Black Box v9

Tutaj możemy porozmawiać o sprzęcie i modyfikacjach C64.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
hsimpson
Posty: 91
Rejestracja: 30 lip 2012, 12:14

Re: Black Box v9

#61 Post autor: hsimpson »

W takim wypadku zgłaszam się:)

hsimpson - 1 szt.

Awatar użytkownika
maliniak
Posty: 62
Rejestracja: 19 maja 2016, 19:18

Re: Black Box v9

#62 Post autor: maliniak »

jak wygląda sprawa z udostępnieniem wsadu gala w przypadku kiedy nie chcę zakupu pcb, tylko dokonać samemu wytrawienia jednego pcb?

hobocti77x_
Posty: 167
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Black Box v9

#63 Post autor: hobocti77x_ »

hsimpson pisze:
28 sie 2023, 20:17
W takim wypadku zgłaszam się:)

hsimpson - 1 szt.
Prawde mówiac nawet nie mam tych PCB które oferuje :lol:. Dla siebie wczesniej zrobilem te które sa na filmie, wiec nawet nie chce ich nikomu oferowac tym bardziej ze je wykozystam w przyszlosci.
Napisz moze w czym problem z lutowaniem czy moze z zaprogramowaniem. Moze ktos w okolicy Ci pomoze.
W kazdym razie odnotowalem , wiec jesli cos sie zmieni to Cie powiadomie
maliniak pisze:
28 sie 2023, 22:02
jak wygląda sprawa z udostępnieniem wsadu gala w przypadku kiedy nie chcę zakupu pcb, tylko dokonać samemu wytrawienia jednego pcb?
Na razie nie ma innej formy pozyskania wsadu.

Awatar użytkownika
rime.
Posty: 156
Rejestracja: 24 sty 2019, 02:52
Grupa: Fancy Rats

Re: Black Box v9

#64 Post autor: rime. »

Popełniłem newsa o replice BB9 na C64.FUN, zapraszam do lektury :-)
maliniak pisze:
28 sie 2023, 22:02
jak wygląda sprawa z udostępnieniem wsadu gala w przypadku kiedy nie chcę zakupu pcb
Gregor ustalił okres "karencji" dla wsadu, możesz poczekać, ale szybciej będzie zamówić płytki. Z tańszą wysyłką którą u nas dostarcza PP, to nie jest majątek. Automatycznie wesprzesz też jego konto na PCBWay. Warto docenić trud z jakim musiał się zmierzyć chociaż w ten sposób.

Awatar użytkownika
hsimpson
Posty: 91
Rejestracja: 30 lip 2012, 12:14

Re: Black Box v9

#65 Post autor: hsimpson »

hobocti77x_ pisze:
29 sie 2023, 14:14
Prawde mówiac nawet nie mam tych PCB które oferuje :lol:. Dla siebie wczesniej zrobilem te które sa na filmie, wiec nawet nie chce ich nikomu oferowac tym bardziej ze je wykozystam w przyszlosci.
Napisz moze w czym problem z lutowaniem czy moze z zaprogramowaniem. Moze ktos w okolicy Ci pomoze.
Wstyd się przyznać, ale moje zdolności przy operowaniu lutownicą, to najwyżej umiejętność przylutowania kabla.
Jeśli ktoś będzie zamawiał płytki, chętnie się przyłączę. Oczywiście zwrócę koszty części i pracy przy uruchomieniu.

hobocti77x_ pisze:
29 sie 2023, 14:14
W kazdym razie odnotowalem , wiec jesli cos sie zmieni to Cie powiadomie
Dziękuję :)

hobocti77x_
Posty: 167
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Black Box v9

#66 Post autor: hobocti77x_ »

radius75 pisze:
26 sie 2023, 23:38
I świetnie.
Jest szansa na naprowadzenie programistów Vice i Ultimate na właściwy trop jak nalezy poprawnie zaemulować bb9?
Przynajmniej od strony funkcjonalnej. Glicze graficzne chyba nie wplywają na ogólne dzialanie prawidłowej emulacji?
Najpierw opiszę skąd są te zakłócenia.
Program organów intensywnie korzysta z rozkazu

