Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9
: 13 wrz 2022, 12:41
Zapraszamy na testy video - najnowszego Joysticka (Mini Arcade Sticka) o nazwie JOYCART - autorstwa „Profesora” Larka przeznaczonego dla wszystkich klasycznych komputerów 8/16 bit z naszej młodości: Atari XL/XE, Atari ST, Commodore 64, Commodore Amiga, ZX Spectrum, Amstrad CPC, MSX (w przyszłości też planowana obsługa konsol: Sega Megadrive oraz Atari 7800).
JOYCART to po prostu będzie uniwersalny i bardzo dobrej jakości kontroler do wszystkich retro sprzętów ze złączem DB-9. Poniedziałkowy test był wykonywany na ATARI800XL, zaś środowy będzie na Amidze CD32, jednak najpierw oddajmy głos autorowi konstrukcji i pomysłodawcy tego joysticka, czyli Larkowi:
Nazwa JOYCART - pochodzi trochę od joysticka, trochę od cartridge'a, a trochę od gocarta . Cena - będzie oscylować w granicach 300zł. Ostateczną cenę podam, jak zamówię wszystkie części do pierwszej partii. Trzeba jednak zauważyć, iż JOYCART jest wyposażony w markowy drążek i gałkę japońskiej firmy SANWA, co gwarantuje precyzyjne sterowanie. Grafika zawarta na modelu udostępnionym Borsukowi jest poglądowa. Prawdopodobnie będzie jeszcze można dokupić pokrowiec robiony przez Fankę Larka i Borsuka, ale to na razie jest w dalekich planach.
Na początek w zestawie będą kartridże (umożliwiające podłączenie do różnych systemów): Atari Classic (klasyczny jednoprzyciskowy joy), Atari 2B+ (standard 3 przycisków, też obsługujący 1 przyciskowe gry), C64 Classic, C64 3 Fires, Amstrad CPC, ZX Spectrum Sinclair, ZX Specrtum Kempston, Amiga, MSX. W przyszłości prawdopodobnie dojdzie Sega i Atari 7800 oraz być może przejściówka na USB, żeby można używać JOYCARTA z PC/Maliną. Zauważcie, że JOYCART będzie obsługiwał DODATKOWE PRZYCISKI (dwa, a nawet trzy!) w klasycznych grach, które takową funkcje posiadają. Na przykład Spy Hunter i Scramble, DropZone, The Last Starfighter (Atari XL/XE), czy Lionheart, Turrican III, Apidya, Cabal, Jim Power (Amiga - wersje normalne lub z WHDLOAD). Inne komputery także posiadaj gry na dwa lub więcej przycisków, zaś Amstrad i MSX miały w standardzie zaimplementowaną obsługę dwóch przycisków (choć nie zawsze programiści to wykorzystywali w grach).
JOYCART posiada też taką świetną funkcję jak dodatkowy przycisk "GÓRA / UP" (mapowanie kierunku "góra" z joya, który działa na wszystkich systemach niezależnie od włożonego kartridża) oraz przycisk "AUTO" dla autofire - ten działa tylko na systemach, które podają zasilanie na złącze joysticka (czyli np. na Amstradzie CPC i Sinclair nie zadziała, bo tam nie ma zasilania, ale już na Kempston będzie działać). Dzięki dodatkowemu przyciskowi GÓRA / UP będzie możliwe skakanie za pomocą przycisku w grach, które wcześniej wymagały do tego wychylenia joysticka w górę. Oczywiście ciągle będzie można skakać także poprzez klasyczne wychylenie kontrolera.
JOYCART będzie produkowany w dwóch wersjach: dla praworęcznych i leworęcznych graczy, z gałką po lewej i po prawej stronie - do wyboru przed zakupem. W najbliższej przyszłości powstanie dedykowany JOYCARTOWI mail, na który będzie można składać zamówienia.
