ࡱ> [pbjbj=ΐΐda  ZZZZZnnnnd,n+zxxxkkk+++++++$.0B*+Zkkkkk*+ZZx+kZxZ+k+H)|)x_%n )*+0+)0 0$))0Z*8kkkkkkk*+*+kkk+kkkk0kkkkkkkkk  :Analiza i interpretacja wiersza jest jednym z najtrudniejszych zadaD maturalnych. Wymaga umiejtno[ci napisania eseju interpretacyjnego, znajomo[ci teorii liryki. Podjcie si tego zadania wymaga wyobrazni, oczytania, swego rodzaju wra|liwo[ci na jzyk poetycki. Autorzy utworw lirycznych opisuj przecie| przede wszystkim wBasne prze|ycia, emocje, doznania. Wa|na jest zatem zdolno[ interpretujcego wiersz do empatii, a zatem do wczucia si w to, co prze|ywa HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/794/',290)" podmiot liryczny (czyli "ja" liryczne). Z drugiej strony prawidBowe rozwinicie tematu wymaga te| swego rodzaju "wiedzy technicznej", a zatem umiejtno[ci zidentyfikowania typu opisywanego wiersza, [rodkw stylistycznych, jakich u|yB autor itp. I. Analiza Pierwszy etap pracy nad wierszem to analiza. Polega ona na opisie budowy i kompozycji wiersza. Na tym etapie najwa|niejsze jest udzielenie odpowiedzi na nastpujce pytania: 1) Czy wiersz ma tytuB - je[li tak, zastanw si, jakiego rodzaju informacji on dostarcza (mo|emy w nim odnalez informacj o gatunku wiersza, jego adresacie, temacie). Zwr uwag na to, jak form ma tytuB (zdania orzekajcego, pytajcego, rozkazujcego?) 2) Czy wiersz posiada motto (jak np. w balladzie Adama Mickiewicza "Romantyczno["), jaka jest jego rola? 3) Jakiego gatunku lirycznego u|yB autor? (np. HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/379/',290)" hymn, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/286/',290)" fraszka, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/367/',290)" bajka, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/372/',290)" elegia, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/395/',290)" sonet, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/793/',290)" pie[D, psalm, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/389/',290)" oda, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/302/',290)" tren, limeryk itp.); mo|e jest to gatunek synkretyczny? (np. HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/368/',290)" ballada, powie[ poetycka, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/291/',290)" sielanka) - Informacj o gatunku wiersza czsto mo|emy odnalez ju| w jego tytule, np. "Elegia o ... [chBopcu polskim]", "Oda do mBodo[ci", "Pie[D o spustoszeniu Podola", "Psalmy przyszBo[ci". - W niektrych epokach poeci preferowali okre[lone gatunki - je[li masz do zinterpretowania wiersz poety antycznego, mo|e to by np. HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/389/',290)" oda, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/302/',290)" tren, HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/372/',290)" elegia, anakreontyk. Twrcy barokowi za[ upodobali sobie HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/395/',290)" sonet, romantyczni - gatunki synkretyczne. 4) Jaki to rodzaj liryki? 