Srodowisko programistyczne C64 na PC

Szukasz drobnej pomocy przy kodowaniu, albo chcesz przedstawić światu swoją gotową lub w trakcie realizacji produkcję? To właściwy dział.
Wiadomość
Autor
joodas
Posty: 321
Rejestracja: 05 wrz 2009, 11:42
Grupa: Albion Crew

Srodowisko programistyczne C64 na PC

#1 Post autor: joodas »

Witam ponownie wszystkich,

Mam zamiar zaznajomic sie z troche z asemblerem C64, czyms co bylo dla mnie czarna magia w czasach scenowania na C64:) Wiem, ze kiedys sie uzywalo Turbo Assemblera i chyba byl on jednym z lepszych narzedzi to kodowania. Mam kilka pytan:
1. Podstawy programistyczne i programowanie w C++ opanowane bardzo dobrze. Od jakiej literatury/stron www najlepiej zaczac nauke/zabawe z asemblerem C64?
2. Od jakich prostych programow zaczac nauke asemblera C64?
3. Mam zamiar pisac programy w asemblerze i uruchamiac je na emulatorze dzialajacym na PC. Jakie 'srodowisko programistyczne' daje rade pod tym wzgledem?

Jak pisze cos w asemblerze na DOS PC uzywam PlusEdita z podpietym kompilatorem NASM. Po nacisnieciu klawisza i skompilowaniu kodu program uruchamia sie w DosBoxie. Jest to poprostu zwykly edutor tekstowy odpowidnio sparametryzowany. Przydalobym sie cos takiego samego do kodowania i urchamiania programow napisanych w asemblerze C64.

Dzieki za wszelkie wskazowki, tym czasem popytam wujka googla.

Pzdr

joodas
Posty: 321
Rejestracja: 05 wrz 2009, 11:42
Grupa: Albion Crew

#2 Post autor: joodas »

moze sie to komus przyda, ksiazki o C64 w pdf:

http://www.bombjack.org/commodore/books.htm

Awatar użytkownika
prezes
Posty: 213
Rejestracja: 15 wrz 2008, 17:40

#3 Post autor: prezes »

Dla mnie wypierdoza Joodas, dzieki :idea:
Oby kazdy potrafil przywitac sie takim linkiem. :)
Tutaj jest wiecej:
http://www.bombjack.org/commodore/

ps. Sebaloz - klikaj i przypomnij sobie o czym traktuje forum c64scene.pl

zielok
Posty: 438
Rejestracja: 07 lis 2008, 21:23
Kontakt:

#4 Post autor: zielok »

Ja zaliczyłem powrót do kodowania na c64 po jakichś 12 latach.. Czego używam (skopiowałem większość z mojego dawnego posta) :

Jako edytor Relaunch64 ( http://www.popelganda.de/ ).
Do niego mam podpięty Kick Assembler ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=56307 ) i emu Vice (naciskam F6 i po chwili mam w Vice uruchomiony kod).

Z innych toolsow to używam jeszcze
Do kompresji
PUCrunch ( http://www.cs.tut.fi/~albert/Dev/pucrunch/ ),
RLEPack ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=34686 )
Do sinusow
Sinus Creator ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=38353 ).
Wixbouncer http://noname.c64.org/csdb/release/?id=12618
Do konwersji grafik na charset
PicChar http://noname.c64.org/csdb/release/?id=54319
Do obsługi obrazów dyskietek
D64Editor http://noname.c64.org/csdb/release/?id=46695
Do grafiki
Project One http://noname.c64.org/csdb/release/?id=39261

Konfiguracja Relaunch jest prościutka (zajęła mi jakaś minutkę). Jakby co służę pomocą

Mogę również wysłać literaturę jaką zassałem

Duża skarbnica wiedzy na temat kodowania http://codebase64.org/doku.php

A jeszcze jedno jeśli chodzi o emulację (a raczej jej dokładność pod względem wizualnym) to polecam emu Hoxs (ja testuje na sam koniec pod tym emulatorem, w czasie tworzenia wolę pod Vice)

I jeszcze jedno :) Nie mam i nie używam c64. Całość dema (a dokładnie to co ja robiłem) "12 years later" ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=81161 ) powstało na PC i było testowane na emulatorze. Wiem, że Leming testował to potem na prawdziwym c64 i po za malutką pierdołą (dźwięk był odtwarzany przy przejściach z pominięciem jednej ramki - i tak bym tego nie usłyszał nawet na c64) wszystko było w 100% zgodne. Teraz się pewnie naraziłem ale no coż :)

edit: Ja po mojej długiej przerwie jako pierwszy program stworzyłem sobie ploter'a . Ale z racji, że nigdy nie kodowałeś na c64 to polecam stworzyć jakieś wyświetlanie rożnych trybów graficznych (multi, hires), scrole itp

k.