Kod: Zaznacz cały

DECD jmp ($0115)
.
Jest to rozkaz 3-bajtowy. Wykonując go, procesor czyta adresy DECD, DECE, DECF bit 0 adresu za każdym razem trafia do rejestru sterującego linii GAME. Ustawia w kolejnych cyklach linie GAME na 1, 0, 1, czyli czytajac bajt 2 na chwilę włącza tryb Ultimate, aby czytajac 3 go znow wyłączyć.
Ale jeśli podczas wykonywania tej instrukcji 6502 odczyta drugi bajt wlaczajac tryb Ultimat, a VIC zacznie wyświetlać BAD line, to przez całą BAD linie VIC-II traci dostęp do RAM, stąd to zakłócenie.
Sztuczka polega na tym, aby GAL wykrył tę sytuację i zablokował aktualizację rejestru GAME w drugim cyklu.

Awatar użytkownika
maliniak
Posty: 62
Rejestracja: 19 maja 2016, 19:18

Re: Black Box v9

#67 Post autor: maliniak »

rime. pisze:
29 sie 2023, 14:37
Automatycznie wesprzesz też jego konto na PCBWay. Warto docenić trud z jakim musiał się zmierzyć chociaż w ten sposób.
Mogę wesprzeć w inny sposób np. przelewem. Mi zakup pcb nie jest potrzebny.

radius75
Posty: 102
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Black Box v9

#68 Post autor: radius75 »

hobocti77x_ pisze:
29 sie 2023, 22:54
radius75 pisze:
26 sie 2023, 23:38
I świetnie.
Jest szansa na naprowadzenie programistów Vice i Ultimate na właściwy trop jak nalezy poprawnie zaemulować bb9?
Przynajmniej od strony funkcjonalnej. Glicze graficzne chyba nie wplywają na ogólne dzialanie prawidłowej emulacji?
Najpierw opiszę skąd są te zakłócenia.
Program organów intensywnie korzysta z rozkazu

Kod: Zaznacz cały

DECD jmp ($0115)
.
Jest to rozkaz 3-bajtowy. Wykonując go, procesor czyta adresy DECD, DECE, DECF bit 0 adresu za każdym razem trafia do rejestru sterującego linii GAME. Ustawia w kolejnych cyklach linie GAME na 1, 0, 1, czyli czytajac bajt 2 na chwilę włącza tryb Ultimate, aby czytajac 3 go znow wyłączyć.
Ale jeśli podczas wykonywania tej instrukcji 6502 odczyta drugi bajt wlaczajac tryb Ultimat, a VIC zacznie wyświetlać BAD line, to przez całą BAD linie VIC-II traci dostęp do RAM, stąd to zakłócenie.
Sztuczka polega na tym, aby GAL wykrył tę sytuację i zablokował aktualizację rejestru GAME w drugim cyklu.
Dzięki za objaśnianie ktore zacytowałam w watku o bb9 na github.
Greopaz odpisał:
[ah much better idea would be to gate game/exrom with phi2 and not let the vicii see ultimax mode :)]

hobocti77x_
Posty: 167
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Black Box v9

#69 Post autor: hobocti77x_ »

Cóż, polskie oprogramowanie nie jest dla nich priorytetem.
Jeśli Polacy go nie zachowają, to nikt go nie zachowa. :?

radius75
Posty: 102
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Black Box v9

#70 Post autor: radius75 »

Rozumiem ze w prawdziwym bb9 zastosowanie bramki logiczneji w GAL dla sygnałów phi2 i exrom/game odpada? Bo tak zrozumialem pomysł Gideona na emulację.
Czy ich rozwiązanie ma jakieś znaczenie dla poprawnej pracy emulowanego bb9? Oprócz tego że opiera się na innym rozwiązaniu, czy wypływa jakoś negatywnie na odzwierciedlenie działania oryginału?
Bo jeśli nie widać różnicy...