5) Kto jest podmiotem lirycznym w wierszu? Trzeba by ostro|nym w uto|samianiu go z autorem, nawet je[li wszystko wskazuje na to, |e faktycznie opisuje on swoje osobiste prze|ycia (bardzo czsty bBd popeBniany jest przy interpretacji "Trenw" - tam podmiotem lirycznym jest Jan - takie imi pojawia si w utworze, a nie Jan Kochanowski, jak to si zwykle przyjmuje). 6) Kto jest adresatem lirycznym w wierszu - mo|e to by jedna, konkretna osoba (jak w utworze C.K. Norwida "Do obywatela Johna Brown"), tzw. adresat uoglniony (np. strudzony go[ we fraszce Jana Kochanowskiego "Na lip"), grupa osb (np. krytycy literaccy w wierszu Juliana Tuwima "Do krytykw"), a nawet pokolenie (np. w wierszu Adama Asnyka "Do mBodych"). Adresatem wiersza mo|e by rwnie| przedmiot czy pojcie abstrakcyjne (miBo[, [mier itp.). Zauwa|, |e w ka|dej strofie wiersza adresatem mo|e by kto[ inny. Tak jest np. w wierszu pt. "Lament Zwitokrzyski". Tam cierpica Matka Boska zwraca si m.in. do anioBa Gabriela, innych matek, Jezusa. 7) Jaka jest budowa wiersza, a zatem: - Czy jest stychiczny (cigBy) czy skBada si ze zwrotek, je[li tak, to ilu? - Jaka jest liczba wersw w strofie (zob. rodzaje zwrotek)? - Jaki jest system wersyfikacji w wierszu? - Z ilu sylab skBada si ka|dy wers, czy wystpuje [redniwka? - Czy wystpuj rymy (zob. rodzaje rymw)? Jakie? Jaki jest ich ukBad? - Jaka jest struktura wiersza - regularna, nieregularna? Czy utwr dzieli si na wyrazne cz[ci? Zwr uwag na zupeBnie nowatorskie formy wiersza, jakie pojawiaj si np. u futurystw. - Czy wystpuje refren? 8) Jakich [rodkw stylistycznych u|yB autor? Co chciaB podkre[li przez u|ycie takich, a nie innych [rodkw? 9) Jakiego sposobu obrazowania u|yB autor? Istnieje tu kilka mo|liwo[ci. Po pierwsze, autor mo|e opisywa rzeczywisto[ w sposb realistyczny (bdziemy tu mieli zatem do czynienia ze stosowaniem antycznej zasady HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/384/',290)" mimesis, czyli na[ladowania rzeczywisto[ci w sztuce), czy fantastyczny (autor wprowadza do [wiata przedstawionego elementy, ktrych nie odnajdziemy w realnym [wiecie, np. postacie  krasnale, wr|ki itp. Oryginalne formy obrazowania wyksztaBciBy takie kierunki poetyckie jak symbolizm, ekspresjonizm, impresjonizm itp. Po opisaniu "warstwy technicznej" wiersza mo|na przystpi do interpretacji, a zatem odkrycia jego warstwy znaczeniowej. Pamitajmy jednak, |e analizy i interpretacji nie nale|y sztucznie oddziela, nie s to dwie niezale|ne od siebie cz[ci pracy. Je[li np. dokonujc analizy ustalimy, i| autor nie nadaB swojemu utworowi tytuBu, w interpretacji jest miejsce na to, by zastanowi si, dlaczego autor dokonaB takiego wyboru. Do interpretacji wiersza przydadz si nastpujce informacje: biografia autora - najcz[ciej wa|ne wydarzenia z |ycia danego poety maj wpByw na caB jego twrczo[ (np. do[wiadczenia wojny i okupacji na twrczo[ poetw nale|cych do tzw. pokolenia Kolumbw) czy autor nale|aB do okre[lonej grupy poetyckiej (znane grupy poetyckie to: Skamander, {agary, futury[ci, dadai[ci, Awangarda Krakowska); je[li tak - tematyka utworu i jego kompozycja bdzie zazwyczaj odpowiadaBa zaBo|eniom programowym grupy. Na przykBad we wczesnych wierszach Skamandrytw (cho nie mieli oni wsplnego programu poetyckiego) podmiotem lirycznym jest najcz[ciej