Sugestie na nowy artykuł.
Sugestie na nowy artykuł.
Zachęcony przez Carrion chętnie krótko opiszę swoją historię pomyłek ostatnich 2 lat gdy zaległa się we mnie myśl by w końcu stracić dziewictwo i coś napisać na 8-bit komputer, było mi obojętnie na jaki chociaż w epoce posiadałem C128 z 1571.
Słaba znajomość ówczesnych architektur 8-bit zaprowadziła mnie przez Atari do Plus 4... ale to może w notce
---
A może ktoś jest bardziej zainteresowany (zamiast moją historią) krótkim kursem Mad Pascala? Razem napiszemy w kilku odcinkach tą grę co ostatnio wymodziłem, w wersji na C16 a jak będzie wyraźne życzenie to równolegle możemy też ją napisać na C64 bo Mad Pascal na to pozwala a tryb znakowy niewiele się różni a czego nie wiem o C64 to się douczę.
Nie jestem ekspertem w programowaniu na 8-bit ale coś tam przez ostatni rok się dowiedziałem co może niezdecydowanym pomóc przełamać lody.
Ewentualnie taki sam kurs możemy zrobić programując zamiast w Mad Pascalu w egzotycznym K65 https://zbyti.github.io/k65-mkdocs/
---
A teraz zaporowy warunek, jeżeli pojawi się 10 osób chętnych na przeczytanie takiego kursu to go napiszę, a jak się nie znajdą to (jak każdy) z zadowoleniem zajmę się swoimi sprawami Warunek zaporowy bo nawet ostatnimi laty najlepsze gry na C+4 nie miewały nawet tylu komentarzy co ja oczkuję by coś zrobić dla community :]
Słaba znajomość ówczesnych architektur 8-bit zaprowadziła mnie przez Atari do Plus 4... ale to może w notce
---
A może ktoś jest bardziej zainteresowany (zamiast moją historią) krótkim kursem Mad Pascala? Razem napiszemy w kilku odcinkach tą grę co ostatnio wymodziłem, w wersji na C16 a jak będzie wyraźne życzenie to równolegle możemy też ją napisać na C64 bo Mad Pascal na to pozwala a tryb znakowy niewiele się różni a czego nie wiem o C64 to się douczę.
Nie jestem ekspertem w programowaniu na 8-bit ale coś tam przez ostatni rok się dowiedziałem co może niezdecydowanym pomóc przełamać lody.
Ewentualnie taki sam kurs możemy zrobić programując zamiast w Mad Pascalu w egzotycznym K65 https://zbyti.github.io/k65-mkdocs/
---
A teraz zaporowy warunek, jeżeli pojawi się 10 osób chętnych na przeczytanie takiego kursu to go napiszę, a jak się nie znajdą to (jak każdy) z zadowoleniem zajmę się swoimi sprawami Warunek zaporowy bo nawet ostatnimi laty najlepsze gry na C+4 nie miewały nawet tylu komentarzy co ja oczkuję by coś zrobić dla community :]
Re: Sugestie na nowy artykuł.
@zbyti
powiem tak.
jak bym czekał na sugestie jak ma wyglądać portal i co ludzie na nim chcą zobaczyć to portalu by nie było do tej pory
po prostu działaj!
powiem tak.
jak bym czekał na sugestie jak ma wyglądać portal i co ludzie na nim chcą zobaczyć to portalu by nie było do tej pory
po prostu działaj!
c64portal.pl, retronavigator.com
Re: Sugestie na nowy artykuł.
@Carrion ale nie każdy jest aż tak wielkim społecznikiem jak Ty :]
Na pewno napiszę coś o moim powrocie do retro, bo to trochę śmieszne jak 2 razy się pomyliłem i nie wyszło z tego nic złego
A co do artykułów, czy kursów - jak nie będzie zainteresowania to może powstaną jako repetytoria dla mnie i może przy okazji będą nadawały się na materiał na portal.
Wczoraj miałem taką sytuację na Atari Age gdzie w wątku o Mad Pascalu (gdzie od prawie roku wrzucam przykłady), wrzuciłem kod dla C+4 i zleciały się jakieś marudy, że to forum o Atari i w ogóle (chociaż, że mam wrzucać kod C+4 czy C64 do tego wątku uzgodniłem prywatnie z autorem Mad Pascala)... Dla mnie kod to kod, do tego ja nie wiem, ale niektórzy sobie chyba wyobrażają, że ja sobie zadaję trud napisania czegoś, żeby się pochwalić czy coś... Dla mnie taki wpis czy to na portalu Atari czy C64 to jednak poświęcenie kilku chwil, które mogę przeznaczyć inaczej.
