loadery
Teraz chyba wszyscy używają loadera Krilla:
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=78348
Ale nie wiem, czy prosty.
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=78348
Ale nie wiem, czy prosty.
Olo forum atakuje. Żadnej litości nie czuje.
Loader Krill'a jest modny ale trzeba się z nim okonfigurować więc na start nie polecam. Może coś bardziej klasycznego czyli bezprzeplotowca KM'a (dostępny w oryginalnej wersji TASS'a)?
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=3955
Prosty, bezproblemowy i całkiem szybki.
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=3955
Prosty, bezproblemowy i całkiem szybki.
Ja zgodzę się z Kmeg'iem. Loader KM jest całkiem szybki, mało zajmuje i jest prosty w obsłudze.
Loader Krill'a na start jest bardzo problematyczny. Ja początkowo nie mogłem go właśnie okonfigurowac tzn. wszystko poustawiałem jak trzeba ale przy kompilacji loader'a wywalał błąd. Próbowałem z Nitro dojść czemu nie działa i nic z tego nie wyszło. Napisałem więc do Krilla i tu także mieliśmy problemy. Po prostu mój komputer miał jakiś problem (Cygwin i cała reszta była ustawiona prawidłowo). W końcu udało się go skompilować i jest zauważalnie lepszy niż loader KM ale początek może zniechęcić.
Na start spróbuj loader KM a potem jak będziesz czuł potrzebę to polecam loader Krill'a.
Loader Krill'a na start jest bardzo problematyczny. Ja początkowo nie mogłem go właśnie okonfigurowac tzn. wszystko poustawiałem jak trzeba ale przy kompilacji loader'a wywalał błąd. Próbowałem z Nitro dojść czemu nie działa i nic z tego nie wyszło. Napisałem więc do Krilla i tu także mieliśmy problemy. Po prostu mój komputer miał jakiś problem (Cygwin i cała reszta była ustawiona prawidłowo). W końcu udało się go skompilować i jest zauważalnie lepszy niż loader KM ale początek może zniechęcić.
Na start spróbuj loader KM a potem jak będziesz czuł potrzebę to polecam loader Krill'a.
This is the current development version, considered to be stable for some years now. It comes with no strings attached.
This loader features, among other things:
- asynchronous 2-bit+ATN transfer protocol, allows for arbitrary interruptions (IRQs, sprites, badlines), in this version with only 1 drive on the bus
- support for 1541, 1541-C, 1541-II, 1570, 1571, 1581
- works with exotic drives implementing the necessary KERNAL I/O calls, e.g. IDE64, MMC64, netload, VICE without true drive emulation
- PAL/NTSC compatible
- loads uncompressed files
- loads compressed files, supports Exomizer, Pucrunch, ByteBoozer, Taboo LevelCrush
- nominal loading speed is 3.5 kB/s for uncompressed files and 6 kB/s for compressed files (1541)
- in-memory decompression of files
- loads via directory (2-16 filename characters), track/sector, or directory index
- loads to $D000-$DFFF
- easy and glitchless VIC bank switching while loading
- any values written to $DD00 allowed when loader is idle
- optional polled loading and non-blocking loading using CIA timer NMIs
- progress indication interface
- customizable in functionality and size, needs <$0100 bytes for basic loading uncompressed functionality after installation
Some planned features for future versions:
- real documentation
- web-based build service
- more than 1 drive on the bus using the 2-bit+ATN transfer protocol
- other transfer protocols
- IFFL loading
- custom drive-code API for uploading own routines to the drive CPU
- streaming
- saving functionality using the custom drive-code API
- CMD FD/HD support
- dynamic linkage for easy loader swapping and updating with existing binary releases
- support for D64-compatible fast file formats
- +4 target
This loader features, among other things:
- asynchronous 2-bit+ATN transfer protocol, allows for arbitrary interruptions (IRQs, sprites, badlines), in this version with only 1 drive on the bus