tzw. zwykBy czBowiek, mieszkaniec miasta ("poetyka codzienno[ci"); Skamandryci wprowadzali te| do jzyka swych wierszy elementy mowy potocznej (np. gwary ulicznej); w swej poezji gBosili pochwaB |ycia (tzw. witalizm i aktywizm). Takie informacje bd np. przydatne do odpowiedzi na pytanie, jak dany utwr plasuje si na tle znanego ci dorobku tego autora. Czy podejmuje tematyk charakterystyczn dla tego twrcy, czy wrcz przeciwnie, jest w jego twrczo[ci zupeBn nowo[ci? Kolejne etapy to: Ustalenie tematu i sensu utworu, a zatem zadanie sobie pytania, o czym jest wiersz? Je[li pojawia si pomysB - stawiamy tzw. hipotez interpretacyjn i staramy si odnalez te elementy, ktre j potwierdz. W toku rozwa|aD mo|e si jednak okaza, |e temat wiersza jest inny, ni| zakBadali[my na pocztku. Konteksty - utwr poetycki nigdy nie powstaje w pr|ni; jego autor ma przecie| jaki[ [wiatopogld, czsto wypBywajcy z dominujcych w danej epoce nurtw filozoficznych; niebagateln rol peBni tu rwnie| historia, zwBaszcza tej jej momenty, ktre dostarczaj wszystkim, a zatem tak|e poetom, wielu silnych prze|y (wojny, odzyskanie niepodlegBo[ci itp.). Konteksty filozoficzne i historyczne maj bardzo czsto wpByw na wybr tematu, np. w [redniowieczu bardzo popularny byB motyw taDca [mierci (danse macabre), w baroku - przemijania (vanitas), w romantyzmie - motyw pielgrzyma, w MBodej Polsce - motyw nieuchronnego upadku cywilizacji (przypomnij sobie poezj dekadenck i wpByw, jaki wywarBa na ni filozofia Schopenhauera). Nawizania - autor bardzo czsto [wiadomie nawizuje do innych dzieB poprzez mniej lub bardziej czytelne aluzje, cytaty, odwoBania. Na przykBad w aluzji literackiej poeta z rozmysBem nawizuje do innego dzieBa. Czyni to w sposb mniej lub bardziej bezpo[redni, liczc na spostrzegawczo[ czytelnika, jego znajomo[ literatury. Czsto swj zamiar autor sygnalizuje ju| w tytule utworu, np. wiersz Kaziemiery IBBakowiczwny "Opowie[ maB|onki [w. Aleksego" to nawizanie do [redniowiecznej "Legendy o [w. Aleksym", wiersz BolesBawa Le[miana "Urszula Kochanowska" przywodzi na my[l "Treny" Jana Kochanowskiego, itp. Czsto aluzja jest ukryta w utworze (np. w motcie), aluzj mo|e by nawet sama forma wiersza. Kolejny etap to odpowiedz na pytanie, po co autor przywoBuje inne utwory - mo|e chce np. ukaza znane ju| motywy w nowym [wietle? Je[li tak, sprbuj odpowiedzie na pytanie, jak oryginaln my[l zawarB poeta w wierszu. Niekiedy nawizanie do utworu innego poety polega na tym, |e autor [wiadomie i w sposb oczywisty nawizuje do stylu i poetyki innego utworu. Jego wiersz mo|e by zatem parafraz, pastiszem, trawestacj (przerbka powszechnie znanego utworu w celu wywoBania efektu komicznego, np. kiedy bardzo powa|ny i doniosBy temat zostaje ujty w sposb bBahy, tak jak dzieje si to w poemacie heroikomicznym), stylizacj. Utwory niektrych poetw zyskaBy niezwykB popularno[ w[rd innych twrcw, tak |e zjawiskom nawizywania do nich nadano specyficzne nazwy, np. osjanizm, czyli po[rednie lub bezpo[rednie nawizywanie do tematyki i r|nych elementw [wiata przedstawionego w tzw. pie[niach Osjana, autorstwa Macphersona, w ktrych autor podkre[laB przede wszystkim rol