Ergo nie mam potrzeby się niczym chwalić, jeżeli coś piszę to w celach popularyzatorskich czy edukacyjnych a doświadczenie w "forumowaniu" mi podpowiada, że retro składa się w dużej części także ze starych pierdzieli, fanatyków platformy i zwykłych marud i już dawno straciłem wiarę w milczącą większość jeżeli jest jakaś opozycja do osób, które wymieniłem to niech się odzywa bo inaczej ton nadają krytykanci.
Najlepsi twórcy na 8-bit rzadko się udzielają na forach bo albo szkoda im czasu alb nie chce im się przepychać z tymi internetowymi gadułami i pokusa, żeby ich naśladować chociaż w aspekcie forumowym jest zbyt silna
OK. Chciałem tylko wyłuszczyć, że jak będzie zainteresowanie to coś zrobię NA PEWNO, a jak nie będzie to jak mi się zachce bo wtedy człowiek robi to bardziej dla siebie :]
----
Dobra zabieram się to napisania jak szukając prostej platformy dla siebie 2x się pomyliłem i że dzięki temu znam trochę komputer o którym jak każdy komodorowiec z lat 90 miałem zdanie, że jest zrobiony z g... i stali. Albo o tym, że jak szukając języka dla siebie poznałem kilka języków programowania na 8-bit jak: Action!, Effectus, Millfork, Mad Pascal czy K65.
Nawet mają jakieś doświadczenie w programowaniu postawienie pierwszych kroków a 8-bit nie było dla mnie łatwe i chciałbym jakoś tym tekstem zachęcić każdego czytającego by spróbowania swoich sił, bo bez względu na 8-bit platformę jest to ciekawa przygoda.
Na pewno napiszę coś o moim powrocie do retro, bo to trochę śmieszne jak 2 razy się pomyliłem i nie wyszło z tego nic złego
A co do artykułów, czy kursów - jak nie będzie zainteresowania to może powstaną jako repetytoria dla mnie i może przy okazji będą nadawały się na materiał na portal.
Wczoraj miałem taką sytuację na Atari Age gdzie w wątku o Mad Pascalu (gdzie od prawie roku wrzucam przykłady), wrzuciłem kod dla C+4 i zleciały się jakieś marudy, że to forum o Atari i w ogóle (chociaż, że mam wrzucać kod C+4 czy C64 do tego wątku uzgodniłem prywatnie z autorem Mad Pascala)... Dla mnie kod to kod, do tego ja nie wiem, ale niektórzy sobie chyba wyobrażają, że ja sobie zadaję trud napisania czegoś, żeby się pochwalić czy coś... Dla mnie taki wpis czy to na portalu Atari czy C64 to jednak poświęcenie kilku chwil, które mogę przeznaczyć inaczej.
Ergo nie mam potrzeby się niczym chwalić, jeżeli coś piszę to w celach popularyzatorskich czy edukacyjnych a doświadczenie w "forumowaniu" mi podpowiada, że retro składa się w dużej części także ze starych pierdzieli, fanatyków platformy i zwykłych marud i już dawno straciłem wiarę w milczącą większość jeżeli jest jakaś opozycja do osób, które wymieniłem to niech się odzywa bo inaczej ton nadają krytykanci.
Najlepsi twórcy na 8-bit rzadko się udzielają na forach bo albo szkoda im czasu alb nie chce im się przepychać z tymi internetowymi gadułami i pokusa, żeby ich naśladować chociaż w aspekcie forumowym jest zbyt silna
OK. Chciałem tylko wyłuszczyć, że jak będzie zainteresowanie to coś zrobię NA PEWNO, a jak nie będzie to jak mi się zachce bo wtedy człowiek robi to bardziej dla siebie :]
----
Dobra zabieram się to napisania jak szukając prostej platformy dla siebie 2x się pomyliłem i że dzięki temu znam trochę komputer o którym jak każdy komodorowiec z lat 90 miałem zdanie, że jest zrobiony z g... i stali. Albo o tym, że jak szukając języka dla siebie poznałem kilka języków programowania na 8-bit jak: Action!, Effectus, Millfork, Mad Pascal czy K65.
Nawet mają jakieś doświadczenie w programowaniu postawienie pierwszych kroków a 8-bit nie było dla mnie łatwe i chciałbym jakoś tym tekstem zachęcić każdego czytającego by spróbowania swoich sił, bo bez względu na 8-bit platformę jest to ciekawa przygoda.