- support for 1541, 1541-C, 1541-II, 1570, 1571, 1581
- works with exotic drives implementing the necessary KERNAL I/O calls, e.g. IDE64, MMC64, netload, VICE without true drive emulation
- PAL/NTSC compatible
- loads uncompressed files
- loads compressed files, supports Exomizer, Pucrunch, ByteBoozer, Taboo LevelCrush
- nominal loading speed is 3.5 kB/s for uncompressed files and 6 kB/s for compressed files (1541)
- in-memory decompression of files
- loads via directory (2-16 filename characters), track/sector, or directory index
- loads to $D000-$DFFF
- easy and glitchless VIC bank switching while loading
- any values written to $DD00 allowed when loader is idle
- optional polled loading and non-blocking loading using CIA timer NMIs
- progress indication interface
- customizable in functionality and size, needs <$0100 bytes for basic loading uncompressed functionality after installation
Some planned features for future versions:
- real documentation
- web-based build service
- more than 1 drive on the bus using the 2-bit+ATN transfer protocol
- other transfer protocols
- IFFL loading
- custom drive-code API for uploading own routines to the drive CPU
- streaming
- saving functionality using the custom drive-code API
- CMD FD/HD support
- dynamic linkage for easy loader swapping and updating with existing binary releases
- support for D64-compatible fast file formats
- +4 target
Olo forum atakuje. Żadnej litości nie czuje.
Maaaan...
DODANA wartość Z całej listy na oko widze tylko to:
- any values written to $DD00 allowed when loader is idle
- optional polled loading and non-blocking loading using CIA timer NMIs
Co mógłbym określić jako plus.
Pytanie więc czy to wszystko czy też się nie znam?
DODANA wartość Z całej listy na oko widze tylko to:
- any values written to $DD00 allowed when loader is idle
- optional polled loading and non-blocking loading using CIA timer NMIs
Co mógłbym określić jako plus.
Pytanie więc czy to wszystko czy też się nie znam?
Elysium vs Arise. Czym byłoby dobro bez zła?
OK.
Nawet mi się nie kompiluje po poustaiwaniu opcji. Loader KM'a jakoś tak po prostu działał
make -C src
ca65 -t c64 -D PLATFORM=64 -I ../../shared -I ../include -o ../build/intermediate/zp-resident.o resident/zp-resident.s
resident/zp-resident.s(239): Error: Constant expression expected
resident/zp-resident.s(239): Error: Constant expression expected
make[1]: *** [../build/intermediate/zp-resident.o] Error 1
make: *** [loader] Error 2
Nawet mi się nie kompiluje po poustaiwaniu opcji. Loader KM'a jakoś tak po prostu działał
make -C src
ca65 -t c64 -D PLATFORM=64 -I ../../shared -I ../include -o ../build/intermediate/zp-resident.o resident/zp-resident.s
resident/zp-resident.s(239): Error: Constant expression expected
resident/zp-resident.s(239): Error: Constant expression expected
make[1]: *** [../build/intermediate/zp-resident.o] Error 1
make: *** [loader] Error 2
Elysium vs Arise. Czym byłoby dobro bez zła?
- Sebaloz/Lepsi.De
- Posty: 3949
- Rejestracja: 14 wrz 2008, 00:02
- Sebaloz/Lepsi.De
- Posty: 3949
- Rejestracja: 14 wrz 2008, 00:02
brush: loader Krilla obsługuje jak dla mnie przede wszystkim skompresowane dane - drive w czasie, kiedy czeka na obrót dyskietki na żądane miejsce nie stoi bezczynnie, tylko depakuje dane, rezultaty przynajmniej w przypadku mojego dema były doskonałe.
Ale mileage may vary, mamy z Wegim argument co do użyteczności tej techniki
Dalej Krill na tegorocznym Revision wspominał, że kończy system ring bufferowania danych.
Ale mileage may vary, mamy z Wegim argument co do użyteczności tej techniki
Dalej Krill na tegorocznym Revision wspominał, że kończy system ring bufferowania danych.
Powody dlaczego uzyłem loadera Krilla:
- loader Krilla na poczatku wczytuje katalog i można ładować po nazwach a nie trzeba po trackach aby nie było skoku do tracka 18.