#5 Post autor: k. »

tak tak trzeba się naoliwić

Awatar użytkownika
skull
Posty: 760
Rejestracja: 15 wrz 2008, 08:18
Grupa: samar

#6 Post autor: skull »

Nie wiem jak tam anglojezyczna literatura, ale ja najlepiej przyswajałem podstawową wiedzię ze gazetki C&A ( retroreaders.pl). Jak już poznasz podstawy, to w zasadzie już wszystke inne pozycje bedą się nadawać aby poszerzać wiedzę - oczywiście forum jest właśnie od zadawania pytań, a więc sie nie krępuj ;). W samym edytorze relaunch są krótkie helpy z listingami częściej używanych procedurek, opisy rejestrów itd.

Oczywiście, że się używa do testowania emulatorów - program uruchamia sie tysiące razy, no i mają opcję monitoringu - można analizowac wszystko klatka po klatce - na orginalnym c64 nie miałbym szans na dopracowanie wielu procedurek. Ale... końcowa wersja MUSI działać na orginale - inaczej siara.
Bo pecet to zwykły banan...

Awatar użytkownika
Stg
Posty: 84
Rejestracja: 13 gru 2008, 22:09
Grupa: Albion Crew

Re: Srodowisko programistyczne C64 na PC

#7 Post autor: Stg »

joodas pisze:2. Od jakich prostych programow zaczac nauke asemblera C64?
szczerze pisząc to ja zaczynałem od 64 plus 4 & amiga i scroll'a Polonusa, później były rastry w C&A, a później to już jakoś poszło :D
joodas pisze: 3. Mam zamiar pisac programy w asemblerze i uruchamiac je na emulatorze dzialajacym na PC. Jakie 'srodowisko programistyczne' daje rade pod tym wzgledem?
ja używam crimson editor'a tass'a i vice, naciskam f5 kod się asembluje i uruchamia się vice później naciskam f3 robi się autoload i mam uruchomiony kod ( bez actiona uruchamia się od razu bez f3 )
Stg/Albion Crew

splatterpunk
Posty: 1457
Rejestracja: 16 wrz 2008, 20:04

#8 Post autor: splatterpunk »

joodas pisze:moze sie to komus przyda, ksiazki o C64 w pdf:

http://www.bombjack.org/commodore/books.htm
Rozwaliła mnie ta kolekcja :) Dzięki serdeczne!

Awatar użytkownika
Sebaloz/Lepsi.De
Posty: 3949
Rejestracja: 14 wrz 2008, 00:02

#9 Post autor: Sebaloz/Lepsi.De »

splatterpunk pisze:
joodas pisze:moze sie to komus przyda, ksiazki o C64 w pdf:

http://www.bombjack.org/commodore/books.htm
Rozwaliła mnie ta kolekcja :) Dzięki serdeczne!
Nie wiem czy zauwazyles, ale tu masz wiecej :)
http://www.bombjack.org/commodore/
__________________________
Socjopatyczna Legia Commodore

splatterpunk
Posty: 1457
Rejestracja: 16 wrz 2008, 20:04

#10 Post autor: splatterpunk »

Aha, mniam.

Tak offtopicując Polska przegrywa na wyjeździe ze Słowenią 2:0 ...

Qrwa.

Awatar użytkownika
Izaak Berenbaum
Posty: 185
Rejestracja: 15 wrz 2008, 23:10
Grupa: Tel Aviv

#11 Post autor: Izaak Berenbaum »

a Izrael po niezlym meczu rozpykal Luxemburg 7:0 ale szanse na awans juz nikle :(

Awatar użytkownika
Sebaloz/Lepsi.De
Posty: 3949
Rejestracja: 14 wrz 2008, 00:02

#12 Post autor: Sebaloz/Lepsi.De »

splatterpunk pisze:Tak offtopicując Polska przegrywa na wyjeździe ze Słowenią 2:0 ...
Myslalem ze grali z Turcja u siebie :)
__________________________
Socjopatyczna Legia Commodore

splatterpunk
Posty: 1457
Rejestracja: 16 wrz 2008, 20:04

Re: Srodowisko programistyczne C64 na PC

#13 Post autor: splatterpunk »

Stg pisze: ja używam crimson editor'a tass'a i vice, naciskam f5 kod się asembluje i uruchamia się vice później naciskam f3 robi się autoload i mam uruchomiony kod ( bez actiona uruchamia się od razu bez f3 )
Stilgar, możesz napisać jak sobie to ustawiłeś?
Ja do tej pory kodowałem tylko z użyciem Turbo Assa na C64 a ostatnio pod emulatorem. Tylko sobie żywot utrudniam, na to wychodzi.
Crimson Editor skonfigurowałem sobie w ten sposób, że po naciśnięciu F5 kod kompiluje mi do pliku .O64 - chodzi mi o to żeby po naciśnięciu np F6 kompilował i od razu uruchamiał pod VICE.
No i co to za rozszerzenie .O64? Czym różni się od .PRG? - mam na myśli to czy poza samym obrazem binarnym coś jeszcze zawiera.

Pewnie i tak pójdę bardziej w stronę Relaunch64 i jakiegoś Kick Assa albo Acme ale najpierw chciałbym sobie tego Crimson Ed i TASSa wypróbować.

