
- Posty: 6
- Rejestracja: 04 maja 2017, 18:38
- Grupa: Geometry Dash
- Kontakt:
Re: Jak zacząć programowanie na C64
Programowanie na C64 polecam od basica!
Basic to prosty język komputerowy . Ale skończe ten bełkot . Wejdz se na wikipedie masz wytłumaczone.
ok na początku polecam takie podstawowe komendy jak:
print , list , poke itd.
Pierwsza komenda to POKE.
Daje ona zmiane koloru od 1 do 128 bodajrze. Jest chyba tylko 10 kolorów a na 11 się odnawiają
Ale ja jestem Noobem i mam tylko 12 lat więc nie patrz na ortografie.
a więc podstawowy program np taki z komędą poke:
5 poke 53280,1
Daje ona zmiane koloru ramki na kolor biały . I inne liczby po przecinku tam gdzie masz 1 możesz wstawić dowolną liczbe i wtedy zmieni się na inny kolor.
kolejny program:
5 poke 53280,1
10 poke 53281,1
tak jak zauwazyles teraz przed przecinkiem postawiłem 1 zamiast 0 . Tak ! Pamiętaj 1 to tło a 0 to ramka.
w komędzie POKE : 53280 oznacza użycie środków graficznych oznaczonych 53280 . Tak to było chyba możecie mnie poprawić.
A i te 5 i 10 co postawiłem przed komędą to linie programowe . Wiesz zresztą o co chodzi.
A i to na tyle w tej odpowiedzi w następnym komętarzu napisze ci następne komendy.
Basic to prosty język komputerowy . Ale skończe ten bełkot . Wejdz se na wikipedie masz wytłumaczone.
ok na początku polecam takie podstawowe komendy jak:
print , list , poke itd.
Pierwsza komenda to POKE.
Daje ona zmiane koloru od 1 do 128 bodajrze. Jest chyba tylko 10 kolorów a na 11 się odnawiają
Ale ja jestem Noobem i mam tylko 12 lat więc nie patrz na ortografie.
a więc podstawowy program np taki z komędą poke:
5 poke 53280,1
Daje ona zmiane koloru ramki na kolor biały . I inne liczby po przecinku tam gdzie masz 1 możesz wstawić dowolną liczbe i wtedy zmieni się na inny kolor.
kolejny program:
5 poke 53280,1
10 poke 53281,1
tak jak zauwazyles teraz przed przecinkiem postawiłem 1 zamiast 0 . Tak ! Pamiętaj 1 to tło a 0 to ramka.
w komędzie POKE : 53280 oznacza użycie środków graficznych oznaczonych 53280 . Tak to było chyba możecie mnie poprawić.
A i te 5 i 10 co postawiłem przed komędą to linie programowe . Wiesz zresztą o co chodzi.
A i to na tyle w tej odpowiedzi w następnym komętarzu napisze ci następne komendy.
ѕιємαикσ ! Tutaj MazaczeKK w skrócie mazak . Zapoznałem sie z c64 w 2012 roku i fajnie byłoby popisać z kimś kto ogarnia ten temat. (bo w necie po angielsku ) i angielski nie ogarniam ;_;
- GDMazaczeKK
- Posty: 6
- Rejestracja: 04 maja 2017, 18:38
- Grupa: Geometry Dash
- Kontakt:
Re: Jak zacząć programowanie na C64
Witam ponownie
Zajmiemy się komendom : PRINT
Daje ona "wydrukowanie" tekstu na ekran np:
READY.
5 PRINT"Witam"
RUN
Witam
READY.
Tak tyle da ta komenda czyli poprostu wyświetlenie tekstu na ekranie.
Teraz programik:
5 poke 53280,1
10 poke 53281,1
15 print "Witamy na forum polskiej sceny C64 "
20 poke 53280,2
25 poke 53281,2
30 print "XD"
To tyle xd
Zajmiemy się komendom : PRINT
Daje ona "wydrukowanie" tekstu na ekran np:
READY.
5 PRINT"Witam"
RUN
Witam
READY.
Tak tyle da ta komenda czyli poprostu wyświetlenie tekstu na ekranie.