- Loader Krilla szybciej ładuje dane z dekompresja w czasie ładowania od loadera KM (przy uzyciu w obu przypadkach crunchera od MMS)
Z rzeczy które nie były mi chyba potrzebne to można wyświetlać sprity i ladować (nie trzeba ich wyłaczac gdy jest transmisja)
- loader Krilla na poczatku wczytuje katalog i można ładować po nazwach a nie trzeba po trackach aby nie było skoku do tracka 18.
- Loader Krilla szybciej ładuje dane z dekompresja w czasie ładowania od loadera KM (przy uzyciu w obu przypadkach crunchera od MMS)
Z rzeczy które nie były mi chyba potrzebne to można wyświetlać sprity i ladować (nie trzeba ich wyłaczac gdy jest transmisja)
ech nitras nitras to wykminię Ci to na przykładach:Nitro pisze:brush: loader Krilla obsługuje jak dla mnie przede wszystkim skompresowane dane - drive w czasie, kiedy czeka na obrót dyskietki na żądane miejsce nie stoi bezczynnie, tylko depakuje dane, rezultaty przynajmniej w przypadku mojego dema były doskonałe.
Ale mileage may vary, mamy z Wegim argument co do użyteczności tej techniki
Dalej Krill na tegorocznym Revision wspominał, że kończy system ring bufferowania danych.
mówimy o pełnym obciążeniu obu procków jednocześnie więc wyobraźmy sobie sytuację, która nie jest rzadkością podczas dekompresji a więc decruncher otrzymał informację która mówi:
najpierw wyobraźmy sobie, że do ramu zaczytaliśmy blok maksymalnie 254 bajtów i w tym bloku dajmy na to jest info dla decrunchera - od tego miejsca skopiuj 350 bajtów (nie decrunchuj tylko SKOPIUJ!) - cóż się dzieje?
decruncher zaczyna kopiować i robi to tak błyskawicznie, że w stacji dyskietka nie odkręciła się więcej niż 360/21 stopni czyli raptem o 1 sektor. dla zobrazowania załóżmy że odczytywany jest sektor 0 to w tym momencie głowica jest w okolicach 9tego (tyle zajęło dekodowanie i transmisja) lub dalej w zależności od loadera i czasu rastra pozostawionego dla niego. Co dalej? Ano decruncher dotarł na koniec danych zaczytanego bloku i czeka na refill buffer - i poczeka około 0.2 sec aż przyjedzie Twój sektor #8 - najczęstszy przeplot A Ty będziesz żył w błogiej nieświadomości jak to sobie decrunchujesz w locie - w locie ale "z czkawką".
Drugi piękny przykład - decruncher doynaxa wyrabia się przy przeplocie #$0a - co z tego jak masz nagrane z 8 mulaście sobie "in a fly" decrunchujesz.
Trzeci przykład - plik który się kiepsko popakował np. poditherowana grafika - wówczas masz dla decrunchera niemal same rozkazy kopiowania lub nawet od razu po 1000 i więcej bajtów w sumie lecisz na czkawce przez cały plik.
Powyższe przykłady tracą zdolność w sytuacji, gdy dla loadera jest pozostawione mało czasu rastra - wówczas można powiedzieć, że decrunch jest optymalny - wiadomo, że i tak potrwa DŁUGO jak się na to dało mało czasu rastra.
W przypadku loadera omijającego przeplot - masz stratę około 0.01 sec/sector - tyle da uśredniony scanning i rozkład sił na dwa procki - po zaczytaniu tym sposobem możesz decrunchować w ramie bez "czkawki" - przykłąd - error 23, DT, ILTC - w sumie wyjdzie prawie na to samo - ciut szybciej dało nointerleave.
Co do ILTC można sporo zarzucić do linkingu ale w DT jest super...
@zielok
"- loader Krilla na poczatku wczytuje katalog i można ładować po nazwach a nie trzeba po trackach aby nie było skoku do tracka 18. "
Rozumiem, że chodziło iż po zaczytaniu jednorazowo katalogu można sobie stworzyć tabelkę ze start track i sector i ładować po trackach