A teraz znowu ja, czyli Borsuk i moje wrażenia po długim teście na Atarynie, który możecie zobaczyć tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=5F3nAonVtRY
Decathlon skończony cały i wygrane prawie wszystko, w tym biegi na 400 i 1500, Bomb Jack VBXE – 15 plansza i 5 żyć, przerwałem bo szło na życiówkę, trudny The Last Squadron – z marszu do 6 etapu na 1 kredycie i wyborne sterowanie, The Last Starfighter – 1 przycisk strzelanie, drugi mapa galaktyki, trzeci zmiana broni. (klawiatura staje się zbędna), Drop Zone miazga – 1 przycisk strzelanie, 2 – bomba, 3 – znikanie. Podobnie z Defender… International Karate – jajecznica z jaj wrogów robiona na każdym kroku. Polecam zobaczyć test live video! Powiem szczerze bez żadnego słodzenia Larkowi, że to NAJLEPSZY DŻOJ jaki miałem w rękach do kompów 8 i 16 bit (jakość grania jak na customowych stickach robionych pod zamówienie). Ode mnie ocena MEDAL, ale zobaczymy jak się spisze JOYCART w środę w Sensible World of Soccer bo tu potrzebna jest szybkość działania i precyzja, a także na innych systemach: Speccy, MSX, Amstrad, Commodore 64.
ZALETY:
- dzięki wymiennym kartridżom kompatybilny ze wszystkimi retro komputerami ze złączem DB9.
- drążek i gałka japońskiego producenta SANWA! Możliwość odkręcenia battopa i zmiany na kulkę. Świetna precyzja, szybkość działania i wytrzymałość w jednym.
- trzy przyciski fire o różnych funkcjach.
- przycisk zastępujący kierunek GÓRA / UP, przycisk autofire. W sumie 5 przycisków o różnym zastosowaniu.
- trwałość obudowy i jakość wykonania.
- dobre i wytrzymałe przyciski fire (ostro napieprzałem w nie w Bomb Jack, Commando, Last Starfighter)
- cena na początek tylko 300 zł, Gała Sanwy, chyba z 6 kartridży w zestawie (Spectrumy Kempston i Sinclair, Atari XL/XE/ST, C64, Amiga, MSX ,Amstrad), jak za tą cenę to promocja, patrząc na ceny starych sticków na allegro itp…
WADY:
- jestem przyzwyczajony do dużych rozmiarów sticków, więc muszę inaczej układać ręce i palce, myślę, że to kwestia przyzwyczajenia.
Jak wspomniałem, na razie dla mnie miazga, ocena na MEDAL i jestem przekonany, że test na Amidzie, Sensible World of Soccer, a także innych grach (w tym dwuprzyciskowych) też przejdzie elegancko, ale to zobaczymy w środę TUTAJ:
https://www.youtube.com/watch?v=Xfut-RIVZVw
Zanim ruszy zbieranie zamówień na JOYCARTY jeszcze przetestujemy je na C64, MSX, Amstradzie, ZX Spectrum – możliwe, że już w ten weekend.
JOYCART to po prostu będzie uniwersalny i bardzo dobrej jakości kontroler do wszystkich retro sprzętów ze złączem DB-9. Poniedziałkowy test był wykonywany na ATARI800XL, zaś środowy będzie na Amidze CD32, jednak najpierw oddajmy głos autorowi konstrukcji i pomysłodawcy tego joysticka, czyli Larkowi:
Nazwa JOYCART - pochodzi trochę od joysticka, trochę od cartridge'a, a trochę od gocarta . Cena - będzie oscylować w granicach 300zł. Ostateczną cenę podam, jak zamówię wszystkie części do pierwszej partii. Trzeba jednak zauważyć, iż JOYCART jest wyposażony w markowy drążek i gałkę japońskiej firmy SANWA, co gwarantuje precyzyjne sterowanie. Grafika zawarta na modelu udostępnionym Borsukowi jest poglądowa. Prawdopodobnie będzie jeszcze można dokupić pokrowiec robiony przez Fankę Larka i Borsuka, ale to na razie jest w dalekich planach.
Na początek w zestawie będą kartridże (umożliwiające podłączenie do różnych systemów): Atari Classic (klasyczny jednoprzyciskowy joy), Atari 2B+ (standard 3 przycisków, też obsługujący 1 przyciskowe gry), C64 Classic, C64 3 Fires, Amstrad CPC, ZX Spectrum Sinclair, ZX Specrtum Kempston, Amiga, MSX. W przyszłości prawdopodobnie dojdzie Sega i Atari 7800 oraz być może przejściówka na USB, żeby można używać JOYCARTA z PC/Maliną. Zauważcie, że JOYCART będzie obsługiwał DODATKOWE PRZYCISKI (dwa, a nawet trzy!) w klasycznych grach, które takową funkcje posiadają. Na przykład Spy Hunter i Scramble, DropZone, The Last Starfighter (Atari XL/XE), czy Lionheart, Turrican III, Apidya, Cabal, Jim Power (Amiga - wersje normalne lub z WHDLOAD). Inne komputery także posiadaj gry na dwa lub więcej przycisków, zaś Amstrad i MSX miały w standardzie zaimplementowaną obsługę dwóch przycisków (choć nie zawsze programiści to wykorzystywali w grach).