Awatar użytkownika
skull
Posty: 760
Rejestracja: 15 wrz 2008, 08:18
Grupa: samar

#14 Post autor: skull »

Zdaje mi się, że źle kombinujesz. Po co masz się mordować z konfiguracja edytora - wystarczy, że np. przy kompilacji (albo jakiegokolwiek uruchomienia) podasz link do pliku .bat w którym sobie poustawiasz wszystko czego Ci dusza zapragnie - w końcowej linii wpisując uruchomienie emulatora z obrazem o64 (czy jakim tam chcesz).

ps. O64 mniemam że to oznaczenie pliku wyjswciowego c64 (OUTPUT), czyli to samo co prg pewnie.
Bo pecet to zwykły banan...

Awatar użytkownika
Stg
Posty: 84
Rejestracja: 13 gru 2008, 22:09
Grupa: Albion Crew

Re: Srodowisko programistyczne C64 na PC

#15 Post autor: Stg »

splatterpunk pisze: Pewnie i tak pójdę bardziej w stronę Relaunch64 i jakiegoś Kick Assa albo Acme ale najpierw chciałbym sobie tego Crimson Ed i TASSa wypróbować.
Moja konfiguracja bazuje o ile pamiętam na wątku z csdb o cross assemblerach i tajnych bat'ach Kmeg'a ;-)

Crimson Editor -> Tools ->Preferences -> User Tools

Command:run.bat
Argument$(FileName)
Hot Key: Ulubiony hot key

Capture output checked
use short filename unchecked
save before execute checked

run.bat:

C:\c64\tass\64tass-1.45\64tass.exe --m6502 %1 -o compiled.o64

C:\c64\tass\tslink.exe compiled.prg compiled.o64

del tape.t64

C:\c64\tass\maketape.exe tape compiled.PRG

C:\c64\tass\c64\VICE\x64.exe -autostart "tape.t64:compiled.prg"

tape image'a jest tworzony bo czasami były problemy z autostartem samego prg, ale to było na wersji Vice'a hohohooho do tyłu, więc możliwe że można bata zoptymalizować.

o64 to bin który wychodzi z tass'a, który jest źródłem dla linkera, nie pytajcie mnie czemu w ten sposób jest to robione, bo nie pamiętam, działa i nie chciało mi się / nie było czasu żeby to zmieniać. :-)
Stg/Albion Crew

jammer
Posty: 264
Rejestracja: 06 paź 2008, 12:54
Grupa: MSL
Kontakt:

#16 Post autor: jammer »

zielok pisze:Do sinusow
Sinus Creator ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=38353 ).
a po co zewnetrzny soft, skoro kickass policzy jakikolwiek wzor ;)

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1544
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

#17 Post autor: Nitro »

Ja używam WixBouncera, jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem od KickAss'a, jeśli chodzi o sinusy, bo masz podgląda na żywo i miksowanie 4 fal w jedną, dla fanów efektów na sinusach raj.

Awatar użytkownika
Stg
Posty: 84
Rejestracja: 13 gru 2008, 22:09
Grupa: Albion Crew

#18 Post autor: Stg »

sinusy to się generuje w real time'ie ;-)
Stg/Albion Crew

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1544
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

#19 Post autor: Nitro »

To co, na następnej Silesii compo na najlepszy sinus w real time? Punkty bonusowe za ilość promili we krwi :D

splatterpunk
Posty: 1457
Rejestracja: 16 wrz 2008, 20:04

Re: Srodowisko programistyczne C64 na PC

#20 Post autor: splatterpunk »

Stg pisze: Moja konfiguracja bazuje o ile pamiętam na wątku z csdb o cross assemblerach i tajnych bat'ach Kmeg'a ;-)

Crimson Editor -> Tools ->Preferences -> User Tools

Command:run.bat
Argument$(FileName)
Hot Key: Ulubiony hot key

Capture output checked
use short filename unchecked
save before execute checked

run.bat:

C:\c64\tass\64tass-1.45\64tass.exe --m6502 %1 -o compiled.o64

C:\c64\tass\tslink.exe compiled.prg compiled.o64

del tape.t64

C:\c64\tass\maketape.exe tape compiled.PRG

C:\c64\tass\c64\VICE\x64.exe -autostart "tape.t64:compiled.prg"
Stilgar, Skull, dzięki za odpowiedź.

Zacznę od tego, że mam wogóle problem z uruchomieniem jakiegokolwiek pliku wsadowego (.bat) na moim systemie.
Po utworzeniu jakiegoś pliku bat, np.:

Kod: Zaznacz cały

systeminfo.exe | find "Czas pracy systemu" 
systeminfo.exe | find "Data oryginalnej instalacji"  
pause
i próbie uruchomienia otrzymuję komunikat:
"Nazwa "#s' nie jest rozpoznawana jako polecenie wewnętrzne lub zewnętrzne, program wykonywalny lub plik wsadowy."

Jestem w kropce i życzliwie proszę o pomoc :)

ODPOWIEDZ