hobocti77x_
Posty: 167
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Black Box v9

#71 Post autor: hobocti77x_ »

Po pierwsze najpierw trzebaby przerobic PCB aby ten sygnal doprowadzic ;)
Pod drugie tracimy jedno wyprowadzenie, wciz nie wiemy czy oryginalny GAL wspieral wieksza pamiec. Zrobilem eksperyment i uzyskalem wsparcie dla 256 kB EPROM, a przy jego rozwiazaniu bedzie co najwyzej 128 kB.
Po drugie tym GAL-em mozna przeciez sterowac programem z zewnatrz i co w tedy ? Wyobrazmy sobie ze napiszemy taki program ktory pracuje w trybie Ultimate (jak MAX machine) a przy jego rozwiazaniu procesor bedzie w Ultimate ale VIc juz nie :lol:

radius75
Posty: 102
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Black Box v9

#72 Post autor: radius75 »

Jakieś przykładowe programy na bb9, manual do bb9? Nigdzie sie z tym nie spotkałem. A być może ułatwiłyby testy i weryfikację poprawności działania. A tak to można gdybać co autor miał na myśli :lol:
Klawiatura muzyczna i wstawka tytułowa są napisane z użyciem poleceń bb9, to juz dobrze wróży. Ale czy wyczerpuje temat jeśli mowa o testowaniu to ciężko powiedzieć.

radius75
Posty: 102
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Black Box v9

#73 Post autor: radius75 »

Otworzyłem ticket na Vice Sourceforge dotyczący poprawy emulacji.
W temacie naprawy działania polecenia <-q i resetu z wciśnięta spacją.
Drugi ticket poszedł na GitHub 1541Ultimate.

--
Build r44475 Vice zawiera już poprawkę Greopaza dla emulacji bb9

radius75
Posty: 102
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Black Box v9

#74 Post autor: radius75 »

Działa dobrze. <-q i rożne opcje resetu zgodnie z instrukcją.
Nawet program "Synthimat 64" po reset+Control uruchamia się ponownie, tak jak mówi instrukcja.

radius75
Posty: 102
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Black Box v9

#75 Post autor: radius75 »

Również gra Quango w ten sposób daje się uruchomić. Wiele pirackich wersji tej gry na CSDB jest raczej uszkodzonych, dopiero trzecia jaką pobrałem pozwala zrestartować się i uruchomić ponownie przez Control+Reset na BB9.

hobocti77x_
Posty: 167
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Black Box v9

#76 Post autor: hobocti77x_ »

Tak powinno byc. Generalnie wszystkie programy powinny dzialac.
po Q Odzczyt lokacji miedzy De00-Deff nie powinien zawiesic juz komputera a czytanie zawsze powinno dac ten sam wynik.
np. ?peek(56880) zawsze powinno dac 86. Bylo to sprawdzone na oryginale i sygnalizowalem to na elektrodzie.
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewt ... highlight=
Poprawiem to juz jakis czas temu i testowalem, taka poprawke otrzymaja osoby które zakupily PCB. Dolacze tez gratis pliki pozwalajace uruchomic BBv3 na tej samej PCB. Calkiem mozliwe ze polacze je tak aby moglybyc dostepne na jednym kartridgu.
W sumie u mnie wszysko juz chyba dziala jak w oryginale. Czekam ze moze ktos znajdzie jakis blad.