Teraz programik:
5 poke 53280,1
10 poke 53281,1
15 print "Witamy na forum polskiej sceny C64 "
20 poke 53280,2
25 poke 53281,2
30 print "XD"
To tyle xd
ѕιємαикσ ! Tutaj MazaczeKK w skrócie mazak . Zapoznałem sie z c64 w 2012 roku i fajnie byłoby popisać z kimś kto ogarnia ten temat. (bo w necie po angielsku ) i angielski nie ogarniam ;_;
Re: Jak zacząć programowanie na C64
Komuś kto totalnie nie zna programowania poleciłbym wpierw ugryźć coś wysokopoziomowego, poznać podstawy programowania typu co to jest zmienna, co to jest pętla itd.
Konkretne języki: C++, książka: może być symfonia C++. Jeśli nic nie kapujemy to niestety ale nie wieszczę światłej kariery na C64, ale można spróbować z czymś bardziej wysokopoziomowym jak Python czy Processing.
Można też to przerobić na komodorowskim BASIC'u, ale personalnie nie polecałbym.
Dalej:
http://www.antimon.org/code/Linus/
plus kurs assemblera 6502.
Dalej składamy pierwsze demo/intro, nie ważne jak kiepskie.
Konkretne języki: C++, książka: może być symfonia C++. Jeśli nic nie kapujemy to niestety ale nie wieszczę światłej kariery na C64, ale można spróbować z czymś bardziej wysokopoziomowym jak Python czy Processing.
Można też to przerobić na komodorowskim BASIC'u, ale personalnie nie polecałbym.
Dalej:
http://www.antimon.org/code/Linus/
plus kurs assemblera 6502.
Dalej składamy pierwsze demo/intro, nie ważne jak kiepskie.
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 17 maja 2017, 01:30
Re: Jak zacząć programowanie na C64
Nitro ciekawy artykuł Linus'a i sam sobie poczytałem Myślę, że warto by wspomnieć o naszych początkach tzn. tak jak małolat GDmazaczek szukał w PDF'ach to dobry magazyn Commodore & Amiga na początek Mój najlepszy przyjaciel Remigiusz 'Traymuss' Trzcionka ze sceny PC zaraża małolatów sceną komputerową i pewnie nie wierzycie, ale tak to się dzieje, że on ma w sobie to "coś", w sensie przekazu, a nie tylko "gadania" ... a i przy okazji coś się znowu kręci na C64scene.pl. Tak trzymać ! Piękne dema "Denaturation" i "Black spark", gdzie Nitro pokazałeś klasę kodowania na dosyć wysokim poziomie, a szczerze to ci zazdrościłem, że siedzę w tym tyle lat, a nie zakodowałem jeszcze nic lepszego. Szkoda tylko, że ja będąc w Black Sun nie zrobiłem do tych dem muzyki, ale mam coraz to lepszego skill'a, więc może jeszcze wszystko przede mną, kto wie ?Nitro pisze:Komuś kto totalnie nie zna programowania poleciłbym wpierw ugryźć coś wysokopoziomowego, poznać podstawy programowania typu co to jest zmienna, co to jest pętla itd.
Konkretne języki: C++, książka: może być symfonia C++. Jeśli nic nie kapujemy to niestety ale nie wieszczę światłej kariery na C64, ale można spróbować z czymś bardziej wysokopoziomowym jak Python czy Processing.
Można też to przerobić na komodorowskim BASIC'u, ale personalnie nie polecałbym.
Dalej:
http://www.antimon.org/code/Linus/
plus kurs assemblera 6502.
Dalej składamy pierwsze demo/intro, nie ważne jak kiepskie.
Link jeszcze do magazynów po Polsku "Commodore & Amiga" :
http://c64.com.pl/index.php/gazety/ca.html
Re: Jak zacząć programowanie na C64
Ja jako taki sobie koder na PC (C/C++/x86 asm) poleciłbym przde wszystkim codebase64.org Mają tam tutoriale prawie o wszystkich, zwłaszcza polecam obczaić sekcje o trickach VIC (FLD, VSP, linecruch, FLI, itp...) Sam jeszcze nie próbowałem pisać dema (nie licząc jakiś tam raster barów + playback sid) bo mało czasu, ale w końcu chciałbym zacząc. Jeżeli ktoś zna już chociaż troche assemblera na PC to assembler na C64 nie powinien być taki ciężki do zrozumienia. Po prostu jest więcej limitów. Tylko 3 rejestry, mniej modów adresowania itp. Najważniejsze, to zrozumieć te tricki VIC, bo w tym jest cała magia demo na C64 moim zdaniem.