Re: Sugestie na nowy artykuł.
OK. Po namyśle, zamiast opowiadać innym o swoich perypetiach (na to zawsze znajdzie się czas) chciałbym przybliżyć kilka języków programowani z którymi miałem bezpośredni kontakt (lub pośredni) przez ostatni rok pozwalających pisać na 8-bit.
Re: Sugestie na nowy artykuł.
Dla mnie napisanie jakiegokolwiek softu na C64 (nie w BASICu) stało się możliwe dzięki powstaniu środowiska TRSE. Właściwie bez potrzeby nauki mapy pamięci (poza kilkoma wyjątkami) mogłem zacząć eksperymentować z kodem, którego składnia jest podobna do Pascala. Jestem programistą Delphi więc Pascal nie jest mi obcy. Środowisk z kompilatorami Pascal->6510 było wtedy góra 3 (TRSE, P65Pas, Pas6502) a o Mad Pascal nie słyszałem (gdy poznawałem TRSE). TRSE ma sporo przykładów i procedur (hardcodowane makra) których wywołanie zastępuje potrzebe ustawiania wielu rejestrów np. tych dotyczących przerwań. Cała ta otoczka wokół kompilatora czyli edytor kodu, graficzny, skróty klawiszowe uruchamiające emulator itd. obniżają próg wejścia. Ludzie są dzisiaj wygodnisiami więc prostota obsługi kompilatora i załadowania pierwszego Hello World do maszyny są ważniejsze niż możliwości języka o których i tak praktycznie dowiadujemy się dopiero podczas kodowania.
Re: Sugestie na nowy artykuł.
@rime
zgadzam się. jak zaczynałem programować na Amigę to byłem mega happy jak mi się udało jakiś obiekt graficzny wyświetlić - ba albo chociaż odczytać stan myszki i zakończyć program teraz mam wrażenie że potrafię nieco więcej
i znaczenie miał tutaj właśnie edytor do niejakiego BlitzBasica i "gotowe IDE". reszty uczyłem się w trakcie.
Zresztą tak samo miałem z Kick C.
@zbyti
jaki tam ze mnie społecznik... spełniam po trochę swoje marzenia
a co do pisania i motywacji to uważam że warto napisać nawet jak teraz przeczyta to 4-5 osób. pamiętaj że zostanie to na przyszłość i o to poniekąd też z c64portal.pl chodzi. aby to było miejsce nie tylko dla nas tu it teraz ale dla tych co kiedyś dołączą. zresztą portal ma w zamyśle jeszcze inne cele i nawet ostatnio mocno z yugorinem się podbudowaliśmy jaki ma zasięg... kiedyś opowiem tę historię - może na filmie.
w zasadzie to minął rok (już 2 miesiące temu ) i powinienem zrobić jakieś podsumowanie i nieco bardziej o portalu od kuchni i w liczbach poopowiadać. zrobię to ale z czasem ostatnio krucho.
zgadzam się. jak zaczynałem programować na Amigę to byłem mega happy jak mi się udało jakiś obiekt graficzny wyświetlić - ba albo chociaż odczytać stan myszki i zakończyć program teraz mam wrażenie że potrafię nieco więcej
i znaczenie miał tutaj właśnie edytor do niejakiego BlitzBasica i "gotowe IDE". reszty uczyłem się w trakcie.
Zresztą tak samo miałem z Kick C.
@zbyti
jaki tam ze mnie społecznik... spełniam po trochę swoje marzenia
a co do pisania i motywacji to uważam że warto napisać nawet jak teraz przeczyta to 4-5 osób. pamiętaj że zostanie to na przyszłość i o to poniekąd też z c64portal.pl chodzi. aby to było miejsce nie tylko dla nas tu it teraz ale dla tych co kiedyś dołączą. zresztą portal ma w zamyśle jeszcze inne cele i nawet ostatnio mocno z yugorinem się podbudowaliśmy jaki ma zasięg... kiedyś opowiem tę historię - może na filmie.
w zasadzie to minął rok (już 2 miesiące temu ) i powinienem zrobić jakieś podsumowanie i nieco bardziej o portalu od kuchni i w liczbach poopowiadać. zrobię to ale z czasem ostatnio krucho.
c64portal.pl, retronavigator.com
Re: Sugestie na nowy artykuł.
@Carrion ok, coś tam modzę, ale zastanawiam się czy rozbić to na 3 krótkie arty czy jeden dłuższy, jak sądzisz?