Awatar użytkownika
wegi
Posty: 839
Rejestracja: 14 lip 2009, 01:17

Re: Black Box v9

#77 Post autor: wegi »

O ile pamiętam Final3 miał też taką przypadłość że nawet po jego ZAPie w IO1 i IO2 ($DE00-$DFFF) był widoczny cały czas ROM carta. Z BB9 nie mam pojęcie - nigdy nie miałem w ręku.
2021.06.16 "U mnie w okolicy też nikt nie umarł - ale nie będę na tej podstawie twierdził, że Covid nie istnieje ani że nie jest żadnym zagrożeniem"

2023.09.09 U mnie też nikt nie umarł włącznie z ciotką chorą na białaczkę. Dwukrotnie zaszczepiona dostała covida w szpitalu - żyje. Ta plandemia to już jak Bóg - wszędzie jest i nikt go nie widział.

hobocti77x_
Posty: 167
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Black Box v9

#78 Post autor: hobocti77x_ »

Nie wiem jak w Final3, ale z oryginalnym Action Replay można było zawiesić komputer po odczycie DE00-DEFF.
"Na szczescie" w VICE to poprawili ;)
W BB9 rejestry są odłączone do czasu użycia RESET, ale w DE00-DEFF pozostaje widoczna pamięć EPROM.
Na przykład odczyt 56880 zawsze daje 86. W każdym razie o zawieszeniu odczytem lub zapisem nie ma mowy.

Awatar użytkownika
wegi
Posty: 839
Rejestracja: 14 lip 2009, 01:17

Re: Black Box v9

#79 Post autor: wegi »

Jak widać na schemacie strob zapisu AR do 273-ki nie odróżniał operacji odczytu i zapisu, dlatego przy odczycie (np. BIT $DE34) obszaru IO1 ($DE00-$DEFF) zatrzaskiwane są śmieci z szyny danych. To że to poprawili w VICE nie wiem czy jest takie dobre, bo nie jest to prawdziwa już emulacja tego carta. Może ma to sens, jeżeli późniejsze wersje AR rozróżniały sygnał R/W dla strobu.
ACTION73.png
ACTION73.png (59.24 KiB) Przejrzano 869 razy
Widać na schemacie FINAL III że IO1 i IO2 podłączone jest na stałe i niczym nie można ich wyłączyć. Tym samy daje to pole do popisu programom testującym obecność cartridge'a.
Schematic_FINAL III PLUS THT VERSION_2023-09-10.png
Schematic_FINAL III PLUS THT VERSION_2023-09-10.png (126.08 KiB) Przejrzano 869 razy
2021.06.16 "U mnie w okolicy też nikt nie umarł - ale nie będę na tej podstawie twierdził, że Covid nie istnieje ani że nie jest żadnym zagrożeniem"

2023.09.09 U mnie też nikt nie umarł włącznie z ciotką chorą na białaczkę. Dwukrotnie zaszczepiona dostała covida w szpitalu - żyje. Ta plandemia to już jak Bóg - wszędzie jest i nikt go nie widział.

hobocti77x_
Posty: 167
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Black Box v9

#80 Post autor: hobocti77x_ »

Czyli wychodzi ze BB9 przewyzsza AR i Final3 :lol:
Najciekawsze jest to ze tak naprawde nie wiadomo jak BB9 odlacza sie od szyny. Przygotowalem sobie kilka mozliwych wariantow ale nadal nie wiem jak naprawde to tam jest zrobione. Aby sie tego dowiedziec musialbym wziasc w rece prawdziwy i pomierzyc go za pomoca probnika stanow /oscyloskopu.
Problem w tym ze ostatnim codem jest ten sam kod ktory jest wielokrotnie urzywany do odlaczania carta i wczesniej uzyty nigdy nie odlacza rejestrow. Pomysalem w takim razie ze to musi byc jakas niepowtarzalna sekwencja kodow i doszedlem do 3 kodow w odpowiedniej kolejnosci w 5 cyklach dostepu.Dopiero wowczas byla to unikalna sekwencja i o dziwo zaczelo dzialac. :lol:
Teraz juz wiem dlaczego NASA i wojsko chcialo zmonopolizowac GAL-e :roll:
Jak widac BB9 skrywa jeszcze wiele tajemnic.
Ciekawe czy tego efektu ktory poprawilem z pustymi liniami nie daloby sie jakos wykozystac w grafice.
W koncu moznaby w nich np. podstawic VIC-owi dodatkowe kolory z alternatywnej pamieci :lol:

ODPOWIEDZ