uczu w |yciu czBowieka. Warto tak|e zastanowi si, czy wiersz niesie ze sob jakie[ przesBanie, czy to, co chciaB wyrazi HYPERLINK "javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/794/',290)" podmiot liryczny ma warto[ uniwersaln, czy wrcz przeciwnie. Dajemy tym samym odpowiedz na pytanie, po co wBa[ciwie taki wiersz powstaB - by uczy, bawi, wzrusza, nawoBywa do walki (np. poezja tyrtejska)? Nasza ocena, a zatem odpowiedz na pytanie, jakie wra|enie wywarB na nas dany utwr. Je[li masz zanalizowa wiersz - masz zastanowi si nad jego warstw techniczn, czyli np. nad gatunkiem literackim, do jakiego utwr nale|y, tytuBem, rymami i [rodkami stylistycznymi. Je[li masz zinterpretowa wiersz - masz zastanowi si nad jego sensem. Przewa|nie jeste[ proszony o dokonanie analizy i interpretacji. Jest to najpeBniejszy sposb "opracowania" wiersza, polegajcy na omwieniu jego warstwy technicznej oraz na odkryciu sensu zastosowania np. okre[lonych [rodkw stylistycznych, a wszystko po to, by odkry warstw znaczeniow wiersza. Je[li jeste[ proszony jedynie o dokonanie interpretacji wiersza, nie mo|esz pomin analizy, bo jest ona konieczna, |eby dokona prawidBowej interpretacji. W tej sytuacji dokonujesz jednak analizy jedynie tych elementw, ktre wydaj Ci si kluczowe dla interpretacji. Analizujc i interpretujc wiersz, postaraj si odpowiedzie na cztery pytania, by Twoja wypowiedz byBa jak najbardziej peBna: 1. Kto mwi? 2. Do kogo mwi? 3. O czym mwi? 4. W jaki sposb mwi? Kto mwi? Zrozumienie wiersza, jest o wiele prostsze, kiedy wiesz, kto mwi w wierszu (czyli innymi sBowy - kto jest podmiotem lirycznym wiersza, osob mwic w wierszu, "ja" lirycznym). Staraj si unika jednego z podstawowych bBdw, polegajcego na uto|samianiu autora wiersza z podmiotem lirycznym! Oczywi[cie, istniej czasem przesBanki, |eby postawi znak rwno[ci pomidzy poet i osob mwic w wierszu. Nie rb jednak tego automatycznie, na wstpie zakBadaj, |e autor wiersza i podmiot liryczny to dwie r|ne osoby. Po przeczytaniu wiersza staraj si "wycign" z niego jak najwicej informacji dotyczcych podmiotu lirycznego. Postaraj si znalez w wierszu odpowiedz na te przykBadowe pytania: Czy posta "ja" lirycznego jest wyeksponowana w wierszu? Czy podmiot liryczny jest kobiet czy m|czyzn (przyjrzyj si dokBadnie, np. przymiotnikom, jakich u|ywa, mwic o sobie)? Czy osoba mwica w wierszu jest mBoda, dojrzaBa czy starsza? Czy podmiot liryczny kojarzy Ci si z jak[ znan postaci? Czy "ja" liryczne wypowiada si w swoim imieniu? W jakiej sytuacji znajduje si osoba mwica w wierszu? Czy podmiot liryczny jest osob wierzc? Czy "ja" liryczne mo|na uto|sami z autorem wiersza? W zale|no[ci od konkretnego wiersza, jaki bdzies0> . 0 2 R T  &4~`bdlnrtҿҩ}gҿQҿ+jh(h(CJOJQJUaJ*h(h(5CJOJQJ\aJmHsH$h(5CJOJQJ\aJmHsH0h(h(>*B*CJOJQJaJmHphsH+jh(h(CJOJQJUaJ%jh(h(CJOJQJUaJ$h(h(CJOJQJaJmHsH3h(h(5B*CJOJQJ\aJmHphsH (1z446H=l=?ERUVVV ] ^<^`^^dd^`gd( dd^`gd( dgd(gd(dgd(ddgd(gd(t   UVW\]_`LM īīīiīSī+jh(h(CJOJQJUaJ+jh(h(CJOJQJUaJ+jh(h(CJOJQJUaJ+jh(h(CJOJQJUaJ0h(h(>*B*CJOJQJaJmHphsH%jh(h(CJOJQJUaJ+jh(h(CJOJQJUaJ$h(h(CJOJQJaJmHsH   NPRZ\^`bpr*,.