JOYCART posiada też taką świetną funkcję jak dodatkowy przycisk "GÓRA / UP" (mapowanie kierunku "góra" z joya, który działa na wszystkich systemach niezależnie od włożonego kartridża) oraz przycisk "AUTO" dla autofire - ten działa tylko na systemach, które podają zasilanie na złącze joysticka (czyli np. na Amstradzie CPC i Sinclair nie zadziała, bo tam nie ma zasilania, ale już na Kempston będzie działać). Dzięki dodatkowemu przyciskowi GÓRA / UP będzie możliwe skakanie za pomocą przycisku w grach, które wcześniej wymagały do tego wychylenia joysticka w górę. Oczywiście ciągle będzie można skakać także poprzez klasyczne wychylenie kontrolera.
JOYCART będzie produkowany w dwóch wersjach: dla praworęcznych i leworęcznych graczy, z gałką po lewej i po prawej stronie - do wyboru przed zakupem. W najbliższej przyszłości powstanie dedykowany JOYCARTOWI mail, na który będzie można składać zamówienia.
A teraz znowu ja, czyli Borsuk i moje wrażenia po długim teście na Atarynie, który możecie zobaczyć tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=5F3nAonVtRY
Decathlon skończony cały i wygrane prawie wszystko, w tym biegi na 400 i 1500, Bomb Jack VBXE – 15 plansza i 5 żyć, przerwałem bo szło na życiówkę, trudny The Last Squadron – z marszu do 6 etapu na 1 kredycie i wyborne sterowanie, The Last Starfighter – 1 przycisk strzelanie, drugi mapa galaktyki, trzeci zmiana broni. (klawiatura staje się zbędna), Drop Zone miazga – 1 przycisk strzelanie, 2 – bomba, 3 – znikanie. Podobnie z Defender… International Karate – jajecznica z jaj wrogów robiona na każdym kroku. Polecam zobaczyć test live video! Powiem szczerze bez żadnego słodzenia Larkowi, że to NAJLEPSZY DŻOJ jaki miałem w rękach do kompów 8 i 16 bit (jakość grania jak na customowych stickach robionych pod zamówienie). Ode mnie ocena MEDAL, ale zobaczymy jak się spisze JOYCART w środę w Sensible World of Soccer bo tu potrzebna jest szybkość działania i precyzja, a także na innych systemach: Speccy, MSX, Amstrad, Commodore 64.
ZALETY:
- dzięki wymiennym kartridżom kompatybilny ze wszystkimi retro komputerami ze złączem DB9.
- drążek i gałka japońskiego producenta SANWA! Możliwość odkręcenia battopa i zmiany na kulkę. Świetna precyzja, szybkość działania i wytrzymałość w jednym.
- trzy przyciski fire o różnych funkcjach.
- przycisk zastępujący kierunek GÓRA / UP, przycisk autofire. W sumie 5 przycisków o różnym zastosowaniu.
- trwałość obudowy i jakość wykonania.
- dobre i wytrzymałe przyciski fire (ostro napieprzałem w nie w Bomb Jack, Commando, Last Starfighter)
- cena na początek tylko 300 zł, Gała Sanwy, chyba z 6 kartridży w zestawie (Spectrumy Kempston i Sinclair, Atari XL/XE/ST, C64, Amiga, MSX ,Amstrad), jak za tą cenę to promocja, patrząc na ceny starych sticków na allegro itp…
WADY:
- jestem przyzwyczajony do dużych rozmiarów sticków, więc muszę inaczej układać ręce i palce, myślę, że to kwestia przyzwyczajenia.
Jak wspomniałem, na razie dla mnie miazga, ocena na MEDAL i jestem przekonany, że test na Amidzie, Sensible World of Soccer, a także innych grach (w tym dwuprzyciskowych) też przejdzie elegancko, ale to zobaczymy w środę TUTAJ:
https://www.youtube.com/watch?v=Xfut-RIVZVw
Zanim ruszy zbieranie zamówień na JOYCARTY jeszcze przetestujemy je na C64, MSX, Amstradzie, ZX Spectrum – możliwe, że już w ten weekend.