@rime tak TRSE to bardzo fajne narzędzie, pisane przez bardzo fajnego człowieka (w jakimś podcascie słyszałem z nim wywiad) ale to taki bardziej Pascal like język
Co do mapy pamięci to ja mam odwrotnie, nie lubię jak biblioteki ukrywają przede mną platformę i nawet jak są to zazwyczaj piszę własne albo używam gotowych dopiero jak je dobrze zrozumiem, ale jest dla mnie oczywiste, że na start każdy chciałby coś napisać nie wiedząc jak i dlaczego to działa :]
Założeniem Mad Pascal i jego siłą miało być to, że jest on zgodny z Free Pascalem i każdy może logikę pisać szybko na PC i testować na PC bez potrzeby uruchamiania emulatora. Do tego po za jednym niuansem (inline asm) mamy od razu bardzo dobre, darmowe IDE do Mad Pascala jakim jest Lazarus.
@rime tak TRSE to bardzo fajne narzędzie, pisane przez bardzo fajnego człowieka (w jakimś podcascie słyszałem z nim wywiad) ale to taki bardziej Pascal like język
Co do mapy pamięci to ja mam odwrotnie, nie lubię jak biblioteki ukrywają przede mną platformę i nawet jak są to zazwyczaj piszę własne albo używam gotowych dopiero jak je dobrze zrozumiem, ale jest dla mnie oczywiste, że na start każdy chciałby coś napisać nie wiedząc jak i dlaczego to działa :]
Założeniem Mad Pascal i jego siłą miało być to, że jest on zgodny z Free Pascalem i każdy może logikę pisać szybko na PC i testować na PC bez potrzeby uruchamiania emulatora. Do tego po za jednym niuansem (inline asm) mamy od razu bardzo dobre, darmowe IDE do Mad Pascala jakim jest Lazarus.
Artykuł na portal
@Carrion postanowiłem trochę kontynuować twoje artykuły o grafice na C+4. Art w załączniku.
Literówki i orty mam nadzieję, że poprawisz, pisałem bez słownika
Literówki i orty mam nadzieję, że poprawisz, pisałem bez słownika
- Załączniki
-
- zbyti_artykuł.zip
- (999.2 KiB) Pobrany 125 razy
Re: Sugestie na nowy artykuł.
Zbyti wiem, że ten art to nie jakiś hot news i spojlera nie zrobiłeś, ale nie wstawiaj go tu w załączniku, bo po co wtedy wstawiać go na portal, jak każdy sobie go tu odczyta. Myślę, że powinien polecieć tam na wyłączność (lub pierwszeństwo publikacji). Pewności nie mam, co sobie z Carrion-em ustaliliście, tak tylko gdybam.
btw. dobra robota.
pozdro
S.
btw. dobra robota.
pozdro
S.
B O O M !
we are the commodore terrorists
-------------------------------------
TEDDY BEER C=64 PARTY [csdb]
we are the commodore terrorists
-------------------------------------
TEDDY BEER C=64 PARTY [csdb]
Re: Sugestie na nowy artykuł.
@Steffan myślałem o tym, ale z drugiej strony na forum frekwencja straszliwa a to do artykułu na stronie zawsze łatwiej będzie wrócić czy trafić niż w to miejsce w wątku.
Z resztą zobaczysz, że liczba pobrań nie przekroczy 10-ciu
Do tego może @Carrion nie opublikuje? To wtedy można przeczytać tutaj
poprawiłem parę literówek, nowa wersja w załączniku ale bez grafik luzem, do tego to poprzednie archiwum się wciąż nada.
Z resztą zobaczysz, że liczba pobrań nie przekroczy 10-ciu
Do tego może @Carrion nie opublikuje? To wtedy można przeczytać tutaj
poprawiłem parę literówek, nowa wersja w załączniku ale bez grafik luzem, do tego to poprzednie archiwum się wciąż nada.
Re: Sugestie na nowy artykuł.
Kod wszedł do repo więc jakby co można w artykule podlinkować:
https://github.com/tebe6502/Mad-Pascal/ ... Multipaint
https://github.com/tebe6502/Mad-Pascal/ ... Multipaint
Re: Sugestie na nowy artykuł.
fajnie to wygląda. obrobię to w wolnej chwili i opublikuję.
dzięki zbyti.
dzięki zbyti.
c64portal.pl, retronavigator.com
Re: Sugestie na nowy artykuł.
Nie popędzam ale też nic nowego nie napiszę