>@rٔ~h+j h(h(CJOJQJUaJ+jh(h(CJOJQJUaJ+jh(h(CJOJQJUaJ0h(h(>*B*CJOJQJaJmHphsH+jh(h(CJOJQJUaJ$h(h(CJOJQJaJmHsH%jh(h(CJOJQJUaJrLNPVX\^$ҿҩҿzҿdҿN+j h(h(CJOJQJUaJ+j h(h(CJOJQJUaJ+j h(h(CJOJQJUaJ0h(h(>*B*CJOJQJaJmHphsH+j h(h(CJOJQJUaJ%jh(h(CJOJQJUaJ$h(h(CJOJQJaJmHsH3h(h(5B*CJOJQJ\aJmHphsH$$%%R'`'*$*++.......(14466l=n=??EERRSҿҩw^w^w^w^w^w^w1hR;h(B*CJOJQJ^JaJmHph&&&sH1hR;h(B*CJOJQJ^JaJmHph&&&sH0h(h(>*B*CJOJQJaJmHphsH+jh(h(CJOJQJUaJ%jh(h(CJOJQJUaJ$h(h(CJOJQJaJmHsH3h(h(5B*CJOJQJ\aJmHphsHSSTTVTXTxTzTUVVVVV8XbXYͰ|cP:P:P*h(h(5CJOJQJ\aJmHsH$h(h(CJOJQJaJmHsH1h(h(B* CJOJQJ^JaJmHph))|sH1hR;h(B*CJOJQJ^JaJmHph&&&sH4hR;h(>*B*CJOJQJ^JaJmHph&&&sH8jhR;h(B*CJOJQJU^JaJph&&&1hR;h(B*CJOJQJ^JaJmHph&&&sH2jhR;h(B*CJOJQJU^JaJph&&&YYZ[v[[^^^^___$```pb~bbb6666666666666666666666666666666666666666666666666hH6666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666662 0@P`p2( 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p8XV~ OJPJQJ_HmHnHsHtHZ`Z (Normalny 7$8$H$$CJOJQJ^J_HaJmH sH tH jj > NagBwek 1$$@&'5B*CJOJPJQJ\^JaJph6_j 2j z1 NagBwek 3ddd@&[$\$"5CJOJPJQJ\^JaJtHJA`J Domy[lna czcionka akapituPiP 0 Standardowy4 l4a ,k , 0 Bez listy h^`h z10Normalny (Web)ddd[$\$CJOJPJQJ^JaJtH6U`6 z10 HiperBcze >*phX/X z1NagBwek 3 Znak"5CJOJPJQJ\^JaJtH0/!0 z1 newstyp2lead^/1^ >NagBwek 1 Znak'5B*CJOJPJQJ\^JaJph6_PK![Content_Types].xmlj0Eжr(΢Iw},-j4 wP-t#bΙ{UTU^hd}㨫)*1P' ^W0)T9<l#$yi};~@(Hu* Dנz/0ǰ $ X3aZ,D0j~3߶b~i>3\`?/[G\!-Rk.sԻ..a濭?PK!֧6 _rels/.relsj0 }Q%v/C/}(h"O = C?hv=Ʌ%[xp{۵_Pѣ<1H0ORBdJE4b$q_6LR7`0̞O,En7Lib/SeеPK!kytheme/theme/themeManager.xml M @}w7c(EbˮCAǠҟ7՛K Y, e.|,H,lxɴIsQ}#Ր ֵ+!,^$j=GW)E+& 8PK!RY7mtheme/theme/theme1.xmlYMoE#F{oc'vGuرHF[x=ޝzvg53NjHH8PTj%.H 3kT\}yg CDHfP\ IC>i n$N4)߻UL>JeKK2e,/nEހbFZ͹ #ζKk_9 adZĈꔔK=.xMfdC6Nb-켱K\X" T30P's~Stу>G%M.O"Mry8E?ԥL#SCߜbGӣE|Eʀ'<{(Z"y'N<.Ev,I A6Nv&t"-=1c8U8")QHcBJK] .H0-uIlm2-fjqVf9P('suXmd)̪eY(G]Y䀰zoP nI xy "=kk|l1Q~6M%7_ǬZQ yٿ jmZx^(Q\gQ>BANT~jCoEA3d]dm2iVֵ褽Vl<s,>gÙ/ΫŋtvavDWCd(, ~{-0%M2&a: _PK! ѐ'theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsM 0wooӺ&݈Э5 6?$Q ,.aic21h:qm@RN;d`o7gK(M&$R(.1r'JЊT8V"AȻHu}|$b{P8g/]QAsم(#L[PK-![Content_Types].xmlPK-!֧6 +_rels/.relsPK-!kytheme/theme/themeManager.xmlPK-!RY7mtheme/theme/theme1.xmlPK-! ѐ' theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsPK] da t r$SYڎ~p5789:;<oqstu^lp6=prv)h  V\_MS]5~, u y |   Q X0&y&&IIJ JUJ`JcJJJJK/K2KxKKKKKK?LILLLLLL MMMVM]M`MMMMMMM5N?I?o?~?BBKKFXIX____fafafa  <(P eT]af S/8}y#~^^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(opp^p`CJOJQJo(@ @ ^@ `CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(PP^P`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(opp^p`CJOJQJo(@ @ ^@ `CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(PP^P`CJOJQJo(^`.^`.pp^p`.@ @ ^@ `.^`.^`.^`.^`.PP^P`.^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(opp^p`CJOJQJo(@ @ ^@ `CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(PP^P`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(opp^p`CJOJQJo(@ @ ^@ `CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(PP^P`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(opp^p`CJOJQJo(@ @ ^@ `CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(PP^P`CJOJQJo(eT]a#~(PS/8}   z}u3p[3>C p i7[=k3>Ci7 *:Fw6odYGxw6od[[=ku3p4rz}x4rz1J>nR;x(Ydafa@JJJJNNN N NNN&0dahh h(@hhhhh*h.hTh|Unknown G* Times New Roman5Symbol3. * Arial7. [ @Verdana7.{ @Calibri7K@Cambria?= * Courier New;WingdingsA BCambria Math"q F F {S 1 {S 1!03a3a2HX $Pz12!xxnounounounou$      Oh+'0h  $ 0 <HPX`nounouNormalnounou2Microsoft Office Word@@^@^  {S՜.+,D՜.+,, hp|   13a  Tytułp 8@ _PID_HLINKSA(rf0http://pl.wikipedia.org/wiki/Tropy_stylistyczne \c&http://pl.wikipedia.org/wiki/Metafora ,{`(http://pl.wikipedia.org/wiki/Synekdocha =q]'http://pl.wikipedia.org/wiki/Metonimia (yZ'http://pl.wikipedia.org/wiki/Antyfraza +eW$http://pl.wikipedia.org/wiki/Ironia ,{T$http://pl.wikipedia.org/wiki/Symbol NQ&http://pl.wikipedia.org/wiki/Alegoria 1fN$http://pl.wikipedia.org/wiki/Litota &uK?http://pl.wikipedia.org/wiki/Hiperbola_%28teoria_literatury%29 NH&http://pl.wikipedia.org/wiki/Eufemizm #nE'http://pl.wikipedia.org/wiki/Peryfraza &/BChttp://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Animalizacja&action=edit -`?(http://pl.wikipedia.org/wiki/Animizacja &n</http://pl.wikipedia.org/wiki/Antropomorfizacja !l9,http://pl.wikipedia.org/wiki/Personifikacja S6-http://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie 3c3$http://pl.wikipedia.org/wiki/Epitet 290;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/794/',290) 68-;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/384/',290) 79*;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/395/',290) 07';javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/372/',290) 00$;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/302/',290) ;8!;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/389/',290) 29;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/291/',290) :6;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/368/',290) 00;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/302/',290) ;8;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/389/',290) 59;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/793/',290) 79;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/395/',290) 07 ;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/372/',290) 56 ;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/367/',290) 58;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/286/',290) ;7;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/379/',290) 29;javascript:oknoslw('/artykuly/slownik/ids/6/idw/794/',290)   !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwyz{|}~Root Entry FMData x1Table!1WordDocument=SummaryInformation(DocumentSummaryInformation8Macros } _%VBA } _%dir+ThisDocument l_VBA_PROJECT PROJECT L  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKMNOPQRUV'0* pHdProjectQ(@= l WTG J< rstdole>stdoleP h%^*\G{00020430-C 0046}#2.0#0#C:\WINDOWS\system32\e2.tlb#OLE Automation`ENormalENCrmaQF  *,\C VmA!OfficgODficg!G{2DF8D04C-5BFA-101B-BDE5gAAe42ggram Files\@CommonMicrosoft Shared\OFFICE12\MSO.DLL&#M 1 Ob Library%@Shockwav@eFlash sX>*eo3kTwFv5FGasObjE@cqs3NnD27CDB6B-AE6D-11CF-96B8-444553D54o}#1nMZa8m6#\B9.ocx#* /;(1D }#0# ??0A{"B7EDEAE2-E55D0-41EC-33CA@9AEFC@DOCUME~1\Domi\@LOCALS@Temp\Word8.0\i.exdME k|mDE(STB"bpThisDocumentG`T;i@